Tento program se věnuje výtvarnému tématu. Účastníci programu si vyzkouší, jaké to je tvořit s hendikepem, nakreslí si portréty a dozví se něco o symbolice barev. Navazuje na odborku výtvarník. V rámci programu vycházíme z třífázového učení (E-U-R - evokace, uvědomění a reflexe).

Výchovný cíl:  Chceme ukázat, že plnění odborek není vlastně vůbec těžké a může to hodně obohatit činnost jejich oddílu. Chceme, aby si účastníci odnášeli dojem, že plnění odborek je něco pro ně osobně užitečného, co jim může nabídnout prostor vyzkoušet si, v čem jsou dobří. Kromě toho je to velmi zábavné a může se to dít zajímavou formou. Zároveň se snažíme podpořit družinový systém a ukázat, že i odborky jdou plnit ve družině.
Doba trvání
Doba trvání 30-60 minut
Doba na přípravu
Doba na přípravu 0-15 minut
Místo konání
Místnost Místnost Louka Louka
Velikost skupiny
Velikost skupiny Oddíl (10-50)
Psychická náročnost
Psychická náročnost 1
Fyzická náročnost
Fyzická náročnost 1
Věk skupiny
Věk Mladší skauti a skautky Věk Starší skauti a skautky

Napojení na stezku (stupeň, úkol)

2. stupeň - odborky v uzamčených stránkách

  • Výtvarník - ukaž se 13 
  • Výtvarník - ukaž se 6 
  • Výtvarník - ukaž se 15 (pokud bude rezerva)

Pomůcky a materiál

  • sada barevných papírů (žlutá, oranžová, růžová, sv. růžová, červená, modrá, zelená, sv. zelená, hnědá, černá)
  • vytištěné obrazy
  • A3 čtvrtky
  • balení fixů
  • lístečky s handicapy (po 4 kusech - oči, noha, druhá ruka a pusa)
  • balení kapesníků
  • dezinfekce
  • obyčejné tužky
  • záložní balík papírů
  • balíček zpětnovazebných kartiček (po 6 kusech)
  • zápisník a psací potřeby
  • šátky

Veškeré materiály jsou v příloze.

Obsah programu

1) Evokace - 5 min

  • Pomůcky: sada barevných papírů (žlutá, oranžová, růžová, sv. růžová, červená, modrá, zelená, sv. zelená, hnědá, černá), rezervní balík papírů (bílá barva)
  • Průběh: Vedoucí rozdá všem účastníkům barevný papír (pokud by bylo více lidí než barev, dostanou bílé z rezervního balíku). Tedy každý účastník má v ruce jeden barevný papír. Poté vedoucí pokládají otázky. Účastníci zvedají nad hlavu svou barvu, pokud odpovídá otázce. Po zvednutí je vyhodnocení. Vedoucí zdůrazní, že se často jedná o individuální pocit a názor, ale že často danou věc/vlastnost symbolizuje barva X.
  • Každý umělec by měl vědět, co symbolizují jednotlivé barvy, aby je mohl správně využít při své malbě, a proto než se pustíme do kreslení, tak si vás prověříme z jejich znalosti.                     
  • Otázky: Barvu zvednou ti, kteří si myslí, že je jejich barva studená/teplá/neutrální. Jejichž barva symbolizuje novost, radost, kamarádství, sílu, moudrost, přírodu, večer, únavu, svítání... (volit především příjemná pozitivní slova, zvážit i slova jako něžnost, povzbuzení aktivity a zrození).

     Snímek obrazovky 2023 05 17 190635

2) Malování s handicapem - 20 min

  • Pomůcky: vytištěné obrazy, A3 čtvrtky, balení fixů, lístečky s handicapy, balení kapesníků, dezinfekce
  • Motivace: Vedoucí ukážou vybrané obrazy a ptají se účastníků, kdo je jejich autorem (pejsek a kočička - Josef Čapek, zátiší s lahví - Bedřich Piskač a poslední zátiší - Pablo Picasso). A víte co? My si vyzkoušíme ty obrazy namalovat s handicapem.
  • Příprava: Vedousí rozpočítá účastníky do skupin po 4 lidech a vysvětlí pravidla aktivity. Potom každá skupina dostane čtvrtku, fixy, materiál s obrazy a 4 lístečky s handicapy (malování pusou, tužkou mezi prsty na nohou, nedominantní rukou, poslepu), které si mezi sebou rozdělí.
  • Aktivita: Skupina má za úkol pomocí fix překreslit na papír za max 15 minut jeden z vybraných obrazů. Aby malování nebylo tak jednoduché, každý z členů bude mít nějaký handicap v kreslení, který si bude moct vybrat ze čtyř možností. Každý člen musí mít jiné znevýhodnění a musí se do kresby zapojit. Slepý člen kreslí podle navigování ostatních členů. Po dokreslení si výtvor členové vpravo dole podepíší jako praví umělci a vedoucí si obrazy vyberou a rozloží na vybraném místě. Vznik malé galerie, pokud někdo stihne dodělat některou z aktivit dřív, může se jít na “výstavu” podívat. Důležité! - je potřeba po každé aktivitě dezinfikovat fixy.
  • Alternativa: V případě, že ve skupině budou převážně starší členové (14 let +) je možné, aby zalaminovaný obraz zůstal u vedoucího a skupin by se musela chodit dívat na originál k němu - překreslování zpaměti.


3) Malování portrétů - 15 min

  • Pomůcky: obyčejné tužky, záložní balík papírů
  • A) Družina se seřadí zleva od nejstarší po nejmladšího. Budou pochváleni za rychlé splnění úkolu. Vedoucí podá záludnou otázku, jestli si myslí, že se navzájem v družině dobře znají a ví, kdo co má rád a co ho baví. Pobídne členy, aby se na chvíli zamysleli nad tím, co vědí o člověku po jeho pravici, co se jim na něm líbí, co je na něm inspirujícího, v čem je originální (vedoucí přemýšlí o nejmladším), a po malé chvilce (cca půl minuty) jim zadá úkol.
  • B) Každý účastník nakreslí do svého zápisníku portrét člena po své pravici, který bude vystihovat jeho osobnost. Může se jednat o postavičku vykonávající nějakou činnost, o zhmotnění nějaké jeho záliby (př. knížka s očima a ručičkami, mozek, kytara...), o nějaký předmět, který je pro kamaráda typický nebo třeba hlášku.
  • C) 5 minut před koncem aktivity vedoucí upozorní na čas, 2 minuty před koncem aktivity proběhne v družině prezentace portrétu s komentářem: jaké vlastnosti, záliby, charakteristické znaky portrét představuje.

4) Reflexe - 5 min 

  • Pomůcky: balíček zpětnovazebných kartiček.
  • Účastníci se opět rozdělí do skupin po 4 lidech (jako při malování s hendikepy). Každá skupina dostane sadu zpětnovazebných kartiček, kterou si před sebe rozloží, každý si vybere jednu kartičku, na kterou odpoví. Ostatní členové mohou také na kartičku reagovat, předem však ví, že na debatu mají pouhé 3 minuty. Pokud jim vyzbyde čas, mohou odpovědět na více kartiček.


5) Rezerva, pokud zbyde čas

  • Motivace: opakování znalosti barev z evokace, ze skautů se stanou barvičky, z nichž se budou míchat barvičky nové.
  • Aktivita: Účastníci se rozdělí na poloviny (cca 5 a 5 čtveřic). Vedoucí přiřadí barvičky (modrá mává rukama jako křídly, žlutá má ruku na hlavě, červená chodí v předklonu, bílá “chová” dítě v náruči) a začne vyvolávat: Molekuly, molekuly hejbete se a vytvořte.... a řekne vždy dvě barvy (viz níže), jejich úkolem je vytvořit z jejich barev danou barvu. Například zelená a růžová, účastníci se musí spojit vždy do dvojice modrá a žlutá, pak červená a bílá. Pokud zbude jedna barva, vytvoří jednu jednobarevnou velkou molekulu př. bílá jen z bílých.
  • Barvy:
    • zelená (modrá + žlutá) a růžová (červená + bílá)
    • oranžová (žlutá + červená) a světle modrá (modrá + bílá)
    • fialová (modrá + červená) a světle žlutá (žlutá + bílá)
    • černá (modrá + červená + žlutá) a bílá

Zdroje

Program byl vytvořen pro Národní skautské jamboree NSJ 2023 týmem pro Odborky (Kačaba, Špión, Tyky).

Autor

Elisová Kateřina