„Cítíš se právě teď bezpečně? Co když v životě, dřív než si myslíš, nastane chvíle, kdy nebudeš předem připraven, budeš se muset rychle rozhodovat a každá vteřina času bude drahá?“ Úkolem skupiny v tomto programu je rychle se sbalit, odejít, bezpečně přežít a vrátit se v pořádku zpět. Ideální pro jeden z dní letního tábora.

Výchovný cíl:  Vyzkoušet si pocit nejistoty, nutnosti rychlého rozhodnutí; umět zvládnout krizovou situaci, rozvoj týmového ducha a kamarádského chování
Doba trvání
Doba trvání Dlouhodobé
Doba na přípravu
Doba na přípravu 30-60 minut
Místo konání
Louka Louka Les Les
Velikost skupiny
Velikost skupiny Družina (4-10)
Psychická náročnost
Psychická náročnost 2
Fyzická náročnost
Fyzická náročnost 2
Věk skupiny
Věk Starší skauti a skautky Věk Mladší roveři a rangers Věk Starší roveři a rangers

Pomůcky a materiál

  • seznam povolených věcí,

  • mapa s vytipovanými „bezpečnými místy“ k přespání pro skupinu;

  • ve druhé části hry zásoby jídla, šátek

Obsah programu

Hra přichází zcela nečekaně v táborovém dni, např. po skončení poledního klidu. Skauti jsou zalarmováni, že se blíží nebezpečí – musí opustit tábořiště kvůli kontrole (táboří v době, kdy bylo skautování zakázáno). Tábor musí opustit do pěti minut. Na jídelně nebo jiném viditelném místě je vyvěšen seznam věcí, které si smí vzít s sebou. Seznam může konkrétně jmenovat povolené předměty, případně jejich počet omezit číslem, objemem či hmotností. (Např. pouze tolik, kolik se vejde do batohu nebo, že hráč i s batohem musí tábořiště opustit čtvercem uvázaným v prostoru z lan velkým 1×1 m, aj.). S touto výbavou se musí skauti přesunout na (ideálně předem) určené místo – při balení dostanou např. okopírovanou mapu s vyznačeným bodem se slovy „tady vás nenajdou, zde můžete přečkat noc“. Vrátit se mohou až druhý den, kdy nebude hrozit nebezpečí (v určený čas). Předtím mohou sledovat hodinu tábor a co se v něm děje – jestli už je bezpečný a nikdo je tam nehledá.

Zařadit můžete i druhou část hry – „návrat pro jídlo“. V předem určeném časovém rozmezí může být v táboře „připraveno“ jídlo ze společných zásob a prázdné lahve. Skauti-uprchlíci se snaží jídlo získat, kontrola-vedoucí jim v tom brání. Bránící kontrolou mohou být i světlušky nebo vlčata, kteří zůstali v táboře. Vedoucí mají omezený počet životů, uprchlíci si chodí pro život ke stromu označenému šátkem nebo jinak.

Reflexe

Jak vám bylo při rychlém balení a úprku z tábora? Stačil vám čas – co jste stihli sbalit, vzít? Jaké zásadní věci vám chyběly? Vzali jste něco zbytečně? Jaké bylo prožít den mimo tábor? Čeho jste se obávali a co vás naopak příjemně překvapilo? Co by se podle vás stalo, kdyby vás kontrola v tábořišti našla? (Pravděpodobně byste byli naloženi do aut a předvedeni k výslechům, které by mohly trvat i několik týdnů, než byste se dostali domů.)

Metodické poznámky

  • Varianta: Se staršími rovery vyzkoušej tuto aktivitu uprostřed noci, bez předepsaného seznamu věcí či zcela bez výstrahy, kdy do tábora vtrhne rovnou kontrola, která několik roverů zajme. Dramaturgických linek se nabízí mnoho, ale nekombinujte příliš mnoho ztěžujících prvků.

  • Vždy pamatuj na bezpečnost - jak fyzickou, tak psychickou!
  • Aktivitu využij pro celotáborovou hru. V případě úprku po družinách se nám osvědčilo „přesun“ předem domluvit s rádcem – zajistit kontakt (má u sebe nabitý telefon a v něm číslo na vedoucího), rádce má lékárnu, zná zdravotní problémy dětí ve své družině (bere-li někdo pravidelně léky, ví kdo a má je pro něj připravené), zná postup v případě nouze.

Zdroje

Program je součástí metodiky Skautský odkaz, kterou pro Skautský institut sestavil Michal Bureš - Bumerang & kol.

Příručka Skautský odkaz je praktický rádce pro práci s tématy historie skautingu a myšlenkových základů junáctví. Celou si ji můžeš stáhnout zde.