Téma dětí na sociálních sítích je aktuální pro každého vůdce. Nastíněný program by mohl být inspirací pro každého, kdo se chce touto problematikou zabývat, ale neví jak. Jednotlivé aktivity na sebe logicky navazují a dohromady tvoří dvouhodinový program na tábor, lze je ale využít i odděleně na schůzce nebo výpravě.
Co je na zdi, to se počítá!
Cílem aktivity je rozpohybování dětí a představení tématu – ne všechny děti facebook používají, při hře se tedy dozví, jak funguje a k čemu slouží.
Pomůcky: facebooková „zeď“ pro každého (čtvrtka A3 se jménem, profilovou fotkou a logem facebooku), lepidla, tužky, ceník úkonů, lístečky s různými obsahy (texty statusů, fotky, obrázky „lajků“ – palce nahoru, sdílení, hlášky o uzavření přátelství) – lze použít i skutečné fotky a statusy z profilů dětí – viz Tipy.
Každá skautka má svou „zeď“ přišpendlenou na podsadě svého stanu. Na místě přiměřeně vzdáleném od stanů jsou na vyznačeném území poházené lístečky několika druhů – statusy, fotky, lajky, sdílení, přátelství. Na viditelném místě je vyvěšen „ceník“ úkonů – kolik bodů za co získají. Při hře děti běhají pro lístečky, v ruce však můžou mít vždy jenom jeden, a proměňují je v body:
Podle počtu, věku a nálady hráčů je možné přidávat další pravidla (např. lajkovat a sdílet jen příspěvky svých přátel, označovat jiné hráče na fotkách,…). Cílem hry je získat co nejvíc bodů, nezáleží na tom, jestli se nám obsah našich příspěvků líbí (to přijde na řadu až v další aktivitě). Hraje se do vypršení časového limitu nebo do využití všech lístečků.
Co je na zdi, to už z ní nedostanu...
Pomůcky: polepené fb zdi z úvodní hry, červené lístečky s palcem dolů.
Skautky postupně představí své zdi. Které příspěvky by na svém profilu ve skutečnosti zveřejnily a které ne? Proč si myslí, že některé statusy či fotky jsou nevhodné? Můžeme využít červené lístečky se symbolem „to se mi nelíbí“, kterými každá označí pět příspěvků, které považuje za nejhorší. Kterých nebezpečí jsou si skautky vědomy a která rizika si naopak možná neuvědomují?
Kdo není na facebooku, jako by nebyl...?
K čemu je vlastně dobré mít profil na facebooku a o co přicházejí ti, kteří ho nemají? Může mít i nějaká úskalí či nevýhody?
Pomůcky: 10 různých libovolných (nejlépe však velkých, výrazných) předmětů, velký papír.
Skautky se rozdělí do dvou týmů. Každý tým dostane nebo si vybere pět věcí – zatím však neví, co s nimi budou dělat. Poté dostanou týmy za úkol secvičit krátkou scénku ve formě TV reklamy – jedna bude propagovat facebook, druhá od něj bude odrazovat.
Facebookové desatero
Pomůcky: psací potřeby.
Vedoucí se po zhlédnutí obou scének nechala přesvědčit, že si tedy profil taky založí, má ale strach ze všech rizik, která to s sebou přináší. Co by jí děti poradily? Ve dvojicích se snaží sepsat co nejvíc dobrých rad, jak se na facebooku chovat (koho si přidávat mezi přátele, jak nastavit viditelnost svých příspěvků, jak zabezpečit své údaje, co na facebook nikdy nedávat…) Společně pak dejte dohromady desatero nejlepších rad. To můžete vyvěsit v klubovně na nástěnce – nebo na facebookové skupině vašeho oddílu.
U aktivity využijte toho, co děti již znají – ať poradí ony vám
Tipy (k úvodní hře)
Skauting 2013/6 Autorka: Lucie Bohoňková - Cvrček