Účastnici a účastnice v této aktivitě porovnávají českou a etiopskou školu. Společně se pak metodou ,,Ptej se proč’’ zamýšlí nad negramotností ve světě a hledají její příčiny.

Výchovný cíl: 
  • Účastníce a účastníci hledají společné a rozdílné znaky etiopské a české skupiny.
  • Účastníce a účastníci si uvědomí význam vzdělání v životě člověka.
  • Účastníce a účastníci hledají příčiny negramotnosti ve světě.
Doba trvání
Doba trvání 30-60 minut
Doba na přípravu
Doba na přípravu 0-15 minut
Místo konání
Místnost Místnost
Velikost skupiny
Velikost skupiny Oddíl (10-50)
Věk skupiny
Věk Mladší skauti a skautky

Napojení na stezku (stupeň, úkol)

  • 1.stupeň. Rozmanitost světa: Inspirace v rozdílnosti
  • 2.stupeň. Osobní rozvoj: (Kladný vztah ke vzdělávání)

Pomůcky a materiál

  • text o skupine v Etiopii (Příloha 1) – jeden pro každého účastníka a účastnice
  • 8 čistých papírů A5 k rozvěšení po třídě (na každý z nich napište předem jedno z následujících osmi hesel: 90, voda, omluvenka, 20 dní, kláda, domácí úkol, směna, 3)
  • lepítka dvou barev (např. žlutá a oranžová)
  • velké papíry – jeden pro každou skupinku
  • mapa světa

Symbolický rámec (Motivace)

 

 

Obsah programu

Postup

  • Řekněte účastníkům a účastnícim, že dnes budete mluvit o jedné skupině v Etiopii. Ověřte,  že účastníce a účastníci vědí, kde Etiopie leží a jaké je její hlavní město.
  • Rozvěste po skupině připravené papíry s osmi hesly. Požádejte účastníce a učastníky, aby si slova a čísla přepsali pod sebe do sešitu nebo na papír a zamysleli se nad tím, co asi mohou hesla vyjadřovat a jakou mohou mít souvislost s probíraným tématem. Účastníce a úastnici své domněnky a nápady napíší přímo vedle každého hesla. Dejte jim časový limit 3–5 minut.
  • Poté rozdělte účastnice a účastníky do skupinek po třech a vybídněte je, aby si řekli své odpovědi. V případě, že u některých hesel nemají nic napsaného, povzbuďte je ke společnému přemýšlení.
  • Rozdejte účastnícim a účastníkům text o skupině v Etiopii (Příloha 1). Každý z nich si text pozorně přečte, a pokud najde informace o některém ze slov či čísel, ať si je podtrhne. Pak společně zkontrolujte. Dále se zeptejte účastníků a účastníc: Co vás nejvíce v textu překvapilo? Co vás zarazilo? Našli jste v textu něco, čemu jste nerozuměli? Co to bylo? Zeptejte se pak ostatních účastníc a účastníků, jak to chápali oni. V případě, že účastnice a účastníci nenajdou uspokojivou odpověď, otázku zapište na tabuli a vraťte se k ní na konci hodiny. Najde se pak nějaký dobrovolník, který odpověď vyhledá?
  • Rozdělte účastníkům a účastnícim do dvojic a požádejte je, aby jeden z dvojice zapsal vše, v čem se etiopská skupina liší od české skupiny, a druhý z dvojice zapsal vše, co mají tyto skupiny společné. Členové dvojice si pak napsané společně přečtou a případně doplní. Na závěr pak přečtěte nápady společně, dejte dohromady kompletní seznam, který můžete zapsat na tabuli, a tak využít pro další diskusi.
  • Tabuli rozdělte na poloviny. Na jednu polovinu napište: Co bych změnil/a v etiopské skupině? Proč? A na druhou: Co bych zachoval/a v etiopské skupině? Proč? Rozdejte dvojicím lepítka. Dvojice požádejte, ať na žlutý lístek napíšou jednu věc, kterou by v etiopské skupině změnily a proč, na oranžový lístek jednu věc, kterou by zachovaly a proč. Pak každý umístí své lístečky na tabuli k otázkám. Požádejte někoho z účastníků a účastníc, aby přečetl lístečky na tabuli. Poté se zeptejte celé skupiny: Co z etiopské skupiny byste zavedli v české skupině, a naopak?
  • Na závěr se zaměřte na problém negramotnosti, o kterém žáci četli v textu. Zeptejte se celé skupiny: Pamatujete si, kolik dospělých lidí v Etiopii neumí číst a psát? Znáte vy osobně nějakého dospělého, který neumí číst a psát? Jak myslíte, že se člověk, který neumí číst ani psát, cítí, když jde třeba nakupovat do obchodu? Jak byste se cítili vy?
  • Rozdělte účastníky a účastníce do skupinek po třech či po čtyřech a dejte každé skupince velký papír a barevné fixy. Řekněte účastníkům a účastnícim, že jejich úkolem bude nyní společně se zamyslet nad příčinami negramotnosti. Vysvětlete jim metodu „Ptej se proč“. Jejich řetězec bude začínat otázkou Proč jsou lidé negramotní?

    Pokud vaši účastníci a účastnice tuto metodu neznají, vyzkoušejte ji se všemi dohromady nejprve na tabuli, např. na otázce Proč chodíme do školy? či na jakékoliv jiné. Princip spočívá v tom, že se ke každé otázce vymyslí 2–4 odpovědi. Ty, které nejvíce souvisejí s otázkou, dále žáci rozvedou relevantní otázkou začínající PROČ. Žáci nemusí rozvíjet všechny své odpovědi, pouze ty, které chtějí. Poté pokračují stejným způsobem. Řekněte jim, že v této aktivitě nejsou správné a špatné odpovědi a že je jen na nich, jaké nápady a domněnky do řetězce napíší. Jen je důležité brát pořád v potaz téma první otázky a příliš se od něj nevzdalovat. Dejte účastníkům a účastnícim 8–10 minut. Poté jejich řetězce vylepte na stěnu. Pokud budete mít čas, vybídněte účastnice a účastníky, aby si prohlédli plakáty ostatních. Přišli jste na něco zajímavého či překvapivého? Co to bylo? Narazili jste na nějakou odpověď, na které jste se neshodli? Co to bylo? Jakou část řetězce jste dotáhli nejdále? K jaké poslední odpovědi či otázce jste dospěli?

Příklad: Proč chodíme do školy?

  • Protože musíme. PROČ musíme?
  • Protože existuje devítiletá povinná školní docházka. PROČ je povinná?
  • Protože nesmíme pracovat. PROČ nesmíme pracovat?
  • Protože chceme být chytří. PROČ chceme být chytří?
  • Protože chceme mít dobrou práci. PROČ je pro nás důležitá dobrá práce?
  • Protože nám to zajistí dobrý příjem. PROČ potřebujeme dobrý příjem?atd.
  • Protože je to zadarmo. PROČ je to zadarmo?
  • Protože to platí stát. PROČ to platí stát? atd.

Místo závěrečného hodnocení „co bych změnil/zachoval v etiopské škole“ můžete pátrat po tom „co bych změnil/zachoval v české škole“. Nevýhodou je malý odstup žáků od předmětu otázky, ale zvláště u mladších žáků, kteří nejsou zvyklí pracovat s tématy na obecné rovině, se to může hodit jako přímé zahájení následných diskusí o významu školy a vzdělání v životě lidí.

Metodické poznámky

Varianty:

  • Text mohou žáci číst metodou I.N.S.E.R.T. nebo jinou metodou, která usnadňuje vstřebávání informací z textů.

Zdroje

Aktivitu vložila organizace NaZemi, partneři projektu Skauti na Zemi, zkopírováno z: www.skolavafrice.cz – Otázky a odpovědi

Autor

Skauti NaZemi