Filmová výprava do krajiny se zamyšlením, jak je to se stavem půdy v naší krajině, proč a jak se má o půdu pečovat.
1) Krajina v obrazech
Cíl této části je evokace tématu a zamyšlení, co o krajině a půdě zatím víme.
K aktivitě jsou potřeba vytištěné obrázky krajiny viz příloha Obrázky (jsou to ty krajiny, které se pak objevují ve filmu).
Obrázky rozprostřete po stole nebo na zem mezi účastníky. Dnes se budeme bavit o české krajině, tady máme pár obrázků z různých míst, vyberte si do každé dvojice 1 nebo 2 fotografie.
Práce pokračuje ve dvojicích až trojicích.
Nejprve si navzájem ve dvojici popište:
Po chvíli zadejte i druhé okolo otázek k zamyšlení.
Jste na základě obrázku schopni něco říci o tom:
Metodická poznámka: V této fázi není důležité, jak je odpověď přesná, důležité je zaměření pozornosti na téma půdy a hospodaření s ní. Zkrátka zkusit odhadnout, co je v jejich možnostech, z řady obrázků se odpovědi na otázky ani nedají odhadnout.
Sdílejte napříč skupinami některé z odpovědí, nejde o to si říci co všechno nás napadlo, ale to nejdůležitější.
2) O půdě z médií
Cílem této aktivity je opět vzbudit ještě větší zájem o téma půdy a krajiny, skrze novinové titulky.
V mezičase, co dvojice debatovaly nad obrázky, po klubovně vyvěsíme ústřižky z médií (viz příloha).
Nejprve účastníky vyzvěte, ať se podívají na titulky a začátky článků, které jsou rozmístěné po klubovně. Jedná se o titulky, které se běžně v posledních letech objevují v médiích.
Nechte účastníky ať dále pracují po 2-3. Položte jim tuto otázku: Napadají vás na základě novinových článků nějaké otázky, na které byste se zeptali hospodářů, kteří se o půdu starají? Každou otázku zapište na jeden post-it a nelepte si je na stůl před sebe.
Pozn. podle velikosti skupiny je na další krok možné skupiny spojit do větších, ale není to nutné.
Další úkolem je ze všech otázek, které vás napadly, vybrat 2, které vás opravdu nejvíce zajímají.
Pak nechte každou skupinu sdílet s ostatními otázky, které si vybrala. S otázkami budou pracovat hned v následující aktivitě.
3) Film Živá půda
Film je ke zhlédnutí na tomto odkazu.
Úvod: Teď společně navštívíme několik farmářů, zároveň se dozvíme možná i odpovědi na vaše otázky, možná nám na mysli vytanou další nové otázky.
V průběhu sledování filmu
Po filmu:
Máme připravený vyvěšený flip, který je rozdělený na dvě části.
Co s otázkami které nám zůstaly v pravé části flipu, tedy těmi nezodpovězenými?
Úplně ideální je navázat na tento program tematickou výpravou, při které byste navštívili ekologického zemědělce v okolí. Takové výpravy pořádá i Skautský institut jako Klimavíkendovky.
Pokud nic takového nemáte v plánu, můžete se skupinou navrhnout na dalším postupu, který může být třeba:
Reflexi uděláme ve třech krocích podle Kolbova cyklu učení. Cílem jednotlivých fází 1) ohlednutí - je rekapitulace toho, co se dělo, co jsme dělali a zkoušeli si, 2) zhodnocení, co nového jsme se naučili a 3) přenos, uvědomění toho, co s nově poznaným mohu dělat, jak to mohu v budoucnu využít.
Co se všechno událo?
Co nového si odnáším? Co považuji za důležité?
Co to pro mě znamená? Podniknu něco?
Každý má prostor sdílet, zda si odnáší něco, čemu se chce věnovat, co chce podniknout apod.
Při druhé fázi reflexe je dobré zvážit, koho necháme mluvit jako prvního, ten nastavuje úroveň odpovědí dalších.
https://www.krajinavnasichrukou.cz
Program pro Skautský institut připravily Anna Šlechtová - Pírko a Petra Svoboda.