Téma dětí na sociálních sítích je aktuální pro každého vůdce. Nastíněný program by mohl být inspirací pro každého, kdo se chce touto problematikou zabývat, ale neví jak. Jednotlivé aktivity na sebe logicky navazují a dohromady tvoří dvouhodinový program na tábor, lze je ale využít i odděleně na schůzce nebo výpravě.

Výchovný cíl:  Skauti a skautky si uvědomí výhody a nevýhody sociálních sítí. Skauti a skautky si uvědomí a pojmenují rizika sociálních sítí. Skauti a skautky si společně sdělí rady, jak mohou těmto rizikům na sociálních sítích předcházet.
Doba trvání
Doba trvání Dlouhodobé
Doba na přípravu
Doba na přípravu 30-60 minut
Místo konání
Místnost Místnost Louka Louka
Velikost skupiny
Velikost skupiny Družina (4-10)
Věk skupiny
Věk Mladší skauti a skautky

Napojení na stezku (stupeň, úkol)

  • 2. stupeň. Komunikace mezi lidmi: (Komunikace v době sociálních sítí) Rizika

Obsah programu

Co je na zdi, to se počítá!

Cílem aktivity je rozpohybování dětí a představení tématu – ne všechny děti facebook používají, při hře se tedy dozví, jak funguje a k čemu slouží.

Pomůcky: facebooková „zeď“ pro každého (čtvrtka A3 se jménem, profilovou fotkou a logem facebooku), lepidla, tužky, ceník úkonů, lístečky s různými obsahy (texty statusů, fotky, obrázky „lajků“ – palce nahoru, sdílení, hlášky o uzavření přátelství) – lze použít i skutečné fotky a statusy z profilů dětí – viz Tipy.

Každá skautka má svou „zeď“ přišpendlenou na podsadě svého stanu. Na místě přiměřeně vzdáleném od stanů jsou na vyznačeném území poházené lístečky několika druhů – statusy, fotky, lajky, sdílení, přátelství. Na viditelném místě je vyvěšen „ceník“ úkonů – kolik bodů za co získají. Při hře děti běhají pro lístečky, v ruce však můžou mít vždy jenom jeden, a proměňují je v body:

  • Status (5 bodů), fotka (7 bodů) – stačí nalepit na svou zeď
  • Lajky (3 body) a sdílení (4 body) – na lístku je prostor, kam je třeba vepsat své jméno, a poté nalepit na cizí zeď k nějakému příspěvku. Ten, jehož příspěvek byl „olajkován“ nebo „nasdílen“, získává 1 bod.
  • Přátelství (8 bodů) – ke spřátelení je nutné, aby oba hráči, kteří se chtějí spřátelit, našli lístečky přátelství a vyplnili do nich svá jména. Aby bylo přátelství zpečetěno, musí ruku v ruce 3× oběhnout kolem stanů, pak teprve si oba nalepí lístečky na svou zeď.

Podle počtu, věku a nálady hráčů je možné přidávat další pravidla (např. lajkovat a sdílet jen příspěvky svých přátel, označovat jiné hráče na fotkách,…). Cílem hry je získat co nejvíc bodů, nezáleží na tom, jestli se nám obsah našich příspěvků líbí (to přijde na řadu až v další aktivitě). Hraje se do vypršení časového limitu nebo do využití všech lístečků.

Co je na zdi, to už z ní nedostanu...

Pomůcky: polepené fb zdi z úvodní hry, červené lístečky s palcem dolů.

Skautky postupně představí své zdi. Které příspěvky by na svém profilu ve skutečnosti zveřejnily a které ne? Proč si myslí, že některé statusy či fotky jsou nevhodné? Můžeme využít červené lístečky se symbolem „to se mi nelíbí“, kterými každá označí pět příspěvků, které považuje za nejhorší. Kterých nebezpečí jsou si skautky vědomy a která rizika si naopak možná neuvědomují?

Kdo není na facebooku, jako by nebyl...?

K čemu je vlastně dobré mít profil na facebooku a o co přicházejí ti, kteří ho nemají? Může mít i nějaká úskalí či nevýhody?

Pomůcky: 10 různých libovolných (nejlépe však velkých, výrazných) předmětů, velký papír.

Skautky se rozdělí do dvou týmů. Každý tým dostane nebo si vybere pět věcí – zatím však neví, co s nimi budou dělat. Poté dostanou týmy za úkol secvičit krátkou scénku ve formě TV reklamy – jedna bude propagovat facebook, druhá od něj bude odrazovat.

Facebookové desatero

Pomůcky: psací potřeby.

Vedoucí se po zhlédnutí obou scének nechala přesvědčit, že si tedy profil taky založí, má ale strach ze všech rizik, která to s sebou přináší. Co by jí děti poradily? Ve dvojicích se snaží sepsat co nejvíc dobrých rad, jak se na facebooku chovat (koho si přidávat mezi přátele, jak nastavit viditelnost svých příspěvků, jak zabezpečit své údaje, co na facebook nikdy nedávat…) Společně pak dejte dohromady desatero nejlepších rad. To můžete vyvěsit v klubovně na nástěnce – nebo na facebookové skupině vašeho oddílu.

U aktivity využijte toho, co děti již znají – ať poradí ony vám

 

Metodické poznámky

Tipy (k úvodní hře)

  • Při hře využijte texty statusů a fotky z reálných facebookových profilů dětí, které se hry zúčastní. Program tak získá nový rozměr – hráči si uvědomí, že vše, co vyvěsí na svém profilu, je veřejné, a kdokoli to na ně může v jakýkoli okamžik „vybalit“.
  • Mezi relativně neškodné obsahy propašujeme i takové statusy a fotky, které by se na profilu objevit rozhodně neměly (nebezpečné a choulostivé informace typu „jsem sama doma“, svlečené fotky, pomlouvání kamarádů nebo učitelů, kyberšikana a další jinak nevhodné obsahy).
  • Při vymýšlení statusů se nebojte využít vše, co o dětech víte – zájmy, oblíbené kapely, domácí zvířata, jména kamarádů, obvyklé činnosti… Ať má hra grády.

Zdroje

Skauting 2013/6 Autorka: Lucie Bohoňková - Cvrček

Autor

Marek Bula