Když se v listopadu 1989 zhroutil komunistický režim, zažívali čeští skauti stejnou euforii jako všichni, kdo toužili po demokracii. Po desítkách let skončil politický dohled, zákazy, špehování a perzekuce, konečně bylo možné budovat hnutí v úplné svobodě. Ukázalo se ale, že obnova nebude snadná. Jakou cestou a jakými peripetiemi prošel český skauting v polistopadové době? Odpovědi hledá dokumentární film Adama Drdy a Viktora Portela Hledání lilie.

Výchovný cíl:  Shlédnutí filmu Hledání lilie. Přemýšlení nad polistopadovým vývoje událostí českého skautingu.
Doba trvání
Doba trvání 60-120 minut
Doba na přípravu
Doba na přípravu 0-15 minut
Místo konání
Místnost Místnost
Velikost skupiny
Velikost skupiny Jednotlivec (1-1)
Psychická náročnost
Psychická náročnost 2
Věk skupiny
Věk Mladší roveři a rangers Věk Starší roveři a rangers

Napojení na stezku (stupeň, úkol)

Skautská stezka

  • 1. stupeň - Země a vody - 32 Příběh skautingu
  • 2. stupeň - Vzduchu a ohně - 43 Historie skautingu

Skautský historik

  • úkol C Historický program. Připravím pro družinu/oddíl program v délce jedné až dvou hodin na téma historie českého, resp. československého skautingu. Součástí programu bude diskuse na mnou vybrané zajímavé historické téma, kterou budu řídit.
  • č. 4  Pamětníci. Zkontaktuji člověka, který skautoval dříve, než jsem se narodil/a (může to být můj bývalý vedoucí, bývalá vedoucí, starší člen nebo členka našeho střediska, ale i někdo v důchodovém věku). Seznámím se s jeho/jejím životním příběhem, jakou roli v něm hrál skauting, jak vzpomíná na svoje začátky v oddíle, tábory a další činnost. Příběhy zpracuji zajímavou formou pro ostatní.

Obsah programu

Pokud jste ještě neviděli film Skauti bez lilie - https://www.youtube.com/watch?v=ZqoyNeAdGd4, podívejte se prvně na něj, protože Hledání lilie na něj v mnohém navazuje.

Pusťte si film Hledání lilie - https://krizovatka.skaut.cz/clanky-na-webu/4996-hledani-lilie-online

Po zhlédnutí vytvořte pohled do budoucna. Co byste skautingu přáli za třicet let? (nakreslete či napište a pošlete si v družině poštou, nebo si díla vyfoťte a pošlete přes sociální sítě)

 

Reflexe

Reflexe a diskuze

  • Jak rozproudit diskuzi po filmu? Třeba otázkami:

- Co tě zaujalo a proč?
- Jaké pocity jsi prožíval/a v průběhu sledování?

- Co Tě v dokumentu nejvíce zaujalo/zasáhlo? Co Tě překvapilo, co pro Tebe bylo úplně nové?

- Dokázal/a by ses ztotožnit s někým z protagonistů dokumentu?

- Dá se říct, kdo vlastně jednal správně? 

  • Otázky k Tvému oddílu/středisku

- Jak se podle tebe žilo před třiceti lety (od roku 1989)? Co ti o této době rodiče, prarodiče vyprávěli? Co bylo jiné než dnes?
- Jaká byla cesta tvého oddílu/střediska? Navazuje na skautskou činnost před rokem 1989? Nebo jste nově vzniklé středisko?
- Probíhaly/probíhají ve vašem oddíle/středisku nějaké mezigenerační střety?

- Kde se u vás ve středisku/oddíle vzaly tradiční akce?

- Jak dlouho táboříte tam, co teď?

  • Pohled do budoucna: Co byste skautingu přáli za třicet let? (můžete napsat, nakreslit, ztvárnit scénkou, živým obrazem,...)

Další tipy, jak rozproudit diskuzi - https://docs.google.com/document/d/1OLXeiEtOxBPLxZ8QcfdwSeNjORd4135f43gKgTTrkx8/edit

Metodické poznámky

Doporučení od vedoucích skautské věkové kategorie:

Film je spíše vhodný až pro roverskou věkovou kategorii. Nicméně pokud by někdo chtěl s filmem u skautů/skautek pracovat, myslíme, že je vhodnější až pro starší skauty a skautky. Zároveň si myslíme, že je potřeba s ním pracovat až poté, co ho předtím vidí vedoucí daných skautů, aby zhodnotil, zda z něj děti budou něco mít. V případě, že by ho chtěl některý oddíl použít v programu skautské věk. kategorie, myslíme si, že je vhodné se předním věnovat skautské historii a skautským osobnostem, aby byl využit potenciál filmu a děti znaly kontext. Stejně tak po shlédnutí filmu bude za potřebí s dětmi probrat, co se ve filmu dozvěděly.

Výborný podklad pro sledování filmu https://casopisy.skaut.cz/svet/983

Autor

Klíčová Ludmila