Energie. Odkud pochází? Kolik jí vlastně vůbec máme a co vše pohání? Čím to je je aktivita, která vede k diskuzi o energii, její formě, přeměně a o tom, jak bychom mohli energetickou náročnost některých svých aktivit ve svém životě snížit.

Výchovný cíl: 

Účastníci a účastnice aplikují zákon zachování energie.

Účastníci a účastnice hodnotí energetickou náročnost výroby některých produktů a hledají možnosti, jak ji snížit.

Doba trvání
Doba trvání 0-30 minut
Doba na přípravu
Doba na přípravu 0-15 minut
Místo konání
Místnost Místnost Hřiště Hřiště
Velikost skupiny
Velikost skupiny Oddíl (10-50)
Věk skupiny
Věk Starší skauti a skautky

Napojení na stezku (stupeň, úkol)

  • 2. stupeň. Šetrné chování: Můj dopad

Pomůcky a materiál

  • Obrázek studenta (Příloha 1)
  • Karty s jednotlivými prvky řetězců (Příloha 2)
  • Balicí papír pro každou skupinu
  • Pastelky či fixy
  • Pomůcky (internet, učebnice)
  • Tužka, papír, samolepicí barevné bločky („lepítka“ post-it)
  • Kartičky se seznamem zemí s obnovitelnými zdroji (Příloha 3)

Přílohu (země s obnovitelnými zdroji) k navazující aktivitě najdete na DVD.

 

Obsah programu

POSTUP REALIZACE:

  1. Představte účastníkům a účastnicím téma. Budou se zabývat energií – formami, přeměnami a zejména pak zákonem zachování energie. Do čtveřic rozdejte účastníkům a účastnicím balicí papír s nalepeným obrázkem studenta (Příloha 1), který jede ve vlaku a pracuje na notebooku. Zeptejte se účastníků a účastnic, co se na obrázku odehrává, a na tabuli zapište klíčová slovesa (např. sedí, jede, pracuje, dýchá…).

  2. Poté účastníky a účastnice požádejte: Namalujte či napište okolo obrázku vše, co je podle vás potřebné, aby tento děj probíhal. (Např. elektrické vedení, aby mohl vlak jet. Elektrárna, která elektřinu vyrobí. Potrava, kterou musel student sníst, aby mohl pracovat apod.) můžete k dalšímu uvažování směrovat pomocí vhodných otázek:

    • Jak to, že mu funguje notebook?
    • Co umožňuje, že se vlak přibližuje ke svému cíli?
    • Jak to, že nezmrzne?
    • Čím to je, že student může pracovat?
  3. Po vyčerpání nápadů se účastníků a účastnic zeptejte, jestli se domnívají, že přišli na vše, co umožňuje tento děj. Podíváme se na celý problém trochu podrobněji…

  4. Dále pracujte v šesti skupinách (3–5 osob v jedné). Můžete ponechat původní rozdělení. Úkolem skupiny je seřadit obrázky na kartách (Příloha 2) tak, aby výsledné řetězce odpovídaly postupné přeměně energie od prvotního zdroje po vyzáření zbytkové energie. Výsledné řetězce ať účastníci a účastnice ohodnotí dle energetické náročnosti výsledného produktu. Každé skupině dejte dvě sady obrázků. (Rozdělte je tak, aby každá skupina měla jeden dlouhý a jeden krátký řetězec a aby byly řetězce co nejrůznější.)
    Jde o dva řetězce ilustrující postupnou přeměnu energie od jejího vzniku po její zbytkové vyzáření. Účastníci a účastnice mají k dispozici pomůcku (internet, učebnici), ve které si mohou dohledat případné nejasnosti. Pokud se účastníkům a účastnicím nedaří, poraďte jim původní zdroj energie – velký třesk.

  5. Na závěr je úkolem skupiny představit své řetězce ostatním. Jednotlivé obrázky umisťují na připravený arch papíru a představují svými slovy, co se v řetězci odehrává. Předem upozorněte, že každý ze skupiny by se měl na prezentaci podílet.

  6. V průběhu práce se ujistěte, že účastníci a účastnice pracují s fyzikálním popisem energií.

  7. Po představení všech skupin dejte prostor pro otázky a vyjasnění případných problémů.

Rozdělení karet do skupin:

  • skupina A

velký třesk - Slunce - přeslička - vrtná plošina - plynovod - plynový hořák  -uvařené jídlo-  běžící člověk

velký třesk  -Slunce - zelená rostlina-  býložravec-  maso na talíři - běžící člověk

  • skupina B

velký třesk  -Slunce - vypařování z moře- nerovnoměrné zahřívání pevnin/vod - mraky déšť - vodopád s elektrárnou - elektrické vedení  plechovka

velký třesk-hvězda-uranjaderná elektrárna -elektrické vedení-pračka

  • skupina C

velký třesk - Slunce - vypařování z moře- nerovnoměrné zahřívání pevnin/vod – mraky-déšť - přehrada -turbína - elektrické vedení- žárovka

velký třesk - Slunce - přeslička - uhelný důl - kotelna - topení/teploměr

  • skupina D

velký třesk - sluneční soustava - obíhající Měsíc - přílivová elektrárna - elektrické vedení - varná konvice

velký třesk - hvězda – zlatá cihla - mobil

velký třesk - Slunce - strom - kniha

  • skupina E

velký třesk - Slunce - banánovník - loď - dozrávárna ovoce - banán na pultě

velký třesk - Slunce - solární panel - elektrické vedení - mobil

velký třesk - Slunce - strom - oheň

  • skupina F

velký třesk - Slunce - přeslička - vrtná plošina - barel nafty - jedoucí auto

velký třesk - Slunce - nerovnoměrné zahřívání pevnin/vod - vítr - větrná elektrárna- elektrické vedení - notebook

Reflexe

  • Po této detektivní práci se podíváme na to, co jsme zjistili. Nejdříve nechejte volný prostor pro komentáře účastníků a účastnic: 
    • Jak to na vás působí?
    • Co vás k tomu napadá? 

  • Potom se doptávejte:
    • Odkud tedy pochází energie v tomto světle/počítači/…?
    • Kolik energie máme (já, lidstvo…) vlastně k dispozici? Je toto množství nějak omezené? Čím?
    • Které způsoby přeměny energie jsou nejvýhodnější? Pro koho a proč?
    • Jak by se dala snížit energetická náročnost některých výrobků?

  • Poslední část reflexe probíhá individuálně. Každý účastník a účastnice si promyslí, která z jeho aktivit je energeticky nejnáročnější, a navrhne, jak by šla energetická náročnost snížit. Oboje napíše na lepítko. Lepítka si pak všichni můžou prohlédnout. Pokud je čas, mohou si je představit. Seznam nápadů mohou účastníci a účastnice vyvěsit na nástěnku.

  • Aktivitu ukončete kolečkem, ve kterém každý řekne jednu myšlenku, kterou si z této aktivity odnáší („myšlenka dne“).

Metodické poznámky

Poznámka pro lektory: Skupina D má obtížnější řetězce. Vhodné pro účastníky a účastnice zaměřené na fyziku.

 

Tip:

  • Pokud je pro účastníky a účastnice interpretace jednotlivých přeměn energie v řetězci příliš obtížná, můžete jim dát k dispozici také seznam všech forem energií, které se v aktivitě vyskytují:
    • kinetická
    • potenciální
    • tepelná
    • elektromagnetické záření
    • vazebná
    • jaderná
  • Jejich úkol je pak o něco snazší – při každé přeměně vybrat z tohoto seznamu další formu – významně však omezujete prostor pro kreativní myšlení.

Autor

Marek Bula