Aktivita pro vlčata a světlušky k zamyšlení nad hodnotami obsaženými ve slibu a zákonu.
Pro tuto aktivitu jsou určené sady karet, které jsou k dispozici v pdf formátu:
Velké a malé karty mají na sobě symboly (turbánek, kotva, šátek) díky kterým přiřadíte malou a velkou kartu k sobě.
Před programem je dobré si karty vytisknout, pokud nemám možnost tisknout, tak to podle přílohy přepsat na papíry.
Jak postupovat:
Rozdělte holky a kluky do malých skupinek (2 - 4 děti v jedné skupině).
Skupinka dostane velkou kartu (např. pečovat o sebě, symbol turbánku) a k nim náležející karty s činnostmi a aktivitami (menší karty se stejným symbolem).
Úkolem holek a kluků je vybrat ty činnosti a aktivity, které podle nich nejlépe vystihují slovní spojení na velké kartě. Zároveň do prázdných karet dopíší další vhodné činnosti a aktivity, které by měli dělat, aby se přiblížili k plnění dané části zákona, slibu, příkazu.
Nechte holkám a klukům prostor na přemýšlení a vybírání.
Poté si společně povídejte:
Varianty:
1) Karty jsou na různých stanovištích rozmístěných v prostoru. Skupiny chodí postupně na všechna stanoviště.
2) Každá skupina má stejnou kartu, všichni to samé. V takovém případě je potřeba mít jednu kartu i s příslušejícími malými vytisknutou vícekrát. Následně probíhá reflexe, jak to která skupina přiřadila a proč. Na další schůzce můžete vzít další velkou kartu.
3) Všechny malé karty jsou smíchané na jedné hromadě (schované po prostoru). Světlušky a vlčata hledají karty a přiřazují je k těm velkým. Při této variantě si musíte karty připravit sami, aby nebyly vidět symboly.
4) Všechny malé karty jsou rozmístěné po prostoru. Vlčata a světlušky je napřed hledají, a pak podle symbolů přiřazují k velkým kartám. Následně z nich vybírají ty, které k velké kartě patří.
Karet je velké množství, doporučujeme zvolit nižší počet karet. Např. jen karty k zákonu. Karty ke slibu můžete využít na další schůzce. Světlušky a vlčata už budou vědět, co od aktivity očekávat a půjde jim to snáz.
První velkou kartu lze udělat všichni dohromady s vedoucím - ukázat si společně princip propojování a přikládání. Teprve poté rozdělit světlušky a vlčata do skupin a nechat je to dělat samotné.
Autorem je tým nové idey vlčat a světlušek.