Aktivita připravující na profesionální přednes před publikem

Výchovný cíl: 

je ochotný prezentovat na veřejnosti, schopen připravit strukturu a systém prezentace, jasně se vyjadřovat a formulovat; zvládá práci sám se sebou i s posluchači během prezentace.

Doba trvání
Doba trvání Dlouhodobé
Doba na přípravu
Doba na přípravu 15-30 minut
Místo konání
Místnost Místnost Louka Louka Les Les Město Město Hřiště Hřiště
Velikost skupiny
Velikost skupiny Družina (4-10)
Věk skupiny
Věk Vlčata a světlušky

Pomůcky a materiál

2 kamery (záleží na počtu skupin)

Obsah programu

Aktivita trvá 90 min

Úvod/motivace

Jeden z organizátorů sehrává motivační scénku, kde coby „řečník“ vítá účastníky na aktivitě (a vysvětluje, co jsou prezentační dovednosti), ale střídavě se přitom vtipně dopouští schválně mnoha řečnických chyb (opakování slov – zejména těch parazitních „no“, že“, „jakoby“ atp., dívání se na zem, ruka před ústy, monotónní řeč, drmolení, cvakání propiskou, drbání za uchem atd. dle vlastní fantazie).

Aktivita

Na úvod „rétorická“ hříčka – nechť se seřadí podle hlasitosti své normální mluvy od nejhlasitějšího po nejtiššího. Moderátor může zkontrolovat (ať každý postupně něco řekne). Pak je stylem „prvý, druhý“ rozdělí do dvou stejně početných skupin – jedna bude s moderátorem, druhá s dalším organizátorem. Následuje vlastní aktivita, ve které má každý za úkol připravit minutovou ústní prezentaci na nějaké téma. Chvilka na rozmyšlení, pak jednotlivé prezentace a jejich nahrávání na kameru. V průběhu odreagování krátkou fitkou – na trávě jsou rozmístěny jazykolamy, úkolem hráče je jich co nejvíce oběhnout (každý jazykolam musí nahlas 4× zopakovat). Poté promítání jednotlivých výstupů a kolektivní zpětná vazba.

Jazykolamy

  • Zalyžařivší si lyžař potkal nezalyžařivší si lyžařku.
  • Řehoř Řehořovič řeže řeřichu.
  • Vlk strhl srně hrst srsti.
  • Svišť sice svisle visel.
  • Zasvištěl svišť, slyšel sysel.
  • Petr Fletr pletl svetr. Pletl Petr Fletr svetr? Svetr pletl Petr Fletr.
  • Řekni, Lili, nalili-li liliputáni liliím vodu!
  • Náš táta má neolemovanou čepici. Olemujeme-li mu ji nebo neolemujeme-li mu ji?
  • Poslal posel posla pro slámu.
  • Řapík řebříčku řízl Řinu do prstu.
  • Před potokem pět kop konopí, za potokem pět kop konopí.
  • Byly přičteny přiřčené ceny, tak z čeho chceš sčítat?
  • Sčeš si vlasy z čela a osuš si šosy!
  • Prut plul rychle po proudu a v láhvi se lyricky perlil ricinový olej.
  • Žalně svou žalobu žaluje žába žabáku v kalužině.
  • Naše lomenice je ze všech lomenic ta nejlomenicovatější.

Reflexe

Moderátor pokládá otázky hráčům, tak aby se na prezentaci každého jedince našlo jedno negativum, resp. věc, kterou může zlepšit, a jedno pozitivum – co už dělá dob- ře (nejlépe nejprve neg. a až pak poz.). V rámci možností video přetáčí.

Zdroje

Co umím a znám, metodika ke skautské stezce; autor: Ondřej Kubera - Štaflík

Autor

Marek Bula