Program využijete při procházce přírodou, při přestávce na vandru, ale i při poznávání přírody na sídlišti. Připravte si 9, 12 nebo 16 políček. Při procházce si ukazujte a uschovávejte přírodniny. Do políček vepisujte názvy. Na závěr losujte přírodniny. Propojíte přírodniny s názvy? Kdo první bude mít propojené všechny čtyři strany? Jednoduchý princit a spousta obměn. A hodně nových naučených přírodnin.

Výchovný cíl:  Účasníci se naučí poznávat nové přírodniny.
Doba trvání
Doba trvání 30-60 minut
Doba na přípravu
Doba na přípravu 0-15 minut
Místo konání
Louka Louka Les Les
Velikost skupiny
Velikost skupiny Družina/oddíl/třída (4-50)
Psychická náročnost
Psychická náročnost 1
Fyzická náročnost
Fyzická náročnost 1
Věk skupiny
Věk Vlčata a světlušky Věk Mladší skauti a skautky Věk Starší skauti a skautky

Napojení na stezku (stupeň, úkol)

Skautská stezka

  • 1. stupeň - Cesta země a vody -  37 Poznávám přírodu

Na výpravě nebo na táboře si vyberu oblast nebo oblasti (botanika, geologie, meteorologie, zoologie, ...), ve které/ých následně prokážu své znalosti poznáním deseti až dvaceti pro mě nových objektů (rostlin, hmyzu, hornin, oblaků, ...).

  • 2. stupeň - Cesta vzduchu a ohně - 48 Nové poznání

Skautská kompetence

Učí se porozumět přírodě a krajině kolem sebe.

Pomůcky a materiál

Hodí se mít plátěnou tašku, nebo pytlík, kam se budou schovávat přírodniny.

Každý poté papír a tužku.

Obsah programu

Základní verze:

Každý si nakreslí na papír 9 políček. Skupina prochází přírodou a vedoucí ukazuje a popisuje různé přírodniny, co jsou po cestě. Vždy, když nějakou přírodninu představí, schová ji do pytlíku. Ostatní si napíší název do některého z políček.

Důležité při představování přírodniny přírodninu popsat. Nechat ostatní na ni sáhnout. Klidně si o ní vyprávět příběh.

Příklad smrkové šišky (toto je maximalistická verze popisu, klidně si říkejte jen jednu, dvě informace). Ukážete smrkovou šišku, vybídnete ostatní, aby si ji vzali do ruky také. Hledejte, z kterého stromu mohla spadnout. Ptejte se, co o ní ostatní ví. Sami doplňujte informace, např. šiška je rozmnožovací orgán smrku. Nechte šišku rozebrat a popište šupiny - jak jsou umístěné  (do šroubovice)? Ukažte si oba typy šupin - plodové (semenné) a krycí (podpůrné) šupiny. Při uzrávání šišky otevírají šupiny, čímž se dostávají ven semena. Pokud máte v okolí vodu, zkuste šišku dát do vody, co se s ní stane? (pokus se šiškou je např. zde). Jak se smrková šiška liší od borovicové? Dejte účastníkům obě šišky a nechte je vymýšlet pomůcky, podle kterých je rozliší (naše např. je, že smrková šiška je dlouhá a štíhlá jako smrkové stromy, borovicová naopak menší a širší jako koruna borovice).

Po sesbírání devíti přírodnin začne bingo. Vedoucí začne vytahovat přírodniny, ale neříká jejich názvy. Může připomínat příběhy a informace, co o přírodnině vyprávěl předtím (pokud někdo měl dobrý postřeh, tak připomene i to: "např. Péťa přišel na to, že...". Účastníci vyškrtávají názvy přírodnin (tedy si ověřují, že si názvy zapamatovali). Kdo má první propojené čtyři strany čtverce vyhrává.

 

Obměny:

V počtu políček. Počet políček lze libovolně upravovat. Pro začátek doporučujeme menší množství.

V principu vyškrtávání. Vyškrtávat můžete různými způsoby. Např.

  • Všechny políčka (v tom případě je více přírodnin než políček a účastníci si vybírají, kterou přírodninu do políček napíší)
  • Dvě binga najednou (např. 9 a 9, vyhraje ten, kdo má první jedno celé bingo vyškrtané)
  • Vyplňovat nemusíte do binga, ale třeba do pyramidy jako v AZ kvízu.

V principu vybírání přírodnin.

  • Přírodniny může vybírat vedoucí programu. Ale i kdokoli jiný. Můžete se střídat ve výběru.
  • Pokud si někdo chce splnit úkol ve stezce, může se stát na chvíli vedoucím programu a ukazovat přírodniny ostatním.
  • Ve vedení programu se mohou střídat i celé družiny.

Jak na přírodniny, které nelze dobře uschovat.

  • Jak hrát na rozkvetlé louce? Buď rostliny trhat do květiny a pak někdo vybírá květiny z pugétu. Nebo lze si vytvořit bingo a pak na květiny náhodně ukazovat na louce.
  • Jak na stromy? U stromů využijete pravděpodobě listy, ale je dobré umět i stromy oznávat podle kůry, místa, kde se nachází (např. vrba u vody). Tyto informace opakujte při vylosování listu. Např. vytáhnete listy vrby (vrba neříkáte), připomenete, že jste tyto listy viděli u vody, na jaře se z ní pletou pomlázky, pokud jste si povídali o básni Vrba z Kytice, klidně báseň připomeňte.

Doporučení:

Nebojte se program zařazovat, i když toho tolik o rostlinách nevíte. Dejte větší prostor ostatním - ať vybírají přírodniny, říkají, co o nich ví atp. Vezměte si s sebou atlasy přírodnin, využijte dostupné mobilní aplikace na poznávání rostlin. Odpovědi na otázky hledejte na internetu atp.

Reflexe

Zeptejte se na závěr, jakou novou přírodninu se ostatní naučili. Můžete říci, že vítězem je nejen ten, kdo první vyškrtal celé bingo, ale každý, kdo se dozvěděl novou informaci.

Bezpečnost

Pozor na trhání chráněných rostlin. Nejlépe je se řídit tím, že co neznáte, tak napřed určíte.

Pozor na jedovaté rostliny. Pozor na rostliny, které mohou vést k alergickým reakcích (např. kopřivy).

Zdroje

Aktivitu vymyslela Pavla Sýkorová - Gymi.