Smrkové jednodruhové lesy nám mizí doslova před očima, na cestách po Česku vídáme spousty zpustošených mýtin. Co se to děje? Co se musí udělat, aby se naše lesy staly odolnějšími? A můžeme tomu nějak pomoci jako prostí občané? Filmová výprava do krajiny se zamyšlením, jak je to se stavem lesů v naší krajině, proč a jak o lesy pečovat.

Výchovný cíl:  Porozumět tomu, proč usychají jehličnaté lesy a jaké jsou zásady péče o pestrý les, který je odolnější.
Doba trvání
Doba trvání 60-120 minut
Doba na přípravu
Doba na přípravu 15-30 minut
Místo konání
Místnost Místnost
Velikost skupiny
Velikost skupiny Družina/oddíl/třída (4-50)
Psychická náročnost
Psychická náročnost 2
Fyzická náročnost
Fyzická náročnost 1
Věk skupiny
Věk Starší skauti a skautky Věk Mladší roveři a rangers Věk Starší roveři a rangers

Pomůcky a materiál

  • počítač a promítací plocha a reproduktory 
  • vytištěné obrázky (podle velikosti skupiny je klidně můžete vytisknout vícekrát, tak aby bylo při první aktivitě dostatečně na výběr) a článek
  • vytištěné pracovní listy
  • papíry a tužky 

Obsah programu

1) Lesy v obrazech - Cíl této části je evokace tématu a zamyšlení, co o lesích zatím víme.

K aktivitě jsou potřeba vytištěné obrázky krajiny (příloha: Obrázky). 

Postup: Obrázky rozprostřete po stole nebo na zem mezi účastníky. "Dnes se budeme bavit o české krajině, tady máme pár obrázků z různých míst, vyberte si do každé dvojice 1 nebo 2 fotografie." Práce pokračuje ve dvojicích až trojicích. Nejprve si navzájem ve dvojici popište: Co na obrázku vidíte? Všímejte si i detailů. Po chvíli zadejte i druhé kolo otázek k zamyšlení: Jste na základě obrázku schopni něco říci o tom: 

  • Co na místě roste? 
  • Zda je na místě dostatek vláhy, nebo sucho? 
  • Myslíte si, že je les zdravý? Jak jste to poznali? 

Nakonec sdílejte napříč skupinami některé z odpovědí, nejde o to si říci co všechno nás napadlo, ale to nejdůležitější.

2) O lesu a klimatické změně - Cílem této aktivity je opět vzbudit ještě větší zájem o téma půdy a krajiny v souvislosti s klimatickou změnou.

K aktivitě je potřeba vytištěný článek - viz příloha Článek. Účastníky rozdělíme do menších skupin a každé skupince dáme část článku. Jejich cílem je si jej přečíst a poté obsah sdělit svými slovy ostatním. Ve společném kruhu sdílíme obsah celého článku. 

Metodická poznámka: Cílem je před videem mít nějaké základní informace. 

3) Video Zdravý les 

Video je ke zhlédnutí na tomto odkaze

Po zhlédnutí rozdáme účastníkům Pracovní list , který zkusí společně vyplnit. Jestliže jim chybí informace, tak si pustíme video ještě jednou.

4) Záverečná diskuse - viz reflexe

Reflexe

Reflexi uděláme ve třech krocích podle Kolbova cyklu učení. Cílem jednotlivých fází

  • ohlednutí - je rekapitulace toho, co se dělo, co jsme dělali a zkoušeli si,
  • zhodnocení, co nového jsme se naučili a
  • přenos, uvědomění toho, co s nově poznaným mohu dělat, jak to mohu v budoucnu využít. 
  1. Co se všechno událo? Postupně jednotlivci jmenují, jakými aktivitami jsme prošli, píšeme je na lístky a klademe před oči všem. 
  2. Co nového si odnáším? Co považuji za důležité? Každý sám za sebe zkusí shrnout, co nového se dozvěděl, nebo si uvědomil. Co to pro mě znamená? Podniknu něco? 
  3. Co dál? Každý má prostor sdílet, zda si odnáší něco, čemu se chce věnovat, co chce podniknout apod. 

Případně účastníky podpoříme k činnosti: Máte chuť si naplánovat akci, kdy bychom pomohli lesu? Co pro realizaci potřebujete? Koho je třeba oslovit? 

Metodické poznámky

Při druhé fázi reflexe je dobré zvážit, koho necháme mluvit jako prvního, ten nastavuje úroveň odpovědí dalších.

Autor

Brichová Marie