Účastníci nakreslí svou oblíbenou princeznu a posléze identifikují společné znaky napříč kresbami, což by jim mělo pomoci pochopit, že je ve společnosti často propagovaná velmi omezená definice krásy.
1. Vyzvěte účastníky, aby si připravili papír a výtvarné potřeby.
2. Vyzvěte účastníky, aby si zvolili populární pohádkovou princeznu, kterou všichni znají. Účastníci budou mít 5 minut na její základní nakreslení a popsání jejího vzhledu.
3. Vyzvěte účastníky, aby postupně popsali své kresby a aby co nejpodrobněji popisovali detaily vzhledu (např. vlasy, postavu, oči, ...). Snažte se, aby se zaměřovali více na tělesné aspekty než na to, co mají na sobě.
4. Po představení napište na svůj papír (či můžete sdílet obrazovku a psát tam, aby všichni lépe viděli) nadpis „Perfektně vypadající princezna?“, kam budete zapisovat charakteristiky vzešlé z nadcházející diskuze.
5. Uveďte diskuzi prohlášením: „Koukněte na tyto krásné kresby! Přijde vám, že princezny sdílí společné znaky a vypadají podobně? Schválně zkuste vyjmenovat co nejvíc věcí, ve kterých jsou si podobné!“ Pokud se diskuze zasekává, zkuste účastníkům pomoci návodnými otázkami jako například: „Jsou vysoké či malé?“, „Jak vypadá jejich tělo?“, „Jakou mají délku vlasů?“.
6. Shrňte výsledek aktivity: „Takže perfektně vypadající princezna má …. (čtěte položky ze seznamu)“.
7. V nadcházející diskuzi proberte s účastníky následující otázky:
8. Shrňte diskuzi: „Máte pravdu, že neexistuje jen jedna definice krásy. Televize a vlastně celá společnost se nám snaží vnuknout myšlenku, že je jen jeden způsob, jak být krásný, a že bychom se měli všichni snažit tohoto ideálu dosáhnout. Způsob, jakým jsou vyobrazovány princezny, se v nás často také snaží tuto myšlenku utvrdit. Tento seznam, který jsme vytvořili, odráží časté stereotypy společnosti o kráse, které ale nejsou pravdivé. Existuje mnoho typů krásy a žádný ideál krásy neexistuje. Naopak svět je zajímavý kvůli tomu, že jsme každý jiný a každý je krásný svým jedinečným způsobem!“
9. Přeškrtněte nadpis „Perfektně vypadající princezna“.
Tipy:
Úprava pro starší či klučičí skupinky:
Místo princezny můžete použít superhrdiny, celebrity či filmové postavy.
Během této aktivity se využívá obrázek populární pohádkové princezny, který by měl účastníkům pomoci pochopit, že je ve společnosti často propagován velmi úzký a omezený obraz krásy. Je možné, že mladší účastníci nebudou mít takové zkušenosti s médii. Z tohoto důvodu se aktivita soustředí všeobecně na myšlenku, že je holkám od úzkého věku vysvětlováno, že mají vypadat určitým způsobem, aby byly považovány za krásné, což je škodlivé. Tato aktivita schválně nejde do přílišné hloubky a schválně se nesnaží dlouze rozebírat charakteristiky perfektně vypadající dívky.
Aktivita je převzatá z anglického projektu Free being me