Aktivita seznámí vlčata se základními postavami symbolického rámce Knihy džunglí. Rozvíjí soustředění na poslech, také postřeh a spolupráci.

Výchovný cíl:  Vlčata se seznámí s příběhem Mauglího z Knihy džunglí. Poznají hlavní postavy. Forma je zvolena tak, aby malá vlčata (7-8 let) udržela u příběhu pozornost. Vznikne plakátek s postavami pro pozdější připomenutí a pro ty, kdo zrovna nejsou přítomni.
Doba trvání
Doba trvání 30-60 minut
Doba na přípravu
Doba na přípravu 0-15 minut
Místo konání
Místnost Místnost Louka Louka Les Les
Velikost skupiny
Velikost skupiny Družina (4-10)
Psychická náročnost
Psychická náročnost 1
Fyzická náročnost
Fyzická náročnost 1
Věk skupiny
Věk Vlčata a světlušky

Napojení na stezku (stupeň, úkol)

Aktivita se vztahuje k symbolickému rámci stezek - k příbehu Mauglího, ke Knize džunglí.

Pomůcky a materiál

  • Velmi zkrácený text Mauglího příběhu (např. z metodického sešitu "Stezka a symbolický rámec vlčat a světlušek")
  • Obrázky postav Knihy džunglí (např. rozstříhané nálepky ze sešitu 1. stupně stezky)
  • Větší papír, aspoň A3, např. kus balíkového
  • Fixy
  • (Lepidlo)
  • (Kniha Džunglí od Rudyarda Kyplinga, klidně i více vydání, sešity stezek světlušek a vlčat)

Symbolický rámec (Motivace)

Motivací je seznámit se se symbolickým rámcem, seznámit se s Mauglím a jeho přáteli.

Obsah programu

Aktivita má 5 částí:

  • Úvod (max 5 minut)
  • Čtení příběhu o Mauglím (10-15 minut)
  • Hledání obrázků postav Knihy džunglí (5-10 minut)
  • Společné přiřazování jmen k obrázkům (5-10 minut)
  • Reflexe (5-10 minut)

Suma sumárum je to skoro na celou schůzku, ale svačina se k tomu ještě stihne :)

ÚvodMauglího přátelé z Knihy džunglí ukázka

Povídáme si: "Znáte příběh Knihy džunglí? Víte, kdo je to Mauglí?" Někteří budou znát, někteří ne. Na stole rozložíme na ukázku knihu džunglí (třeba i více vydání, my měli jednu komiksovou a jednu "klasiku") a sešity vlčáckých stezek. "Mauglí a jeho přátelé nás budou v následujících měsících a letech provázet na našich vlčáckých schůzkách, výpravách a na táboře". Dneska bychom se chtěli s Mauglím a jeho přáteli krátce seznámit. (jsme nově vzniklý oddíl se samými nováčky, u vás to bude asi jinak). 

Čtení příběhu o Mauglím

Vedoucí čte velmi zkrácenou verzi Mauglího příběhu. Použili jsme tu, která je v metodickém sešitu "Stezka s symbolický rámec vlčat a světlušek" - viz přílohy. V textu by se měla objevit jména pokud možno všech hlavních postav Knihy džunglí. Vlčata mají za úkol pozorně poslouchat a tlesknout, kdykoli zazní nějaké jméno. Že mají tlesknout co nejdřív a první netřeba říkat, naopak je většinou nutné trochu tlumit vášnivé dohady, kdo byl první. Pokud  zazní nové jméno, přidáme ho na připravený list papíru (AKA plakát). Kolem jmen necháváme dost místa na obrázky. Pokud někdo tleskne když nemá (nezazní jméno), udělá třeba dřep (nebo na čem se dohodnete, třeba nic). Vedoucí může dramatickými pauzami a tempem čtení zvyšovat či snižovat napětí. Když to u nás vypadalo, že  i přes tuto dramatičnost vlčata ztrácejí pozornost, část příběhu jsme přeskočili. Soustředění na jména vlčatům neumožňuje pochytit zároveň i příběh. Ten je ale tak stručný, že by to asi nepochytili ani jinak. To si necháme zase na jindy.

Hledání obrázků postav Knihy džunglí

V klubovně (nebo i venku) vedoucí (nebo i nějaké vlče, jako u nás) poschovává obrázky Mauglího přátel a ostatních postav Knihy džunglí. My jsme použili nálepky ze sešitu 1. stupně stezky Vlčat aMauglího přátelé z Knihy džunglí plakát
Světlušek. Vlčata je mají všechny najít. Opět netřeba z toho dělat soutěž o to, kdo jich najde nejvíc - soutěživí jsou sami od sebe. Spíš dohlédnout na ty, kdo by soutěžili extrémně, na úkor ostatních. Všech obrázků bylo asi 35, takže každý měl možnost něco najít.

Společné přiřazování jmen k obrázkům

Všechny nálepky dáme dohromady a rozložíme na stůl. Procházíme seznam jmen na plakátku a zkoušíme se společně rozpomenout, jaká to byla postava a který obrázek ji zobrazuje. Zde je možnost část příběhu znovu připomenout, případně si o něm povídat. Bacha ovšem zase na omezenou délku pozornosti vlčat. Obrázky nalepíme na plakát ke jménům. Plakát uchováme na později a / nebo pro ostatní.

Reflexe

Tu jsme neudělali, ale měli udělat. Vedoucí by si měl ověřit, jaký efekt aktivita měla. Třeba otázkami.

  • Která z postav se vám nejvíc líbí?
  • Jsou v příběhu nějaké  zlé a nějaké dobré postavy?
  • Chtěli byste být některou z postav příběhu? Kterou?
  • ...

Taky krátce zopakovat, čemu a proč jsme se dnes věnovali a co jsme se nového dozvěděli určitě neuškodí.

Seznam postav (pro vyhledávání): Mauglí, Rakša, Táta Vlk, Šedák, Akéla, Balú, Baghíra, Číl, Ká, Háthí, Vantóla, Šér-chán, Tabakí, Dhólové, Bandaři

Reflexe

Viz obsah programu.

Bezpečnost

Nic speciálního

Metodické poznámky

  • Bacha na přílišnou soutěživost některých jedinců. Kladl bych důraz na aspekt společné práce.
  • Je dobré si příběh předem přečíst :)
  • Nepřehánět to s napínáním pozornosti dramatickými pauzami při čtení. Příběh musí mít spád.
  • Pokud je to i přes stručnost na vlčata už moc dlouhé, nebát se něco přeskočit.

Zdroje

Použili jsme:

Také možno použít:

Autor

Pavel Kučera