Všimli jste si, jaké výkyvy počasí způsobuje v posledních obdobích klimatická změna? Stále častěji se toto téma objevuje v médiích. Dokážeme mírnit její důsledky a adaptovat se na její projevy? A může přispět každý z nás? Tento program je určen pro ty, které zajímá téma klimatické změny. Konkrétně se zaměříme na vodu ve městě. Díky videu procestujeme celou republiku a podíváme se na dobré příklady opatření. Na konci si vy sami zkusíte navrhnout opatření ke zlepšení ve svém okolí.

Výchovný cíl:  Být připraven na rizika spojená se změnou klimatu a přírodními katastrofami. Umět myslet v souvislostech. Chápat, proč jsou důležité vsakové plochy ve městě. Účastníci znají způsoby, jak pomoci, aby se voda zadržovala ve městě.
Doba trvání
Doba trvání 60-120 minut
Doba na přípravu
Doba na přípravu 0-15 minut
Místo konání
Místnost Místnost
Velikost skupiny
Velikost skupiny Družina (4-10)
Psychická náročnost
Psychická náročnost 2
Fyzická náročnost
Fyzická náročnost 1
Věk skupiny
Věk Starší skauti a skautky

Pomůcky a materiál

vytištěné pracovní listy, počítač pro přehrání videa, tužky, tisk mapy

Symbolický rámec (Motivace)

Klimatická změna, Voda v krajině

Obsah programu

Evokace - Imaginace (10 min) - Naladíme se třeba příjemnou hudbou a každý zavře oči a zkusí si vybavit místo, kde je mu/jí příjemně v horkých letních dnech. Poté si nasdílíme místa a ptáme se, proč tomu tak je.

Brainstorming (10 min) - Vedoucí vysvětlí, že tématem je voda ve městě. Položí otázky: 

  • Proč je důležité se tématu vody ve městě věnovat? 
  • Jaké vás napadají důvody? 
  • Popište, co pozorujete za změny v krajině, jestli se děje něco zvláštního, co souvisí s výkyvy počasí či s oteplováním. Jak to vnímáte?

Uvědomění (5 min) Podívejte se na obrázek tepelného ostrova, který je v přílohách (můžete si jej vytisknout). Zeptejte se účastníků, co si myslí, že je to za mapu - můžete jim říct, že se jedná o Liberecko.
Po diskuzi odhalte, že mapa znázorňuje teplotu zemského povrchu a je na ní vidět krásně TEPELNÉ OSTROVY, tvořené především městy. Tepelný ostrov je kromě městské zástavby typický třeba pro sklizená pole. Popište, jak se liší povrchové teploty a teploty vzduchu za slunného dne v husté zástavbě centra města a v okolí řeky.

Video (30 min) Dále si pustíme video Voda ve městě ze série Krajina v našich rukou. Před puštěním videa rozdáme každému účastníkovi pracovní list a necháme je vyplnit jeho první stranu. V průběhu videa a po jeho skončení se pak vyplňuje druhá strana pracovního listu. Na závěr videa se pobavíme o tom, co jsme si poznamenali. 

Co s tím? Co můžeme dělat my? (+/- 20 min) Nyní máme prostor se zamyslet nad tím, jak bychom mohli pomoci klimatické změně my na konkrétním vybraném místě v okolí. 

  1. Popíšeme místo, které jste si vybrali a jaký je jeho problém.
  2. Co by se na místě dalo zrealizovat?
  3. Jak se tímto zásahem místo promění?
  4. Jaké překážky by realizaci mohly stát v cestě? Pokud byste chtěli s oddílem nápad i realizovat. 

Reflexe

Velký důraz bych dala na závěrečnou část a tedy přenos nových znalostí do života. Co já s tím vlastně mohu dělat? Co my jako družina s tím můžeme dělat? 

Otázka k závěrečnému kolečku:

  • Co to se mnou dělá, když o tom takto slyším? 
  • Co bych ještě potřeboval k tomu, abych s tím začal něco dělat? 

Metodické poznámky

Aktivitu lze využít i na online schůzky. Pro takový případ je připravený google formulář, který účastníky formou pracovního listu provede přípravou a samotným sledováním videa.

Zdroje

Další informace a nápady najdete na https://www.skautskyinstitut.cz/krajina-v-nasich-rukou.

Autor

Brichová Marie