Jsme v tom všichni společně, musíme se spojit a pomoci si navzájem! Život má totiž člověk jen jeden.

Výchovný cíl:  Účastníci cítí sounáležitost ve skupině, dokáží společně překonat překážky a vykonat, co je potřeba.
Doba trvání
Doba trvání 60-120 minut
Doba na přípravu
Doba na přípravu 15-30 minut
Místo konání
Louka Louka Les Les
Velikost skupiny
Velikost skupiny Oddíl (10-50)
Psychická náročnost
Psychická náročnost 3
Fyzická náročnost
Fyzická náročnost 3
Věk skupiny
Věk Mladší roveři a rangers Věk Starší roveři a rangers

Pomůcky a materiál

200 barevných kamínků (štěrk). 800 normálních kamínků (štěrk). 8 pytlíčků, takových aby se do nich vlezlo přesně 100 kamenů a nebyly průhledné. Reflexní nálepky/destičky. Svítící náramky. Reproduktor a notebook. 8 židlí.

Symbolický rámec (Motivace)

Hledání ztracené horolezecké výpravy.

Obsah programu

Před hrou musí být nachystané v okolí dva běžecké okruhy, které se v  jednom bodu sbíhají. Jeden okruh by měl být delší (cca 700m) a druhý kratší (cca 500m). Okruhy by měly být takové, aby na sebe hráči z opačných okruhů neviděli a setkávali se maximálně v průsečíku.

viz.:

 

 Libreto (úvod ke hře):


Islanďanská polární výprava John Snorriho a Chilan Juan Pablo Mohra vyrazili v noci na pátek ze třetího výškového tábora, aby využili posledních hodin lepšího počasí a pokusili se jako teprve druhá skupina horolezců v historii stanout v zimě na vrcholu K2. Kolem desáté hodiny místního času se od této skupiny odpojil nejmladší člen Sajíd, kterému se porouchal kyslíkový přístroj, a vrátil se zpět do tábora. Ostatní, v čele s velezkušeným Snorrim, pokračovali na Bottleneck, což je nejobávanější část hory těsně pod vrcholem, kde hrozí nebezpečí utržení velkých bloků ledu, takzvaných seraků.

Sajíd se vrátil zpátky do třetího tábora kolem páté hodiny a očekával návrat svých kolegů. Když se ani do rána neobjevili, okamžitě zalarmoval pomoc. V noci se na hoře výrazně změnilo počasí k horšímu.

Pozemní záchranná mise se však nakonec kvůli špatnému počasí nekonala. Ze Skardu ale vyrazily armádní helikoptéry, aby se pokusily ztracené lezce najít. Při svých nebezpečných letech se v neděli dostaly až k hranici osmi tisíc metrů, ale na úbočích hory záchranáři žádné stopy nenašli. Do míst kam se helikoptéry samy vydat nemohou, se musí záchranáři vydat na vlastní pěst..

Herní princip:

Hráči se rozdělí do skupin po třech lidech (při předpokládané účasti 24 lidí budou osm skupin po třech). Skupina je vždy tvořena jedním člověkem, který je fyzicky mnohem méně zdatný než druzí dva. Tito dva se stávají záchranáři a společně běhají (s židlí) delší okruh pro záchranu třetího (dále jen hledaný), jež běhá kratší. Vždy když hledaný doběhne doprostřed svého okruhu, tam kde není průsečík s druhým okruhem, nalezne mísu/cokoliv jiného s barevnými kamínky. Jeden si vezme a doběhne k průsečíku. Tam leží osm pytlíků (každý pro jeden tým) a v každém z nich je právě sto neoznačených kamínků. Hledaný si ze svého pytlíku vyhodí jeden neoznačený a vymění ho za označený, který našel v polovině své cesty. Tímto způsobem každé uběhlé kolo zredukuje počet kamínků v pytlíku o jeden. Tzn. čím víc běhá, tím je  větší šance na to, že ho najdou :-).
Záchranáři, hledající hledaného běhají delší okruh a vždy v průsečíku vytáhnou jeden právě kamínek z pytlíku, pokud je označený, našli hledaného, pokud není, musí běžet znovu.

Celá hra potvrá maximálně tři hodiny, ale účastníci o tom nesmí vědět. Měli by žít v přesvědčení, že budou hrát, dokud toho druhého nenajdou. Během vysvětlování pravidel je důležité také zmínit, že hráči mohou hry kdykoliv vzdát. Tento prvek by měl hru udržet v permanentním napětí a pocitu, že nevíte, jestli ten pro koho běháte je stále ve hře nebo už ne. Účastníci by zároveň neměli vědět pro koho běhají. Resp. záchranáři běží pro hledané, ale neví pro koho přesně. Hledaní zároveň také netuší kdo, a jestli vůbec je někdo hledá. Pro navození atmosféry (možná trochu nátlaku), bude v průsečíku puštěna do pozadí nahrávka se jmény hledaných lidí a jejich datumy narození.

Hra končí pro trojici ve chvíli, když si dva záchranáři vytáhnou jeden kamínek, který je označený (a představuje toho, kterého zachraňují). Poté dané trojice již nehraje a jen sleduje ostatní, do doby, kdy jsou všechny skupiny nalezeny. Nechceme nechat běhat po lese pouze jednoho člověka. Existuje i možnost, že když se nenajdou do časového rozmezí tří hodin, umřou. Moc nedoporučuju, ale může se stát.

Reflexe

Tři důležité roviny:

  1. Pocity ze hry a aktivity
    1. Jak jste se u hry cítili?
    2. Co jste vnímali?
    3. Jak na vás prostředí působilo?
  2. Proces 
    1. Jak se měnil váš názor na hru v jejím průběhu?
    2. Na co jste mysleli?
    3. Cítili jste nějaký proces, změnu..?
  3. Přínos
    1. Považujete hru za přínosnou?
    2. Co si ze hry odnášíte?

Bezpečnost

Je potřeba důkladně vysvětlit pravidla a pravidlo STOP (možnost kdykoliv opustit hru z vážných mimoherních důvodů), na místě mít lékárničku

Zdroje

aktivita převzatá z LK Veronica : http://veronica.skauting.cz