Zůstává člověk po ztrátě schopnosti mluvit člověkem? Jsou si lidé rovni? Jaké lidské "vymoženosti" jsou důležité k přežití a které pro důstojný život a které už jsou nluxusní? Nejen nad těmito otázkami se kluci a hoky zamyslí. Také rozvinou své diskuzní kompetence i cit pro lidská práva.

Výchovný cíl:  • Účastníci odvodí důvody pro existenci základní ochrany lidských práv.• Účastníci vysvětlí vlastními slovy pojem nedělitelnosti a univerzálnosti lidských práv.• Účastníci odlišují standardní a nestandardní podmínky života a uvedou příklady.• Účastníci se aktivně a konstruktivně zapojí do společné práce a diskuse.• Účastníci diskutují, vysvětlují a vhodně argumentují své návrhy.• Účastníci jsou motivováni k diskuzi o lidských potřebách a právech každého jedince.
Doba trvání
Doba trvání 30-60 minut
Doba na přípravu
Doba na přípravu 0-15 minut
Místo konání
Místnost Místnost
Velikost skupiny
Velikost skupiny Družina/oddíl/třída (4-50)
Psychická náročnost
Psychická náročnost 2
Fyzická náročnost
Fyzická náročnost 1
Věk skupiny
Věk Starší skauti a skautky Věk Mladší roveři a rangers Věk Starší roveři a rangers

Pomůcky a materiál

texty v tečkovaných rámečcích na fólii nebo na kopiích

Obsah programu

1. krok (15 min)

  • Napište na tabuli (flipchart) do jedné poloviny slovo „LIDSKÁ“ a do druhé „PRÁVA“. (Vysvětlete, že pod pojmem lidská si pochopitelně představu-jeme člověka.) Pod pojem LIDSKÁ načrtněte kruh.
  • Vyzvěte kluky a holky, aby během brainstormingu navrhli vlastnosti, schopnosti, dovednosti či charakteristiky, které definují člověka jako lidskou bytost (na rozdíl od ostatních savců), a zapište je do načrtnutého kruhu.
    Příklady: schopnost mluvit, psát, studovat, vést válku, vyví-jet technologie, obecněji např. inteligence, solidarita atd.
  • Nechte studenty navrhnout, co vše může ty charakteristiky rozvíjet, podporovat, chránit (na co „mít právo“) a zapište vně kruhu. Např. Studovat, inteligence – vzdělávání, léčit – zdravotní péče.
  • Shrňte zapsané a diskutujte o následujících otázkách: Jaký je rozdíl mezi žitím („plnohodnotným“) a přežívá-ním? Co lidé potřebují, aby mohli žít hodnotný život?
  • Vysvětlete, že vše uvnitř kruhu souvisí s vymezením člověka, lidské bytosti (čím se liší od jiných savců) a vně se nachází vše nezbytné pro plnohodnotný život.
  • Shromážděte návrhy na vysvětlení pojmu „PRÁVA“ na druhé polovině tabule. Nalezněte společné prvky mezi návrhy a tím, co je třeba pro plnohodnotný život.

 

2. krok (20 min)

Diskutujte následující otázky:

1. Jsou si lidé rovni?

2. Mohou nám být některé z těchto charakteristik odebrány? Zůstává člověk po ztrátě schopnosti mluvit člověkem?

3. Co by se stalo, kdyby nám někdo (jednotlivec, vláda) chtěl některé potřeby (práva) odejmout?

Přečtěte  tyto krátké výňatky ze Všeobecné deklarace lidských práv (VDLP):

„Všichni lidé rodí se svobodní a sobě rovní co do důstojnosti a práv. Jsou nadáni rozumem a svědomím a mají spolu jednat v duchu bra-trství.“ (Článek 1)

„Každý má všechna práva a všechny svobo-dy, stanovené touto deklarací, bez jakéhokoli rozlišování, zejména podle rasy, barvy, po-hlaví, jazyka, náboženství, politického nebo jiného smýšlení, národnostního nebo sociál-ního původu, majetku, rodu nebo jiného po-stavení.“ (Článek 2)

Skupinová práce

Rozdělte kluky a holky do cca 4 – 5 členných skupin a dejte jim následující tvrzení:

„Všechna lidská práva jsou univerzální, ne-dělitelná, vzájemně závislá a provázaná.“ (Závěrečná deklarace Světové konference o lidských právech z roku 1993)

Vyzvěte je, aby diskutovali o těchto pojmech a zapsali, co znamenají: univerzální, nedělitelná, vzájemně závislá a provázaná.

Vyzvěte jednotlivé skupiny ke krátké prezentaci jejich závěrů.

 

3. krok (10 min)

V rámci reflexe se společně pokuste rozdělit jednotlivé lidské „vymoženosti“ zapsané během úvodní evokace vně kruhu (př. vzdělání, zdravotní péče atd.) do následujících tří skupin. Kluci a holky mohou případně provést samostatně písemně a na závěr společně diskutovat.

– Přežití (základní)

– Důstojný život (standardní)

– Nadstandardní život (luxusní)

Zdroje

Bohouš a Dáša za lidská práva, Člověk v tísni, 2008

https://www.clovekvtisni.cz/media/publications/1073/file/031-bohou-a-d-a-za-lidsk-pr-va.pdf