Hra je zaměřena na komunikační dovednosti jednotlivců i síle týmu – šestky. Společné provedení a vzájemné doplňování popisu pohádkové země může utužit vztahy v šestce.

Výchovný cíl: 

Seznámím šestku se svou oblíbenou písničkou nebo pohádkou a zkusím vysvětlit, proč se mi líbí. Na vybrané hře, kterou jsme hráli, přesně popíšu, co se mi líbilo a co nelíbilo.

Doba trvání
Doba trvání 0-30 minut
Doba na přípravu
Doba na přípravu 0-15 minut
Místo konání
Místnost Místnost
Velikost skupiny
Velikost skupiny Družina (4-10)
Věk skupiny
Věk Vlčata a světlušky

Pomůcky a materiál

  • Kartičky s charakteristikou postav

Obsah programu

Cílem hry je komunikovat, mluvit v celých větách, snažit se rozvést myšlenku a používat vhodnou slovní zásobu. Úplná správnost pohádkového prostředí není podstatná.

Legenda

Pohádkové postavy zabloudily a dostaly se do světa lidí. Jsou zmatené a nevědí, co mají dělat. Úkol vlčat a světlušek je přiřadit k postavičkám správnou pohádkovou krajinu a tím je vysvobodit.

Příprava

Nejprve je třeba přichystat si počet kartiček s pohád­kovými postavami a drobnou charakteristikou (např. Králíci z klobouku – Bob a Bobek, cestují v kouzel­ nickém klobouku, často dělají neplechu), další postavy: Rumcajs, Karkulka, Šmoulové, Popelka, Sněhurka, Jeníček a Mařenka, Maxipes Fík, Krteček, Spejbl a Hurvínek. Postavy je dobré zvolit dle oddílových či re­gionálních zvyklostí. Charakteristiky postav jsou podstatné zejména proto, aby pomohly tápajícím mladším/starším vlčatům a světluškám. Případně můžete místo toho použít pouze obrázek postavičky s názvem, musí ale jít o jednoznačně poznatelnou pohádkovou bytost.

Průběh hry

Skupinu rozdělíme na dvě poloviny. Úkoly jsou následující:

  • Skupina A: Nejprve si členové skupiny vylosují kartičky. Vlčata a světlušky si čtou, co jsou za postavy. Postupně ostatním povědí svůj příběh a popíší, jaká jsou postavička, jak vypadají, aniž by řekly své jméno. Vzhledem k plnění bodu stezku je lepší, mluví-li jedinci samostatně.
  • Skupina B: Členové skupiny hádají jméno postavičky a popisují prostředí dané pohádkové země. Dle stáří hráčů je možno nechat na jednotlivce, nebo skupinu, aby se doplňovali. Pokud bude postava Rumcajs – popíší les Řáholec, ševcovnu, synka Cipíska, město Jičín,…
  • Skupina A: Hráči reagují na odpovědi a komuniku­jí s pomocníky (skupina B), kteří se je snaží zachránit. Správnost odpovědi určuje vedoucí, ten také ukončuje diskusi nad danou postavičkou, hlídá čas, vrací postavičky domů a přiděluje body.
  • Následně si obě skupiny prohodí role. Za správně popsané postavy lze udělovat body.
  • Pro spád hry můžete určit časový limit odpovědí, např. 1 min.

Reflexe

Po hře můžeme položit otázky typu – kdo si myslí, že zvládl rychle reagovat, kdo bez koktání popsal danou pohádkovou zemi, komu bylo příjemné mluvit před ostat­ními, kdo by raději k mluvení hrál i divadlo, pro koho bylo jednodušší mluvit v šestce a pro koho samostatně? Díky následné zpětné vazbě je možno dozvědět se, jaká role byla pro vlčata a světlušky náročnější, co naopak jednoduché a které dovednosti je potřeba dále procvičovat.

Zdroje

Skauting 2014/10 Autorka: Dana Waldsteinová - Komtesa

Autor

Marek Bula