Jak pomoci lidem či rodinám, kteří přišli do nové země? Co potřebují? A co potřebují lidé, kteří na místě žijí již déle? Jak tyto potřeby skloubit dohromady? Aktivita vede účastníky a účastnice k uvědomění si potřeb nově přicházejících lidí i místních obyvatel a hledání způsobů, jak tyto potřeby naplnit.

Výchovný cíl: 
  • Účastníci a účastnice přemýšlí nad potřebami jiných lidí i svými.
  • Účastníci a účastnice hledají cesty a formulují konkrétní doporučení, jak tyto potřeby naplnit tak aby byly spokojeny obě strany.
  • Účastníci a účastnice vymyslí možné způsoby jak usnadnit integraci nově příchozím.

stezka: Pomoc druhým, Já občan, Propojený svět

Doba trvání
Doba trvání 60-120 minut
Doba na přípravu
Doba na přípravu 0-15 minut
Místo konání
Místnost Místnost
Velikost skupiny
Velikost skupiny Družina (4-10)
Věk skupiny
Věk Mladší skauti a skautky

Napojení na stezku (stupeň, úkol)

  • 2. stupeň. Komunikace mezi lidmi: Zdůvodnění, Moje diskutování
  • 2. stupeň. Pomoc druhým (rozšíření): Pomoc cizinci

Pomůcky a materiál

Pro každou skupinu (zhruba 4 lidí): vytisknutý příběh uprchlíka a jeho rodiny, flipchart a barevné fixy

Obsah programu

Úvod (10 min.)

Na začátku zadejte účastníkům: „Zkuste si představit uprchlíka. Jaký je? Jak vypadá? Co prožil? Říkejte nahlas.” Myšlenky zapisujte na flipchart. Poté rozdělte skupinu do menších skupinek po zhruba 4 lidech. Každá skupina dostane jeden příběh konkrétního uprchlíka (například ze stránky Člověk v tísni), který si společně přečte - https://www.clovekvtisni.cz/cs/clanky/pribehy-uprchliku

Pobavte se ve skupině nad otázkami: Co vás na příběhu zaujalo? Jaký je podle vás člověk v příběhu?

Potřeby nově příchozích (25 min)

V druhé části zadejte skupině následující pokyny:

  • Nakreslete do středu papíru člověka z příběhu (případně i s jeho rodinou).
  • Rozdělte papír na tři části, odpovídejte na tyto otázky:
    • Co bude tento člověk v novém domově v Česku pravděpodobně potřebovat?
    • V čem může být podle vás tento člověk jiný oproti ostatním lidem v Česku?
    • Napište alespoň tři způsoby, jak pomoci naplnit potřeby tohoto člověka.

Podle množství skupinek si navzájem představte jednotlivé odpovědi.

Potřeby starousedlíků (15 min)

Rozdělte účastníky zpět do skupinek a diskutujte:

  • Představte si sami sebe v situaci, kdy do vašeho okolí přijde skupina nově příchozích. Co byste potřebovali?
  • Omezí některé z navržených způsobů pomoci nově příchozím vaše potřeby? Jak? Zkuste navrhnout způsoby, které budou co nejvíce přijatelné pro obě strany.

Reflexe (15 min)

Diskutujte dohromady o následujících otázkách:

  • Jaké hlavní obtíže podle vás na nově příchozí čekají?
  • Napadá vás, co byste vy osobně mohli dělat, abyste zmírnili obtíže nově příchozích a zároveň pamatovali na potřeby své a „starousedlíků“?

A závěrečné kolečko - kde každý může promluvit:

  • Co si z této aktivity odnášíš pro sebe, co sis uvědomil?

Metodické poznámky

Aktivita je součástí metodiky Lidé v pohybu a byla otisknuta se souhlasem autora. Rady a tipy, jak uvádět a vést podobné typy programu najdete právě v ní.

PŘÍBĚHY UPRCHLÍKŮ https://www.clovekvtisni.cz/cs/clanky/pribehy-uprchliku

KŘIVÁNEK M. - SET, REXA M.: Jak pomáhají skauti uprchlíkům v jiných zemích. Křižovatka bit.ly/1UqCc6g

Zdroje

Skauting 2016/4 Autor: Martin Křivánek - Set

Autor

Marek Bula