Jedná se o simulační hru, ve které se setkávají tři různé kultury, které musí navzájem spolupracovat. Pro účastníky a účastnice může znamenat důležitou zkušenost s multikulturní situací.
- Kartonové krabice (několik různých)
- Nůžky, lepidlo, tužky
- Otázky pro pozorovatele (Příloha 1)
- Kartičky s rolemi (Příloha 2)
Počet účastníků: 20 - 30
Doba: 90 – 120 minut
Postup
● Skupina se rozdělí na tři podskupiny. Každá z podskupin dostane kartičku s popisem své role a 25 minut na to, aby se seznámila s kulturou, která je na kartě popsána a připravila na hru. V každé podskupině je třeba vybrat jednoho pozorovatele.
● Úvodní slovo:
o Vaše loď se potopila kvůli ničivé bouři. Naštěstí se vám a vaší posádce podařilo nalézt útočiště na opuštěném ostrově. Zdá se, že v bouři ztroskotaly i další lodě a jejich posádky se dokázaly dostat na ostrov do bezpečí.
o Ostrov z velké části tvoří nehostinné pohoří a zdá se, že je zde jen jedno jediné obyvatelné místo. To znamená, že zde budete muset žít i s ostatními posádkami.
o Vzhledem k zeměpisné poloze ostrova nelze očekávat pomoc dříve než na konci příštího měsíce. Je tedy nutné, abyste přežili minimálně pět týdnů. Zdá se, že s jídlem nebude problém. Roste tu dostatek ovoce a žije zde hodně zvířat, která můžete lovit.
o V tuto chvíli je nejdůležitější, abyste si postavili přístřešek, ve kterém budou moci všichni přespat a který je ochrání před silným deštěm, bouřkami a divokými zvířaty. Jelikož je tato oblast známá tím, že se zde rychle mění počasí, je důležité, abyste přístřešek postavili co nejrychleji.
o Budete muset žít pospolu s ostatními ztroskotanými posádkami, protože zde není dostatek místa ani materiálu ke zbudování více přístřešků. Materiály, které lze použít ke stavbě přístřešku jsou tyto: karton, nůžky, lepidlo, pravítka a tužky.
● Skupina má 25 minut na to, aby postavila přístřešek. Tři pozorovatelé (z každé kultury jeden) vyplňují v průběhu stavby otázky ve svých zpravodajských formulářích.
Reflexe (25 – 30 minut)
Otázky k reflexi:
● Jak jste se cítili v průběhu simulace?
● Co pro vás bylo těžké a naopak lehké při stavbě přístřešku?
● Měli jste v nějaký okamžik pocit nejistot nebo pocit, že nejste dostatečně respektováni?
● Jaké jsou podle vás charakteristiky jiných kultur.
● Pozorovatelé se mohou podělit o své zprávy.
● Vidíte nějaké pojítko mezi touto simulací a realitou?
● Co se můžeme díky simulaci naučit?
Kompetence globálního občanství: 4. Zacházení s rozmanitostí, respekt k odlišnosti; 5. Nakládání s konflikty.
Scotdec The North - South Network - The European Partnership Network (Skotsko)