S pomocí starých foto map účastníci sledují to, jak okolí pobytu vypadalo v minulosti a diskutovat nad tím, co se změnilo a co to znamená pro ekosystémy, lidi, zvířata/rostliny,..
Co vidíte kolem sebe?
Jak myslíte, že to vypadalo před 50-60 lety? Co myslíte, že se změnilo?
Pojďme se podívat na krajinu kolem sebe novýma očima. Podívat se na to, jak se mění a jaké změny se v průběhu let staly. A pojďme se zamyslet, jaký vliv změny mohly mít na krajinu a její obyvatele.
Příprava: Najdi v geoportálu oblast, ve které se budete během programu nacházet. Vytiskni dvě mapy (na skupinku) - jednu ortofotomapu z 50. let, druhou ortofotomapu aktuální, ať máte srovnání s tím, co vidíte kolem sebe. (Tip: jednu z map je možné vytisknout na průsvitný papír, aby se daly na sebe přikládat a porovnávat změny rovnou). Ideálně ve formátu A3, aby na mapě byla větší oblast a bylo jednodušší se v ní zorientovat.
Rozděl účastníky do skupin ideálně po 3-4 lidech (ideální počet, aby se zapojili všichni, ale můžeš mít i větší skupinu). Každá skupina by měla mít jednoho vedoucího, který ji programem provede. Pokud nemáš dostatek vedoucích, nech je v některých chvílích pracovat samostatně (1. a 3. kolo) a v některých se spojte do celé skupiny (2. kolo a reflexe), nebo jim zadávej postupně zadání všem.
Na mapy se podívejte v rámci tří kol:
1) Porovnání map
2a) Hledání a označování prvků v krajině - bingo za pomoci kartiček (složitější verze, spíš pro starší)
2b) Hledání a označování prvků v krajině - bingo (jednodušší verze, terénní, třeba pro mladší)
3) Opatření
Cílem je diskuze, aby se účastníci zamysleli, co je reálné v krajině provádět. Ideální je, když facilitátor o tématu ví a může jim pak možná a prováděná opatření představit. Pokud neví, stačí, že je diskuzí provede, aby se nastartovalo přemýšlení, které je následně rozvíjeno dalšími programy.
Skupiny mohou předkládat návrhy a máme-li tu možnost, konzultovat je s hospodářem, který může vysvětlit, co věci brání, nebo co by bylo dále potřeba, aby šel návrh zrealizovat.
Opět je možné využít kartičky a přemýšlet, co z prvků by do dané oblasti sedlo, nebo by mohlo pomoci. A co je zároveň reálné (na zakulaceném vrcholku kopce, kde nic není asi mokřad nezbudujeme, že?).
Aktivitu je ideální zkombinovat s aktivitou s farmářem (pokud bude část i procházková) a daná místa si v okolí i ukázat.
Před pobytem (například na farmě v rámci Klimavíkendovky) může práce s mapou fungovat jako naladění se na místo a pak je možné si místa projít a bavit se o tom, jak si účastníci aktivity místa představili, když viděli mapu (co je následně překvapilo nejvíce, nebo, co si uvědomili až na místě).
Aktivitu pro Skautský institut připravili Klára Škvorová a Dalibor Naar.
Aktivita vznikla v projektu Program Krajina v našich rukou jako nástroj GRV, který byl podpořen z prostředků České rozvojové agentury v rámci Zahraniční rozvojové spolupráce ČR.