Vnímání přírody vede k vytváření si vztahu k přírodě, ale nejen k tomu. Je také velkou příležitostí, jak se naučit získávat poznatky ze své vlastní zkušenosti a nikoli jen zprostředkovaně od někoho jiného.
Skautská stezka
Skautské kompetence
Prožívá krásu a jedinečnost přírody, vnímá a poznává příběhy krajiny.
Různé tipy na aktivity:
Všechny činnosti a hry v přírodě
Cílené programy
Objevování příběhů v krajině
Všechny činnosti a hry v přírodě
Programy v přírodě mohou mít různé cíle, ale v druhém plánu by nám měly posloužit jako programy pro vnímání přírody. Můžeme toho dosáhnout tím, že přírodu nebudeme chápat jen jako kulisu, ale cíleně použije konkrétní místo v přírodě, přírodní překážky, počasí, čas, ...
Cílené programy
Pro rozvíjení vnímání přírody je důležité postupně se učit zastavit, ztišit se, umět si všímat krásy, umět najít zajímavý úhel pohledu, radovat se z detailů a ma- ličkostí. A dále se učit přírodu prožít a vyjádřit. Hlavními prostředky jsou zde programy na „otevírání smyslů“7 a různé tvůrčí a umělecké aktivity. Hry na „otevírání smyslů“ jsou většinou poměrně klidné, úkol hry je v nich postaven tak, aby při nich člověk používal pro kontakt s příro- dou i jiný smysl než zrak a nebo vnímal sice zrakem, ale z neobvyklé perspekti- vy. Pracujeme s nimi tak, že je řadíme do pásma pokud možno tak, aby na sebe logicky navazovaly a důsledně používáme legendu, která bývá společná pro celé pásmo.
Objevování příběhů v krajině
Učme se vidět příběhy v krajině. Vyjdu-li do krajiny, mohu v ní najít stopy minulosti a to jak lidské činnosti (zbytky staveb, stopy po hospodaření) tak i přírodních sil a dějů (geologické útvary, typický tvar sopek, zkameněliny, vymletá údolí řek, jeskyně). Pokud tyto stopy navzájem propojím, mohu se způsobem až detektivním dopátrat pravděpodobných příběhů, jichž jsou součástí.
Pomáhej hledat v krajině zajímavé prvky, které osloví různé typy lidí v oddíle. Někoho zaujme spíš příroda, někoho staré památky (hrady, tvrze, vykopávky), někoho technické památky v krajině (například Schwarzenberský nebo Vchynicko-Tetovský kanál na Šumavě, železniční viadukty, Štolpišská silnice v Jizerských horách, přehrady a vodní elektrárny, objekty prvorepublikového opevnění atd.). Dobrým pomocníkem ti bude zadní strana mapy, kde se dočteš podrobnosti o zajímavých místech a lépe budeš vědět, čeho si všímat a na co upozorňovat.
Nemusíš se přitom za každou cenu nutit do oblastí, kterým nerozumíš, děti dokážeš snáze nadchnout pro to, co zajímá tebe. Například u výpravy za zmizelými vesnicemi z rámečku můžeš cestu doplnit povídáním podle své odbornosti nebo koníčka – architekt může vyprávět, jak ta vesnice vypadala, tesař jak se stavěla, přírodovědec nebo zahradník co tam dříve rostlo, kuchař jak se dříve vařilo… Je možné využít i zajímavých osobností z řad ostatních činovníků střediska, rodičů či dalších, kteří jsou ochotni nechat se na výpravu „zapůjčit“.
Petr Klápště a kol.: Příroda kolem nás. Praha 2008, s. 20-30.
Milan Caha - Jan Činčera - Jan Neuman: Hry do kapsy VII. Sociální, ekologické, motorické a kreativní hry. Praha 2004.