Diskuzní aktivita učí děti aktivní přemýšlet o občanském životě a chápat jej jako něco, v čem mohou být aktivní.

Výchovný cíl: 

Účastníci se zamyslí nad klady i zápory kamer ve veřejném prostoru. Každý z nich je schopen vyjádřit svůj názor na téma kamer ve veřejném prostoru.

Doba trvání
Doba trvání 60-120 minut
Doba na přípravu
Doba na přípravu 30-60 minut
Místo konání
Místnost Místnost
Velikost skupiny
Velikost skupiny Družina (4-10)
Věk skupiny
Věk Mladší skauti a skautky

Napojení na stezku (stupeň, úkol)

  • 1. stupeň. Komunikace mezi lidmi: Můj názor
  • 2. stupeň. Komunikace mezi lidmi: Zdůvodnění

Pomůcky a materiál

  • Tužka a papír (do skupiny)
  • 4 papíry velikosti minimálně A3
  • fixy, pastelky, lepidla, apod.

Obsah programu

Příprava

Na úvod si připravíme ukázky z bezpečnostních kamer z různých míst (kamery na náměstí, u bankomatu, ve výtahu) a necháme děti hádat, odkud fotka pochází. Můžeme použít i následující legendu z románu George Orwella:

„Obrazovka současně vysílala i přijímala. Každý zvuk, který Winston vydal, a jenž byl hlasitější než velmi tiché šeptání, obrazovka zachycovala; a co víc, pokud zůstával v zorném poli kovové desky, bylo ho vidět a slyšet. Samozřejmě, člověk si nikdy nebyl jist, zda ho v daném okamžiku sledují. Jak často a podle jakého systému Ideopolicie zapínala jednotlivá zařízení, bylo hádankou. Předpokládalo se, že sledují každého neustále.“

Můžeme dětem položit na úvod několik otázek:

  • Jak se asi lidem žije v takovém státě?
  • Proč je neustále sledují?
  • Jak by bylo tobě samotnému příjemné, kdyby tě neustále někdo sledoval?
  • K čemu je důležité soukromí?

Poté děti rozdělíme do dvou přibližně stejně velkých skupin a necháme je vylosovat stranu sporu - tedy zda se budou zabývat klady nebo zápory veřejných kamer. Každá z nich (ideálně s pomocí vedoucího) zkusí využít brainstorming na své téma.

Realizace

Skupiny mají dvacetpět minut na vytvoření plakátu, který bude propagovat jejich téma a také připravit jeho prezentaci – oboje má ostatní přesvědčit o tom, že právě jejich názor je správný. Plakát by měl být přibližně velikosti A3, barevný a měl by obsahovat argumenty a úderný slogan. Prezentace by měla mít úvod, obsah (poselství) a závěr. Nejprve proběhnou prezentace kladů a poté záporů kamer ve veřejném prostoru. Po každé prezentaci je čas na dotazy publika. Na závěr by měl vedoucí shrnout hlavní fakta a argumenty, které zazněly, a zhodnotit prezentační výkon obou týmů. Shodněte se nejprve na vymezení pojmů – co všechno je veřejný prostor?

 

 

Reflexe

Diskuze v kruhu:

Jak se vám pracovalo ve skupinách? Bylo těžké zastávat tento názor? Napadli vás i některé argumenty pro „protistranu“? Pracovali jste při přípravě prezentace a plakátu taky s argumenty druhé strany? Jaký je váš osobní názor na kamery ve veřejném prostoru? Víte, kde všude jsou ve vašem městě kamery? Tušíte, jaká je v současné době legislativa vztahující se k tomuto tématu? Co byste vy osobně poradili politikům a zástupcům města v tomto ohledu?

Metodické poznámky

Odkazy

I malý člověk je členem společenství, v němž žije, a přiměřenou měrou za něj nese odpovědnost. Chtě nechtě je objektem i subjektem politiky, tedy správy věcí veřejných, a měl by se na nich nějak podílet. Metodickou podporu v tomto nabízí projekt Fondu Otakara Motejla, který je dostupný on-line na www.nasstat.cz. Tento rozcestník zastřešuje řadu různých webových stránek, jejichž cílem je zlepšit stav naší společnosti. Jedním z příkladů je třeba web www.lepsimisto.cz, kde může každý člověk nahlásit věc, která není v jeho okolí v pořádku. Administrátoři webu se pak postarají o informování příslušných úřadů.

Zdroje

Skauting 2015/2 Autoři: Lukáš Šlehofer - Šlehy, Anežka Králová

Autor

Marek Bula