Úkoly ze skautských stezek - oblasti Kdo jsem - které můžeš plnit i z domu!

Výchovný cíl:  -
Doba trvání
Doba trvání 0-30 minut
Doba na přípravu
Doba na přípravu 0-15 minut
Místo konání
Místnost Místnost
Velikost skupiny
Velikost skupiny Jednotlivec (1-1)
Věk skupiny
Věk Mladší skauti a skautky Věk Starší skauti a skautky

Napojení na stezku (stupeň, úkol)

Skautská stezka 

  • 1. stupeň - Cesta země a vody - oblast Kdo jsem
  • 2. stupeň - Cesta vzduchu a ohně - oblast Kdo jsem

Obsah programu

Možnosti skautování jsou teď omezené, ale i tak můžeš doma plnit úkoly ze skautské stezky! Níže najdeš seznam úkolů ze stezek z oblasti Kdo jsem, které můžeš plnit doma a tím si zpestřit čas a rovnou se naučit něco nového

Cesta země a vody Úkol Jak na něj doma?
  14. Radost
Napíšu si alespoň deset věcí, které mi dělají radost. O některých povím své družině a řeknu jim, čím by oni mohli udělat radost mně (tak, aby to bylo splnitelné).
Sepiš si deset věcí co ti dělá radost. Můžeš vytvořit koláž ať už na papíře či v grafice, vytvořit video apod.
  15. Smysl
Vyberu si tři věci (písnička, příběh, hra, kterou hrajeme apod.) a u každé povím, co nám chce podle mne říct, jaký je její smysl, co nás může naučit.
Pusť si některé písničky a sepiš si k nim jejich smysl. Zajímavé nápady můžete sdílet ve společném chatu apod.
  16. Soustředění
Vyberu si jednu činnost ve které zlepším soustředění. Následně si stanovím s rádcem, rádkyní, vedoucí/m nebo rodičem, v čem se chci zlepšit (v pečlivosti, nepřerušování práce, ...).
Můžu zkusit např.: čtení knihy, balení batohu, luštění šifry, domácí úkol.
Vyber si čtení knihy, luštění šifer apod.
  18. Kladné vzory
Vyberu si jednu až tři postavy z knížky, filmu, počítačové hry či skutečného příběhu a posoudím, kdy se chovaly špatně a kdy dobře. Na jedné situaci popíšu, jak bych se v dané chvíli zachoval/a já.
Vyberte si postavu a plňte úkol formou plakátu, videa nebo zajímavého příspěvku na sociální síť.
  20. Modrý život
Sestavím si svůj "modrý život" - seznam úkolů, které zkusím splnit každý den. Budu ho udržovat alespoň čtrnáct dní. Před začátkem plnění mi úkoly schválí rádce, rádkyně nebo vedoucí. Za splněný úkol si vždy vybarvím políčko.
https://borec.skauting.cz/generator/"}">Vybídněte kluky a holky, aby si sestavili modrý život. Pomoci jim může například https://borec.skauting.cz/generator/
Cesta vzduchu a ohně    
  14. Hledám sebe
Erb a heslo
. Vytvořím si svůj osobní erb a vymyslím své osobní heslo, které mě budou
charakterizovat, a vysvětlím je kamarádovi či kamarádce.
Co mě baví. Přemýšlím, co mě baví, v čem se chci zlepšit. Podle toho si najdu možnost, jak se v této oblasti rozvíjet, a uskutečním ji (kroužek, vícedenní kurz nebo videokurz, čtení nového časopisu, knihy apod.).
Erb a heslo - Zkopíruj zadání úkolu a případně vyzvi kluky a holky ke sdílení do družinového chatu, skupiny apod.
Co mě baví - Vyzvi kluky a holky ať si vyberou videokurz, časopis nebo knížku dle svého zájmu.
  16. Vidím život z nadhledu
Myšlenky. Po dobu jednoho měsíce si třikrát týdně zaznamenám myšlenka, která mi ten den utkvěla v paměti. Např. co mě překvapilo, co mě zaujalo, co se stalo zajímavého. Můžu si ji buď zapsat, nahrát, nebo o ní natočit video.
Radostné věci. Po dobu deseti dní si každý večer napíšu tři věci, ze kterých jsem toho dne měl/a radost.
Deník. Pravidelně (alespoň měsíc) si vedu deník. Zapisuji si, co jsem který den dělal/a a jaký den byl. Může být papírový, elektronický apod.
Písnička. Po dobu jednoho měsíce si dvakrát týdně večer pustím písničku, která vystihuje mou náladu a co jsem daný den prožila.
Zkuste se v družině domluvit, aby každý člen/ka začala zapisovat či jinak ztvárňovat své myšlenky. Můžete je mezi sebou pak sdílet při společném videohovoru.
  19. Kladné vzory
Vážený člověk. Vyberu si člověka, kterého si vážím. Napíšu si proč a představím své důvody družině. Najdu o něm informace (příběh, životní data, událost, fotku apod.). Můžeme si takto s družinou vytvořit plakát do klubovny.
Vytvoř plakát, fotokoláž, video apod, o člověku, kterého si vážíš. Zahrň proč si ho vážíš a doplň informace o něm. (příběh, životní data, fotku, …). Můžeš se inspirovat aktuální situací.
  21. Kladný vztah ke vzdělávání
Informace o koníčku. Dozvím se něco nového o svém koníčku, např. přečtením nové knihy či časopisu, blogu, zhlédnutím videa, poslechem rádia, účastí na setkání s osobností. Družině vysvětlím svůj výběr.
Odborka. Vyberu si a splním libovolnou odborku pro svou věkovou kategorii.
I doma se můžeš dozvědět něco nového o svém koníčku. Například si pustit video či přečíst blog. Družině můžeš svůj výběr zdůvodnit na online schůzce, ve vaší skupině na facebooku apod. Případně můžeš svůj výběr zdůvodnit i komukooliv v okolí - rodině apod.

Vyzkoušej některou z odborek upravné pro #skautingdoma
  22. Přemáhání
Nevhodná strava.
Uvědomím si, jaký druh nevhodné stravy jím nad míru, a dva týdny ho nebudu jíst (např. sladkosti, brambůrky, fast food). Úkol plním tam, kde je tato strava dostupná (např. nelze plnit na letním táboře).
Tím, jak aktuálně trávíšsvůj čas doma, může tě honit mlsná. Zkus se přemoci a po dobu dvou týdnů oblíbené dobroty vynechat. Tento úkol může být jednou z položek Modrého života.
  23. Hospodaření s časem
Harmonogram.
Připravím harmonogram svého běžného dne. Každé aktivitě přiřadím čas. Zvážím, čemu věnuji zbytečně moc času a zda nechybí něco důležitého. Vyberu si jednu věc, na kterou si udělám po dobu čtrnácti dnů čas. Zhodnotím, jak se mi to povedlo.
Žrouti času. Po dobu deseti dnů omezím "žrouty času": televizi, počítačové hry, youtube, sociální sítě a další, dohromady na maximálně 30 minut denně.
Smysluplné věci. Sepíšu tři věci, které dělám a mají pro mě opravdový smysl (péče o zvíře, hraní si se sourozencem apod.). Řeknu vedoucí/mu nebo rodiči, kdy si na ně pravidelně po dobu čtrnácti dnů udělám čas, a budu se to snažit dodržet.
Důležité úkoly. Napíšu si, jaké nejdůležitější úkoly mám během týdne splnit (např. připravit se na těžký test, ...). Na každý den si určím čas, kdy se dané věci budu věnovat, a splním to.
Zkus zapřemýšlet nad tím, co doma děláš a co bys dělat chtěl/měl. Vytvoř harmonogram a následující dny jej zkus dodržet.

To, že jsi doma, nemusí nutně znamenat, že budeš trávit čas třeba jen na počítači. Zamysli se nad tím, co Ti nejvíc "žere čas" a tento žrout zkus omezit.

Co pro tebe má opravdový smysl? Sepiš si věci a mysli na jejich dodržování další dny.

Učení, příprava na testy, pomáhání doma a další věci? Sepiš si svoje nejdůležitější úkoly na každý den a snaž se splnit.

Metodické poznámky

Pokud úkoly posíláte skautům a skautkám, můžete doplnit, že:

  • Pokud by potřebovali poradit, mohou se vám ozvat. Ideálně když doplníte kanál, kterým vás mohou kontaktovat (messenger, skype, whatsapp, ...)
  • Některé úkoly přímo vybízejí ke spolupráci - lze je plnit se sourozenci, rodiči, nebo online s kamarády/kami.
  • Došly úkoly? Začněte plnit skautské odborky (https://odborky.skaut.cz/)! 

Další tipy, jak na stezku doma.

Autor

Klíčová Ludmila