Tento program se věnuje tématu světových stran a práce s mapou. Účastníci programu si vytvoří kompas a zábavnou formou si procvičí práci s mapou. Navazuje na odborky mapař a fyzik. V rámci programu vycházíme z třífázového učení (E-U-R - evokace, uvědomění a reflexe).

Výchovný cíl:  Chceme ukázat, že plnění odborek není vlastně vůbec těžké a může to hodně obohatit činnost jejich oddílu. Chceme, aby si účastníci odnášeli dojem, že plnění odborek je něco pro ně osobně užitečného, co jim může nabídnout prostor vyzkoušet si, v čem jsou dobří. Kromě toho je to velmi zábavné a může se to dít zajímavou formou. Zároveň se snažíme podpořit družinový systém a ukázat, že i odborky jdou plnit ve družině.
Doba trvání
Doba trvání 30-60 minut
Doba na přípravu
Doba na přípravu 0-15 minut
Místo konání
Místnost Místnost Louka Louka
Velikost skupiny
Velikost skupiny Oddíl (10-50)
Psychická náročnost
Psychická náročnost 1
Fyzická náročnost
Fyzická náročnost 2
Věk skupiny
Věk Mladší skauti a skautky Věk Starší skauti a skautky

Napojení na stezku (stupeň, úkol)

2. stupeň - odborky v uzamčených stránkách

  • Mapař - ukaž se 1 (splněno)
  • Fyzik - ukaž se 13 (splněno)
  • Mapař - dokaž to B, ukaž se 11 (musí dodělat)

Pomůcky a materiál

  • buzoly
  • 4x kužel (4 barvy, aby se rozlišily strany)
  • korky nařezaný na kolečka
  • nádoby na vodu
  • jehly 
  • magnety
  • návod na výrobu kompasu
  • mapy
  • zápisník a psací potřeby

Veškeré materiály jsou v příloze.

Obsah programu

1) Evokace - 5 min

  • Pomůcky: 4x kužel (4 barvy, aby se rozlišily strany)
  • Hra “Sever, jih, západ, východ”: Vymezíme střed pole a 4 směry (4 kužely), rozmístěné podle světových stran. Hráčům řekneme, že představují sever (a kde se sever nachází), jih, východ a západ. Servisák zadá počet hráčů, směr a úkol (např. trojice na sever, drží se za ruce/ pětice na západ, dotýká se hlavami.) Po zadání úkolu se musí hráči spojit daným způsobem (provést úkol) a dojít ke kuželu daným směrem. Vedoucí zároveň ukazuje strany které říká, ale jen prvních pár ukáže správně, zbytek ukazuje pro zmatení jinam.
  • Obměny: Různý způsob pohybu (skákání na jedné noze, běh pozadu, …).

2) Výroba kompasu - 15 min

  • Pomůcky: nádoba na vodu, korek nařezaný na kolečka, jehly, magnety, návod, buzoly
  • Účastníci se rozdělí do družin. Pokud jich je ve družině 8 a více členů, rozdělí se na poloviny (tedy maximální počet ve skupině je 7 lidí).
  • V rámci této skupiny vytvoří podle návodu kompas. Vedoucí dá každé skupině jehlu, kolečko korku, nádobu na vodu, magnet a návod. Určí sever a porovnají s buzolou.
  • Pozn. pro zmagnetizování jehly by mělo fungovat 50x se špičkou otřít o magnet (pokud ne, tak otřít víckrát).
  • Kompas si mohou odnést (tedy jehlu a kolečko korku), zbytek materiálu si neberou.

3) Práce s mapou - 20 min

  • Pomůcky: mapy, buzoly
  • Ve dvojicích mapu nejprve zorientují pomocí buzoly nebo vytvořeného vodního kompasu (pomáhají si navzájem).
  • Vedoucí čte popisy tras. Účastníci mají ve dvojici za úkol zjistit, na jaké číslo nebo místo je cesta dovedla. Po přečtení trasy si porovnají, na jaké místo se dostali.
  • Alternativa: po projití všech těžších tras pracuje dvojice samostatně, jeden popisuje trasu a druhý se ji snaží najít (pak se prohodí).
  • Popisy tras:
    1. Družina Arašídů se byla podívat v zámku Dolní Přím a pak se rozhodli udělat si menší výlet. Vydali se na jih po turistické cestě barvy kroje vodních skautů. Na rozcestníku vedoucí Špáťa zastavil výpravu aby urovnal spor mezi Čendou a Jendou, kteří se pohádali o čepici. Odbočili doprava a pokračovali po modré až do vesnice, jejíž název připadal Bagrovi a Skořápkovi legrační. Z vesničky se vydali na sever až dorazili na křižovatku s hlavní silnicí. Odbočili doleva a po této silnici pokračovali kolem rozcestníku s červenou turistickou značkou. Špáťa měl nervy na dranc, protože skauti neustále skákali do silnice a málem skončili pod koly okolojedoucích aut. Poslední úsek cesty ke kostelu museli běžet, protože autobus domů měl jet za dvě minuty. 

               V jakém městě se nachází autobusová zastávka, ze které odjede družina Arašídů z výletu? (Nechanice)

    1. Skaut Matěj se rozhodl vzít svoji přítelkyni Emču na dobrodružnou skautskou výpravu. Matěj už má řidičák, takže dovezl Emču na bod 7, kde auto zaparkovali. Vzal Emču po turistické trase kolem rybníka, který byl zarostlý. Přesto si tam s Emčou udělali romantickou fotku pod rozkvetlým rákosem. Pokračovali po značce do lesa, ale záhy se odpojili na cyklostezku, po které šli pořád dál, dokud nenarazili na hlavní silnici. Emča dostala žízeň, tak jí Matěj pozval na pomerančové Capri-Sonne na nejbližší benzínce. Když ho společně srkali, Emča si postěžovala, že ji bolí nohy, protože si vzala nové boty (aby se mu líbila). Proto ji Matěj až na náměstí městečka donesl v náručí. Odtud se naše dvě hrdličky rozhodly pokračovat po silnici vedoucí stejným směrem, jako leží Itálie od Česka. Cestou do blízké vesničky se kochali se vyhlídkou na sérii rybníků po pravé straně od silnice. Od rozcestníku turistických tras zamířili k zapadajícímu slunci po zelené značce, která je dovedla do malé vesničky. 

               Kde Ema s Matějem skončili svoje rande? (bod 7)

    1.  Vedoucí roverského kmene se rozhodl, že by byl dobrý nápad, udělat roverům výsadek. Vyhodil je u bodu s číslem 3. Kluci se vydali na jihozápad po žluté, protože turistická značka vždycky někam vede. Dostali se k rozcestníku všech barev. Nebáli se tmy v lese a tak zamířili na sever k dalšímu rozcestníku, který se nacházel po necelých 400 m. Na rozcestníku si přečetli, že se blízko nachází větší město, a tak vyrazili po červené až do jeho centra. V centru se rozhodli stopovat a okolo projíždějící traktorista je svezl po silnici s lichým číslem na konci až do nejbližší vesnice k rozcestníku turistických tras. Tam je ale vyhodil, protože mu začali lézt na nervy. U popelnice našli staré kolo a pokusili se na něm cestovat po cyklotrase směrem na jihovýchod až do další vesnice, kde se kolo definitivně rozpadlo. Nechali kolo na návsi a krosli to přes zahrádku paní Horáčkové k radostovskému potoku, ve kterém lovili ryby na snídani. Pokračovali potokem proti proudu, až ke křížení potoka se silnicí s turistickou trasou. Tam už to kluci poznali, takže hned vyrazili po turistické trase na severozápad až narazili na tábor u bodu s číslem.

               U jakého bodu kluci táboří? (konec bod 6)

4) Reflexe - 5 min 

  • Ve skupinách po 4-5 lidech (jako na výrobu kompasu) zkusí napsat co nejvíce výhod a nevýhod papírové mapy s buzolou a mapy v telefonu. Odpoví si na otázku, v jakých situacích by spíš využili papírovou mapu s buzolou a naopak mapu v telefonu.

5) Rezerva, pokud zbyde čas

  • Ve skupině po 4-5 lidech (jako na výrobu kompasu) se snaží co nejpřesněji z hlavy zakreslit mapu nějakého blízkého okolí (například klubovny).

Zdroje

Program byl vytvořen pro Národní skautské jamboree NSJ 2023 týmem pro Odborky (Kačaba, Špión, Tyky).

Autor

Elisová Kateřina