Filmová výprava do krajiny se zamyšlením, jak je to se stavem půdy v naší krajině, proč a jak se má o půdu pečovat.

Výchovný cíl:  Porozumět tomu, jak je kvalitní půda důležitá pro naši krajinu a uvědomit si, jak každý z nás se může podílet na tom, aby naše krajina byla zdravější.
Doba trvání
Doba trvání 60-120 minut
Doba na přípravu
Doba na přípravu 15-30 minut
Místo konání
Místnost Místnost
Velikost skupiny
Velikost skupiny Družina/oddíl/třída (4-50)
Psychická náročnost
Psychická náročnost 2
Fyzická náročnost
Fyzická náročnost 1
Věk skupiny
Věk Starší skauti a skautky Věk Mladší roveři a rangers Věk Starší roveři a rangers

Obsah programu

1) Krajina v obrazech

Cíl této části je evokace tématu a zamyšlení, co o krajině a půdě zatím víme.

K aktivitě jsou potřeba vytištěné obrázky krajiny viz příloha Obrázky (jsou to ty krajiny, které se pak objevují ve filmu).

Obrázky rozprostřete po stole nebo na zem mezi účastníky. Dnes se budeme bavit o české krajině, tady máme pár obrázků z různých míst, vyberte si do každé dvojice 1 nebo 2 fotografie. 

Práce pokračuje ve dvojicích až trojicích.

Nejprve si navzájem ve dvojici popište:

  • Co na obrázku vidíte? Všímejte si i detailů.

Po chvíli zadejte i druhé okolo otázek k zamyšlení.

Jste na základě obrázku schopni něco říci o tom: 

  • Co na místě roste? 
  • Zda je na místě dostatek vláhy, nebo sucho? 
  • Myslíte si, že půda je úrodná? Jak jste to poznali? 
  • Dokážete něco říci o hospodáři, který zde hospodaří, jaký má vztah k půdě? 

Metodická poznámka: V této fázi není důležité, jak je odpověď přesná, důležité je zaměření pozornosti na téma půdy a hospodaření s ní. Zkrátka zkusit odhadnout, co je v jejich možnostech, z řady obrázků se odpovědi na otázky ani nedají odhadnout. 

Sdílejte napříč skupinami některé z odpovědí, nejde o to si říci co všechno nás napadlo, ale to nejdůležitější. 

2) O půdě z médií 

Cílem této aktivity je opět vzbudit ještě větší zájem o téma půdy a krajiny, skrze novinové titulky. 

V mezičase, co dvojice debatovaly nad obrázky, po klubovně vyvěsíme ústřižky z médií (viz příloha). 

Nejprve účastníky vyzvěte, ať se podívají na titulky a začátky článků, které jsou rozmístěné po klubovně. Jedná se o titulky, které se běžně v posledních letech objevují v médiích. 

Nechte účastníky ať dále pracují po 2-3. Položte jim tuto otázku: Napadají vás na základě novinových článků nějaké otázky, na které byste se zeptali hospodářů, kteří se o půdu starají? Každou otázku zapište na jeden post-it a nelepte si je na stůl před sebe. 

Pozn. podle velikosti skupiny je na další krok možné skupiny spojit do větších, ale není to nutné. 

Další úkolem je ze všech otázek, které vás napadly, vybrat 2, které vás opravdu nejvíce zajímají. 

Pak nechte každou skupinu sdílet s ostatními otázky, které si vybrala. S otázkami budou pracovat hned v následující aktivitě. 

3) Film Živá půda 

Film je ke zhlédnutí na tomto odkazu

Úvod: Teď společně navštívíme několik farmářů, zároveň se dozvíme možná i odpovědi na vaše otázky, možná nám na mysli vytanou další nové otázky. 

V průběhu sledování filmu 

  • Dělejte poznámky k čemukoliv, co vás zaujme. 
  • Pište si odpovědi na vaše otázky z post-itů. 
  • Případně si poznamenejte nové otázky, které vás napadnou. 

Po filmu:

Máme připravený vyvěšený flip, který je rozdělený na dvě části.

  • Otázky, na které už máme odpověď
  • Otázky, na které odpověď nemáme
  1. Nejprve necháme skupiny, ať roztřídí své vybrané otázky na ty, které byly zodpovězeny, a ty, které nebyly, případně ještě mohou upravit jejich formulace, nebo přidat nové otázky.
  2. Pak postupně necháme jednotlivé skupiny nejprve na flip nalepit a okomentovat otázky, na které dostaly odpověď. 
  3. Pak dáme prostor i otázkám, které jsou ještě nezodpovězeny a účastníky by na ně zajímaly odpovědi. Opět je vyvěsíme na flip. 

Co s otázkami které nám zůstaly v pravé části flipu, tedy těmi nezodpovězenými?

Úplně ideální je navázat na tento program tematickou výpravou, při které byste navštívili ekologického zemědělce v okolí. Takové výpravy pořádá i Skautský institut jako Klimavíkendovky.

Pokud nic takového nemáte v plánu, můžete se skupinou navrhnout na dalším postupu, který může být třeba: 

  • kontaktování odborníka
  • zkusit dohledat informace na internetu 
  • provést vlastní pokus nebo pozorování

Reflexe

Reflexi uděláme ve třech krocích podle Kolbova cyklu učení. Cílem jednotlivých fází 1) ohlednutí - je rekapitulace toho, co se dělo, co jsme dělali a zkoušeli si, 2) zhodnocení, co nového jsme se naučili a 3) přenos, uvědomění toho, co s nově poznaným mohu dělat, jak to mohu v budoucnu využít. 

  Co se všechno událo?

  • Postupně jednotlivci jmenují, jakými aktivitami jsme prošli, píšeme je na lístky a klademe před oči všem. 

Co nového si odnáším? Co považuji za důležité? 

  • Každý sám za sebe zkusí shrnout, co nového se dozvěděl, nebo si uvědomil. 

Co to pro mě znamená? Podniknu něco? 

Každý má prostor sdílet, zda si odnáší něco, čemu se chce věnovat, co chce podniknout apod.

Metodické poznámky

Při druhé fázi reflexe je dobré zvážit, koho necháme mluvit jako prvního, ten nastavuje úroveň odpovědí dalších.

Zdroje

https://www.krajinavnasichrukou.cz

Program pro Skautský institut připravily Anna Šlechtová - Pírko a Petra Svoboda.