Tento program se věnuje tématu uzlování. Účastníci programu si vyzkouší zábavnou formou základní a doplňkové uzly. Navazuje na odborku uzlař. V rámci programu vycházíme z třífázového učení (E-U-R - evokace, uvědomění a reflexe).

Výchovný cíl:  Chceme ukázat, že plnění odborek není vlastně vůbec těžké a může to hodně obohatit činnost jejich oddílu. Chceme, aby si účastníci odnášeli dojem, že plnění odborek je něco pro ně osobně užitečného, co jim může nabídnout prostor vyzkoušet si, v čem jsou dobří. Kromě toho je to velmi zábavné a může se to dít zajímavou formou. Zároveň se snažíme podpořit družinový systém a ukázat, že i odborky jdou plnit ve družině.
Doba trvání
Doba trvání 30-60 minut
Doba na přípravu
Doba na přípravu 0-15 minut
Místo konání
Místnost Místnost Louka Louka
Velikost skupiny
Velikost skupiny Oddíl (10-50)
Psychická náročnost
Psychická náročnost 1
Fyzická náročnost
Fyzická náročnost 1
Věk skupiny
Věk Mladší skauti a skautky Věk Starší skauti a skautky

Napojení na stezku (stupeň, úkol)

1. stupeň

  • 7. Nové uzly

2. stupeň - odborky v uzamčených stránkách

  • Uzlař - dokaž to A (nesplní si celé), ukaž se 2 (pokud budou vázat na čas úspěšně) a 3 (pokud uváží 6 poslepu)
  • Uzlař - ukaž se 13 (pokud bude rezerva)

Pomůcky a materiál

  • 10x návody na uzle (základní i doplňkové)
  • mobil se stopkami 
  • uzlovačky
  • šátky
  • zápisník a psací potřeby

Veškeré materiály jsou v příloze.

Obsah programu

1) Evokace - 5 min

  • Účastníci se rozdělí na skupiny po cca 5 účastnících tak, že je vedoucí například rozpočítá na skupiny (“ambulantní uzel”, “zkracovačka”, “lodní uzel” a “osma”).
  • V těchto skupinách vymýšlí různé situace, ve kterých využíváme uzlování (např. tkaničky, trojnožka teepee, vázání stanu, hamaka, atd.). Vše si zapíší do zápisníku.

2) Naučná část, poslepu a na čas - 20 min

  • Pomůcky: návody na uzle (základní i doplňkové), mobil se stopkami
  • Stanoviště se rozdělí na dvě části (viz. minulá aktivita).
    • naučná část (pro ty, co v uzlování tápou) - pouze zkouší vázání uzlů podle návodu, poté i bez návodu
    • vázání poslepu (pro ty, co uzly umí) - využije svůj šátek a váže uzly poslepu
  • U obou částí budou k dispozici návody a vedoucí na pomoc.
  • Kdo by chtěl, je možnost vázání na čas (pod 10s, 6 základních uzlů). Ve výběru bude ambulanční spojka, lodní smyčka, osmička, zkracovačka, rybářská spojka, škotová spojka.

3) Svazování uzlovaček a šátků - 15 min

  • Pomůcky: návody na uzle (základní i doplňkové)
  • Rozdělí se do skupin jako při evokaci. Vedoucí vždy přečte popis uzlu. Ve skupině se pak musí dohodnout, kdo daný uzel uváže, musí se ale všichni vystřídat. 
  • Cílem je jich zvládnout ve skupině co nejvíc. Každá skupina má svých 5 šátků a 5 uzlovaček, celkem bude 10 popisů uzlů, které musí ve skupině uvázat a tím spojit uzlovačky a šátky do jednoho dlouhého “lana”, případně uvázat samostatně.
  • Na konci aktivity si každá skupina vezme od vedoucího návody na uzle, vedoucí bude říkat pořadí popis a název uzlu. Ve skupině si zkontrolují, zda mají uzly uvázané správně.
  • Popisy uzlů:
    • Uzel, kterým byste přivázali loď nebo pro navazování na válcovité objekty a drží i při tahu za jeden konec lana. (lodní uzel - samostatně kolem něčeho)
    • Uzel, který se používá při zavěšení zlomené ruky nebo na svázání dvou přibližně stejně silných lan. (ambulantní uzel - propojit dvě uzlovačky)
    • Uzel, kterým byste se přivázali k lanu při lezení a který vytvoří pevné oko na konci lana. (dvojitá osmička/osmička - propojit dvě uzlovačky)
    • Uzel, který použijete pro zkrácení lana. (zkracovačka - samostatně)
    • Uzel, který se používá pro spojení dvou lan. (rybářská spojka - autíčka - propojit dvě uzlovačky)
    • Uzel, který se využívá na svázání dvou různě silných lan nebo pro svázání rohu plachty a lana. (škotová spojka - propojit dvě uzlovačky)
    • Uzel, který se dříve používal nouzově místo postroje. (dračí smyčka - samostatně)
    • Uzel, který se používá při tahání kmenů nebo pro zvedání tyčí. (tesařský uzel - samostatně kolem něčeho)
    • Uzel, který se dá použít pro šplhání na laně, nebo kterým se dá navázat lano na druhé napnuté lano. (prusíkův uzel - navázání na uzlovačku)
    • Uzel, který vytvoří pevné oko uprostřed lana a který se dá použít pro izolaci poškozené části lana. (motýlek - samostatně)

4) Reflexe - 5 min 

  • Pomůcky: návody na uzle (základní i doplňkové)
  • Účastníci zůstanou ve stejných skupinách po cca 5 lidech. Seřadí všech 10 uzlů (základní i doplňkové) podle toho, jak jsou užitečné a využitelné, tedy od nejužitečnějšího po nejméně užitečný uzel. Pořadí si zapíší do svých zápisníků a řeknou si argumenty, proč uzly takhle seřadili.

5) Rezerva, pokud zbyde čas

  • Vedoucí bude říkat různé situace, při kterých je třeba uzlovat. Účastníci se zamýšlejí jaký druh provazu by v této situaci využili. Pokud by v situaci využili provázek, stoupnou si jednotlivě na špičky a natáhnou ruce nad hlavu. Pokud by odpověď byla nylonová šňůra či paracord, udělají ve čtveřici vláček ve dřepu. Pokud by odpověděli lano, chytí se za ruce v šesti lidech do kruhu. Po každém zadání vedoucí sdělí výsledek.
  • Situace:
    • Uvázání lodi (lano)
    • Pletení náramků (provázek)
    • Lanová překážka na táboře (lano)
    • Vázání plachty na trojnožku teepee (nylonová šňůra)
    • Věšení ozdob ze stropu (provázek)
    • Lezení na stěně nebo skále (lano)
    • Pletení turbánku (nylonová šňůra nebo paracord)
    • Balení dárků (provázek)
    • Stavění lávky (lano)
    • Vázání hamaky na strom (nylonová šňůra)

Zdroje

Program byl vytvořen pro Národní skautské jamboree NSJ 2023 týmem pro Odborky (Kačaba, Špión, Tyky).

Autor

Elisová Kateřina