S pomocí starých foto map účastníci sledují to, jak okolí pobytu vypadalo v minulosti a diskutovat nad tím, co se změnilo a co to znamená pro ekosystémy, lidi, zvířata/rostliny,..

Výchovný cíl:  Podívat se na změny v krajině z nadhledu za využití pomůcek, které identifikují krajinné prvky jsou pro stabilitu krajiny užitečné. Všímat si krajiny jako celku - toho, co ovlivňuje její vzhled. Umět pojmenovat krajinné prvky a vědět, co tyto názvy znamenají. Pochopení hodnoty pestré krajiny, významu jejích jednotlivých prvků. Všímat si lidských zásahů do krajiny a porozumět tomu, co mohou způsobit.
Doba trvání
Doba trvání 30-60 minut
Doba na přípravu
Doba na přípravu 0-15 minut
Místo konání
Louka Louka Les Les
Velikost skupiny
Velikost skupiny Družina/oddíl/třída (4-50)
Věk skupiny
Věk Starší skauti a skautky Věk Mladší roveři a rangers Věk Starší roveři a rangers Věk Střední škola

Pomůcky a materiál

  • vytištěné foto mapy okolí (zdroj), ve kterém program probíhá (ideálně A3 a větší) - vždy jedna z 50. let a jedna ze současnosti pro každou skupinu jedna sada
  • Bingo kartičky -  s popisem jednotlivých prvků v krajině (obsahově viz níže)
  • eurofolie, lihovka

Symbolický rámec (Motivace)

Co vidíte kolem sebe?

Jak myslíte, že to vypadalo před 50-60 lety? Co myslíte, že se změnilo?

Pojďme se podívat na krajinu kolem sebe novýma očima. Podívat se na to, jak se mění a jaké změny se v průběhu let staly. A pojďme se zamyslet, jaký vliv změny mohly mít na krajinu a její obyvatele.

Obsah programu

Příprava: Najdi v geoportálu oblast, ve které se budete během programu nacházet. Vytiskni dvě mapy (na skupinku) - jednu ortofotomapu z 50. let, druhou ortofotomapu aktuální, ať máte srovnání s tím, co vidíte kolem sebe. (Tip: jednu z map je možné vytisknout na průsvitný papír, aby se daly na sebe přikládat a porovnávat změny rovnou). Ideálně ve formátu A3, aby na mapě byla větší oblast a bylo jednodušší se v ní zorientovat. 

Rozděl účastníky do skupin ideálně po 3-4 lidech (ideální počet, aby se zapojili všichni, ale můžeš mít i větší skupinu). Každá skupina by měla mít jednoho vedoucího, který ji programem provede. Pokud nemáš dostatek vedoucích, nech je v některých chvílích pracovat samostatně (1. a 3. kolo) a v některých se spojte do celé skupiny (2. kolo a reflexe), nebo jim zadávej postupně zadání všem.

Na mapy se podívejte v rámci tří kol:

1) Porovnání map

  • Jakých hlavních rozdílů mezi minulostí a současností jste si všimli?
  • Co všechno bylo dříve jinak? Jak to tu asi vypadalo v okolí?
  • Černobílé mapy - jaké barvy si v nich představují, na kterých místech?

2a) Hledání a označování prvků v krajině - bingo za pomoci kartiček (složitější verze, spíš pro starší)

  • Na základní (nejnovější) mapu vložte do průhledné eurofolie se sítí číslovaných sloupců a abecedně označených řádků (aby bylo možné do kartičky s bingem zaznamenat souřadnice, v kterém čtverci se prvek nachází - třeba C7). Nebo mějte ještě vytištěnou mapu, na kterou síť zakreslíte přímo.
  • Rozdejte si tabulku na bingo s krajinnými prvky.
  • Předem si jako vedoucí aktivity určete (dle mapy a možností, které je možné v okolí vidět), kolik prvků v bingo tabulce musí každý vyplnit, než může zakřičet bingo.
  • Všichni koukají do novější mapy a hledají prvky uvedené na svém bingo lístečku, když myslí, že mají, zapíší si pozici na mapě. 
  • Jakmile mají xyz políček dle zadání, zvolají bingo, aby bylo jasné, že základní zadání splnili, ale snaží se najít, co nejvíce krajinných prvků.
  • Když bingo zazní ze všech skupin, můžeme aktivitu ukončit a přejít k diskusi. Můžete se ptát na konkrétní prvky, nebo se ptát co mají a z toho odvíjet diskuzi. Možné je také pak navázat a zkusit hledat některé, které nejsou hned vidět a nikdo je do binga nevyplnil.
  • Společně se pak pro zajímavost můžete kouknout i do starší mapy, jak to s prvky vypadalo v ní. Nebo si dát druhé kolo binga ještě se starou mapou a pak porovnat, kde to bylo lepší a kde byly prvky lépe vidět.

2b) Hledání a označování prvků v krajině - bingo (jednodušší verze, terénní, třeba pro mladší)

  • Na základní (nejnovější) mapu vložte do průhledné eurofolie se sítí číslovaných sloupců a abecedně označených řádků (aby bylo možné do kartičky s bingem zaznamenat souřadnice, v kterém čtverci se prvek nachází - třeba C7). Nebo mějte ještě vytištěnou mapu, na kterou síť zakreslíte přímo.
  • Rozdejte si tabulku na bingo s místy, která hledáme, a vyšlete týmy do okolí (s časovým limitem, kdy nejpozději se mají vrátit).
  • Předem si jako vedoucí aktivity určete (dle mapy a možností, které je možné v okolí vidět), kolik prvků v bingo tabulce musí každý vyplnit.
  • Všechny skupinky se rozejdou do okolí, hledají krajinné prvky uvedené na svém bingo lístečku, když myslí, že mají, zapíší si pozici na mapě.
  • Po té, co se skupinky vrátí po uplynutí časového limitu zpět, přejdeme k vyhodnocení. Můžete se ptát na konkrétní prvky, nebo se ptát co mají a z toho odvíjet diskuzi. Koukejte na různá umístění stejných typů míst. Můžete se i dívat, jaký krajinný prvek se na daném místě vyskytuje (využít kartičky) a spojit s tím reflexi, proč tedy je místo takové a takové a čeho si na podobných místech v krajině lze všimnout pravidelně. Možné je také pak navázat a zkusit hledat některé, které nejsou hned vidět a nikdo je do binga nevyplnil.
  • Společně se pak pro zajímavost můžete kouknout i do starší mapy, jak to s prvky vypadalo v ní. Nebo si dát druhé kolo binga ještě se starou mapou a pak porovnat, kde to bylo lepší a kde byly prvky lépe vidět.

3) Opatření

  • Co by mohlo pomoci pro lepší stabilitu této krajiny? (Aby se tu lépe žilo zvířatům, lépe fungoval vodní cyklus,...) Které místo by potřebovalo nějaký zásah nebo naopak by mělo zůstat divoké?

Cílem je diskuze, aby se účastníci zamysleli, co je reálné v krajině provádět. Ideální je, když facilitátor o tématu ví a může jim pak možná a prováděná opatření představit. Pokud neví, stačí, že je diskuzí provede, aby se nastartovalo přemýšlení, které je následně rozvíjeno dalšími programy.

Skupiny mohou předkládat návrhy a máme-li tu možnost, konzultovat je s hospodářem, který může vysvětlit, co věci brání, nebo co by bylo dále potřeba, aby šel návrh zrealizovat.

Opět je možné využít kartičky a přemýšlet, co z prvků by do dané oblasti sedlo, nebo by mohlo pomoci. A co je zároveň reálné (na zakulaceném vrcholku kopce, kde nic není asi mokřad nezbudujeme, že?).

Reflexe

  1. Shrňte co jste při vaší práci objevili, jak se pracovalo s mapou, co by vám pomohlo? (ohlédnutí)
  2. Co vás nejvíce překvapilo, jaký je váš největší objev/uvědomění? (zhodnocení)
  3. Je něco z toho co jste zjistili možné, že se vztahuje i k místu vašeho bydliště, jak byste nové znalosti a objevy mohli využít u vás doma?

Metodické poznámky

Aktivitu je ideální zkombinovat s aktivitou s farmářem (pokud bude část i procházková) a daná místa si v okolí i ukázat.

Před pobytem (například na farmě v rámci Klimavíkendovky) může práce s mapou fungovat jako naladění se na místo a pak je možné si místa projít a bavit se o tom, jak si účastníci aktivity místa představili, když viděli mapu (co je následně překvapilo nejvíce, nebo, co si uvědomili až na místě).

Zdroje

Aktivitu pro Skautský institut připravili Klára Škvorová a Dalibor Naar.

 

Aktivita vznikla v projektu Program Krajina v našich rukou jako nástroj GRV, který byl podpořen z prostředků České rozvojové agentury v rámci Zahraniční rozvojové spolupráce ČR.