Vyzkoušej aktivitu z Národního skautského jamboree 2023! Programový blok obsahující pohybovou hru, u které si uvědomí, co jim dělá radost (ala mozkomoři). Poté se účastníci zamýšlí nad kladnými vzory z fantastických světů a proč jsou vzory. Sdílením s patrolou se víc dozvídají o dalších a společně se snaží zobecnit, co znamená být kladným vzorem. #Národní skautské jamboree #NSJ

Výchovný cíl:  Účastníci si sepíšou některé věci, které jim dělají radost a nasdílejí je družině. Účastníci zkusí pojmenovat, co to znamená být kladným vzorem, a zamyslí se nad tím, jací by chtěli být.
Doba trvání
Doba trvání 30-60 minut
Doba na přípravu
Doba na přípravu 0-15 minut
Místo konání
Místnost Místnost Louka Louka Hřiště Hřiště
Velikost skupiny
Velikost skupiny Družina (4-10)
Psychická náročnost
Psychická náročnost 2
Fyzická náročnost
Fyzická náročnost 1
Věk skupiny
Věk Vlčata a světlušky Věk Mladší skauti a skautky Věk Starší skauti a skautky Věk Mladší roveři a rangers

Napojení na stezku (stupeň, úkol)

  • 1/14 - Radost
    • Napíšu si alespoň deset věcí, které mi dělají radost. O některých povím své družině a řeknu jim, čím by oni mohli udělat radost mně (tak, aby to bylo splnitelné).
  • 1/20 - Kladné vzory
    • Vyberu si jednu až tři postavy z knížky, filmu, počítačové hry či skutečného příběhu a posoudím, kdy se chovaly špatně a kdy dobře. Na jedné situaci popíšu, jak bych se v dané chvíli zachoval/a já.
  • 2/19 - Kladné vzory
    • Postava. Představím družině knížku, film, počítačovou hru či jiný příběh, ve kterém je
      postava, kterou považuji za svůj vzor, a vysvětlím proč.

Pomůcky a materiál

  • vytištěná 1 sada s hrdiny a jejich situacemi 
  • prázdné papíry A3 (příp. flipchard) - připevněnit pod hrdiny
  • vytištěné otázky k reflexi 
  • něco na připevnění hrdinů a papírů pod ně (provázek, izolepa, ...)

Obsah programu

Pohybová aktivita - šťastní andělé a ničící čerti (13 minut)

    • Účastníci jsou rozdělení na dvě skupiny, jedna skupina jsou andělé (ti, kteří se snaží o dobro - kladné vzory), druhá čerti (ti, kteří se snaží všechno dobré zničit). Andělé mají křidélka (mávají rukama po stranách), čerti rohy (drží si ruce u hlavy)
    • Andělé chytají čerty, a čerti chytají anděly - každý přece chce vyhrát
    • Každý má zezadu za kalhoty zastrčený šátek (ocásek - životní hnací sílu); za chycení se považuje vytržení šátku. Šátek si odnáší majitel a jde se oživit
      • Chycený anděl se jde oživit k vedoucímu (nebo na jiné k tomu určené místo), ztratil svou radost, napíše si proto do zápisníku 2 věci, co vlastně ztratil (co mu dělá radost), a protože už se mu nechce bez radosti dělat nic dobrého a štve ho se pořád snažit, se vrací do hry jako čert, znovu si zastrčí svůj ocásek
      • Chycený čert se jde oživit k vedoucímu (nebo na jiné určené místo - např. u zápisníků). Uvědomil si, že je možná lepší se o něco pokoušet, než ničit to, s čím si někdo jiný dal práci. A dobro se přece dá dělat jen s radostí, takže si musí do zápisníku napsat 2 věci, co mu dělají radost. Tím se stane šťastným andělem a vrací se do hry chytat čerty, znovu si zastrčí svůj ocásek
    • Po pěti minutách hry by všichni měli mít sepsaných několik věcí (cca 4, ale ideálně 10), co jim dělají radost. Kdo nemá, dopíše si teď nebo ve volném čase. Pokud ho nic nenapadá, může se zeptat ostatních z družiny, příp. se může poradit se svým vedoucím. Během toho, co si někteří dopisují svých 10 věcí, si v patrole odprezentují, co si kdo napsal. 

Les hrdinů (17 minut)

    • Na poměrně velké ploše jsou rozmístěny potenciální kladné vzory (“andělé”) z fantastických světů (kniha, film, videohra) a situace, kde se ti, kteří postavu neznají, dozví, kdo to přibližně je. Pod situací je prázdný papír, na který účastníci dopisují, co se jim líbí na reakci hrdinů (nemusí u každé - u 1-3). Aspoň 15 postav z různých světů.
      • 1-2 prázdné papíry, aby mohli doplnit svého hrdinu pokud je žádný nezaujal - hodně vzadu 
    • Úkolem je si projít postavy, a uvědomit si, kdo je pro mě kladný vzor, kdo spíš ne. Jednu z postav, které považují za svůj vzor, si zapíšou do zápisníku (nejlépe i s tou ukázkovou situací, aspoň v bodech) a připíšou, proč jí za vzor považují

Prezentace družině (5 minut)

    • Každý v patrole krátce prezentuje ostatním, co si napsal do zápisníku v předchozí aktivitě

Reflexe

  • V družině se společně snaží odpovědět na otázky
    • Co mají všechny kladné vzory společného? Co to znamená, že je někdo vzorem?
    • Napadá vás někdo ve vašem okolí, kdo je pro vás vzorem? Myslíte, že jste vy sami pro někoho vzorem?
    • Jaký by byl ideální člověk? Jaký*á bych chtěl*a být?
    • (pokud zbyde čas) Vytvořte s patrolou svého superhrdinu - jakým problémům čelí? Jaké má vlastnosti? Jaký je? Myslíte si, že skutečně někdo takový podobný existuje?

Metodické poznámky

Je možné se u jednotlivých aktivit více zastavit, např. pomocí otázek 

  • RADOST - Co Ti dělá radost a chtěl by ses o to s ostatními podělit? Proč Ti právě toto dělá radost? Jak často se této činnosti věnuješ? Při jaké příležitosti (chodíš třeba do nějakého kroužku)? Jak Ti mohou ostatní udělat radost? Jak bys chtěl, aby se k Tobě ostatní chovali? Zkuste hádat, co asi tak mohou mít napsané ostatní z družiny! Zeptejte se ostatních ve družině, čím si můžete navzájem udělat radost? Máte něco společného?
  • REAKCE POSTAV - Co se Ti líbí na reakci hrdiny? Které kroky Ti přišly dobré a chtěl*a bys reagovat stejně? Považuješ postavu za vzor, za hrdinu? Proč ano/proč ne? Pokud znáš celý příběh, vzpomeneš si na situaci, kde by se hrdina*nka mohl*a zachovat lépe? Co by mohl*a zlepšit? Zažil*a jsi někdy podobnou situaci nebo jsi jí byl*a svědkem? Jak jsi to vyřešil*a/jak to řešil*a ten jiný člověk? Co jste mohli udělat lépe? Co se vám naopak povedlo? Pokud jsi nic podobného nezažil*a, zkus vymyslet podobnou situaci z běžného života? Jak bys ji řešil*a?

Zdroje

Národní skautské jamboree 2023