Smrkové jednodruhové lesy nám mizí doslova před očima, na cestách po Česku vídáme spousty zpustošených mýtin. Co se to děje? Co se musí udělat, aby se naše lesy staly odolnějšími? A můžeme tomu nějak pomoci jako prostí občané? Filmová výprava do krajiny se zamyšlením, jak je to se stavem lesů v naší krajině, proč a jak o lesy pečovat.
1) Lesy v obrazech - Cíl této části je evokace tématu a zamyšlení, co o lesích zatím víme.
K aktivitě jsou potřeba vytištěné obrázky krajiny (příloha: Obrázky).
Postup: Obrázky rozprostřete po stole nebo na zem mezi účastníky. "Dnes se budeme bavit o české krajině, tady máme pár obrázků z různých míst, vyberte si do každé dvojice 1 nebo 2 fotografie." Práce pokračuje ve dvojicích až trojicích. Nejprve si navzájem ve dvojici popište: Co na obrázku vidíte? Všímejte si i detailů. Po chvíli zadejte i druhé kolo otázek k zamyšlení: Jste na základě obrázku schopni něco říci o tom:
Nakonec sdílejte napříč skupinami některé z odpovědí, nejde o to si říci co všechno nás napadlo, ale to nejdůležitější.
2) O lesu a klimatické změně - Cílem této aktivity je opět vzbudit ještě větší zájem o téma půdy a krajiny v souvislosti s klimatickou změnou.
K aktivitě je potřeba vytištěný článek - viz příloha Článek. Účastníky rozdělíme do menších skupin a každé skupince dáme část článku. Jejich cílem je si jej přečíst a poté obsah sdělit svými slovy ostatním. Ve společném kruhu sdílíme obsah celého článku.
Metodická poznámka: Cílem je před videem mít nějaké základní informace.
3) Video Zdravý les
Video je ke zhlédnutí na tomto odkaze.
Po zhlédnutí rozdáme účastníkům Pracovní list , který zkusí společně vyplnit. Jestliže jim chybí informace, tak si pustíme video ještě jednou.
4) Záverečná diskuse - viz reflexe
Reflexi uděláme ve třech krocích podle Kolbova cyklu učení. Cílem jednotlivých fází
Případně účastníky podpoříme k činnosti: Máte chuť si naplánovat akci, kdy bychom pomohli lesu? Co pro realizaci potřebujete? Koho je třeba oslovit?
Při druhé fázi reflexe je dobré zvážit, koho necháme mluvit jako prvního, ten nastavuje úroveň odpovědí dalších.
https://www.skautskyinstitut.cz/krajina-v-nasich-rukou
Aktivitu připravily Anna Pírko Šlechtová a Marie Brichová.
Další zdroje: