Vyzkoušejte si se světluškami a vlčaty prakticky, co to znamená, když se na věci díváme z různých úhlů pohledu.

Výchovný cíl:  Účastníci si uvědomí rozdílnost pohledů na jednu věc.
Doba trvání
Doba trvání 0-30 minut
Doba na přípravu
Doba na přípravu 0-15 minut
Místo konání
Místnost Místnost
Velikost skupiny
Velikost skupiny Družina (4-10)
Psychická náročnost
Psychická náročnost 1
Fyzická náročnost
Fyzická náročnost 1
Věk skupiny
Věk Vlčata a světlušky

Pomůcky a materiál

  • stůl
  • hrneček, sklenička, kulička (nebo podobné předměty, které se za sebe dají dobře schovat, viz Příprava)
  • šátek na zakrytí předmětů

Obsah programu

Příprava:

Připravíme si stoleček, postavíme na něj hrneček s ouškem a hned vedle skleničku tak, aby byla z jednoho pohledu v zákrytu a nebyla přes hrneček vůbec vidět. Mezi ně položíme kuličku. Pak to zakryjeme, aby nebylo poznat, co na stolečku leží.

Aktivita:

Přivedeme ke stolečku děti a pěkně je rozesadíme kolem do kruhu, buď na židličky, nebo do sedu na zem. Důležité je, aby děti nekoukaly na hrneček a skleničku seshora. Deska stolečku by měla být přibližně v úrovni jejich očí. Pak děti dostanou instrukci, že od této chvíle už se nemohou ze svého místa hnout a že nesmějí chvíli mluvit. Mohou se jen dívat bez žádných pohybů. Pak odhalíme předměty na stolečku. Děti se dívají. Zatím nikdo nic neříká. Pak se pošle po kruhuh dalekohled vyrobený jen ze svinutého papíru. Ten, kdo má dalekohled, popisuje, co vidí na stolečku a předá ho dál. Nikdo nic nekomentuje. mluví jen ten, kdo má dalekohled. Když projde dalekohled celý kruh, děti zjistí, že každý vidí něco jiného.

Povídáme si o tom, jak je možné, že každý z nás popisoval něco jiného, i když tu sedíme všichni v jednu chvíli a díváme se na stejnou věc.

Pak vyzveme děti, aby si zapamatovaly, co vidí, a vyměnily si místa. Děti zjistí, že z jiné strany je věc, na kterou koukají, jiná. Někdy je vidět jen hrnek s uchem, někdy je vidět hrnek bez ucha a sklenička, někdy sklenička, kulička a hrnek s uchem a někdy je to úplně jinak.

 

Reflexe

  • Co jsme museli udělat, abychom viděli celou pravdu? Co to znamená v životě? Bývá pravda jen jedna?

Při povídání vedeme děti k tomu, že u spravedlnosti je důležité podívat se na situaci očima toho druhého. Že je dobré pochopit, co vidí on, abychom mohli spravedlivě rozhodnout, kde je pravda.

Zdroje

Autor: Martina Štolbová, z knihy Krajinou ctností (Jana Haková, ed., 2021)