Aktivita slouží k evokaci nebo otevření tématu klimatické změny a hravou formou usiluje o to “vtáhnout” účastníky do diskuse, resp. ukázat svoje vědomosti. Formát hry je podobný vědomostním hrám, které známe z televize (Riskuj!, AZ kvíz apod.) a lektorům umožňuje zjistit, jaké vědomosti děti o problémech spojených s klimatem mají. Účastníci hrají v týmech (malých skupinkách) a vybírají si otázky od 100-500 bodů (podle obtížnosti a ochoty riskovat) a snaží se na ně správně odpovědět. Moderátor provází účastníky hry a zprostředkovává jim otázky.
kartičky s vědomostními otázkami (příloha), tabule nebo šňůra na upevnění otázek, magnety nebo kolíčky, pult a mikrofon pro moderátora, pultíky nebo stanoviště pro soutěžní týmy
Vědomostní hra (Riskuj!), bylo by vhodné, kdyby moderátor (lektor) atmosféru navodil např. také rekvizitami (mikrofon, kostým s kravatou, pultík), měla by to být show. Záměrem je společně se pobavit a ne někoho zkoušet “před tabulí”.
Hra probíhá jako aktivita Riskuj. Na kartičkách je bodové ohraničení, barva rozděluje jednotlivé oblasti. Hráči se rozdělí do týmů.
Probíhá v týmu lektorů (vyhodnocení výsledků jejich pozorování), neboť tato (úvodní) aktivita jim slouží k rozpoznání toho, jaké vědomosti v otázce klimatu účastníci mají. Mohou podle toho následně modifikovat další aktivity Klimavíkendu.
Hra je vedena lektorem-moderátorem, který může mít k ruce ještě asistenta nebo pomocníka (pomáhá mu s vybranou otázkou a moderátor tak nemusí pobíhat po herní ploše). Asistent zároveň zaznamenává získané body ke skóre každého ze zúčastněných týmů (počítadlo, provázek s kolíčky, nebo tabule s magnety, kam se dají připnou získané body). Před začátkem samotné hry mohou být na přístupném místě pověšené kartičky s počtem bodů (vzbudí to zájem účastníků), příp. obálky (aby nedošlo k prozrazení otázek). Místo volíme přehledné, aby na něj účastníci viděli (ne moc daleko).
Hru po celou dobu moderuje lektor a ten předává slovo např. svému asistentovi (počítá body) nebo soutěžním týmům. Hlídá také pořadí a podporuje vtažení ostatních účastníků do hry (např. je hecuje k riskování).
Poté, co si soutěžní tým zvolí danou otázku-úkol v určité hodnotě bodů, mu moderátor přečte zadání a účastníci tohoto týmu na ni odpovídají. Lektor může předem určit čas na "poradu" týmu (např. 20 vteřin) a/nebo také variantu, že pokud daný tým nezná odpověď, může se přihlásit následující skupina. Oboje je třeba ošetřit již před začátkem samotné hry (necháváme na zvážení lektora, jesti zařadí např. pravidlo, že neví-li odpověď jeden tým, může odpovídat následující skupina; event. že by se body neodečítaly a tím pádem nemohlo být dosaženo záporného skóre; je také možné nabídnout příp. nápovědu u dvouslovných pojmů /pomoci soutěžícím tím, že jim jedno slovo prozradím/, ale s polovičním ziskem bodů apod.).
Tip: Časomíru může obsluhovat další z lektorů (viditelné hodiny na obrazovce, přesýpací hodiny, hodinky).
Nejde o to, abychom v účastnících podporovali soutěžního ducha, spíše podporujeme získané vědomosti.
Je také možné celý kvíz pojmout jako show, tzn. lektorům zajistit např. mikrofon (i falešný), kravatu, sako, čtecí desky, pultík, časomíru.
Aktivitu pro Skautský institut připravila Veronika Kupková.
Aktivita vznikla v projektu Program Krajina v našich rukou jako nástroj GRV, který byl podpořen z prostředků České rozvojové agentury v rámci Zahraniční rozvojové spolupráce ČR.