Starý příběh o velkém slonovi, ze kterého každý z nás vidí jiný kousek, vede k zamyšlení nad tím, co nám při otevřené mysli může přinést setkání s ostatními pozorovateli.

Výchovný cíl: 

Cíle

Účastnice a účastníci
- pochopí, že vidění reality závisí na pozorovateli
- odvodí, kdy lze vnímat konflikt jako přínosný a proč

Doba trvání
Doba trvání 0-30 minut
Doba na přípravu
Doba na přípravu 0-15 minut
Místo konání
Místnost Místnost Louka Louka
Velikost skupiny
Velikost skupiny Družina (4-10)
Věk skupiny
Věk Mladší skauti a skautky

Pomůcky a materiál

Pomůcky

- ilustrace slona (Příloha č. 1) – jednou do dvojice či trojice


- příběh „O slonovi a šesti slepcích“ (Příloha č. 2) – jen pro lektora

Obsah programu

SLON

1. Předvídání ve dvojicích (5 minut)
Na úvod informujte účastnice a účastníky, že dnes budete pracovat s příběhem „O slonovi a 6 slepcích“. Všichni nejprve uvidí ilustraci k tomuto příběhu a úkolem bude ve dvojicích prodiskutovat, o čem příběh bude, a doplnit do obrázku:

Co dané osoby o slonovi říkají? Co jim připomíná?

Rozdělte skupinu do dvojic či trojic a do každé rozdejte jeden obrázek slona (Příloha č. 1). Dejte na přemýšlení a psaní několik minut a poté požádejte některé ze skupinek o sdílení vět, které vepsaly. Ptejte se jich, co je k tomu vedlo.

2. Příběh (5 minut)
Vyprávějte (či přečtěte nahlas) účastnicím a účastníkům příběh O slonovi a šesti slepcích (Příloha č. 2).
Příběh je rozdělen do dvou částí. Na konci první části se zeptejte, jak podle zúčastněných bude příběh pokračovat.
Poté pokračujte s druhou částí.

3. Společná diskuze (5 minut)
Začněte otázkami k příběhu:

Proč se slepí muži hádali? Jaký konflikt mezi nimi vznikl? A proč?
Co by se stalo, kdyby muži nic neřekli nahlas, byli potichu poté, co objevili slona?
(Lze doplnit: Jak by příběh pokračoval? Přišli by o něco?)

Co by se stalo, kdyby starý muž nepřišel?
Co přesně starý muž udělal? Co se díky němu stalo?
(Lze doplnit: Co pomohlo ukončit jejich hádku? Co jim zabránilo v tom, aby přerostla v agresi?)
Co pro vás znamená konflikt? Může být konflikt v něčem přínosný? Za jakých okolností?

* Cílem této diskuze je porozumět příběhu a zamyslet se nad vlastním postojem ke „konfliktu“ vzniklému z rozdílného vidění světa (konfliktem nemyslíme násilí či agresi). Konflikt může být za určitých okolností považován za užitečný, protože se z dané situace či od dané osoby můžeme naučit něco nového (ať už o nás samých či o světě okolo nás).
S lidmi, jejichž názory a perspektivy se liší od těch našich, se běžně setkáváme v každodenním životě a často se dostáváme do konfliktních situací. Taková setkání lze však vnímat i jako příležitost k učení se něčemu novému.

4. Jiné perspektivy (10 minut)
Přejděte následujícími otázkami k tomu, jak účastnice/ci vnímají hlavní sdělení příběhu:

Slyšeli jsme příběh, který se již stovky, možná i tisíce let vypráví v nejrůznějších místech světa.

Čím se podle vás stal tak oblíbený?
Slona z příběhu lze vnímat jako metaforu. Co může v dnešním světě symbolizovat?
Pokud budeme slona vnímat jako metaforu reality (světa kolem nás), proč myslíte, že každý vidí realitu jinak? Proč je náš pohled jen částečný a omezený a vidíme jen kousek slona?
Pokud přijmeme to, že každý z nás vidí jen část slona, část reality, co nám může pomoci se dozvědět o tom, co nevidíme? Co k tomu může přispět?

Jak se můžeme učit a dozvídat o nových věcech?
Od koho? Společně s kým?

* Poslední otázka vychází z přesvědčení, že učení v širším slova smyslu (znalostí, dovedností, prozkoumávání sebe, svých rolí, našich vztahů, života atd.) se obvykle děje v situacích, kdy potkáváme lidi, hovoříme s nimi a jsme otevření jim naslouchat. Schopnost navazovat a rozvíjet vztahy s lidmi, přistupovat otevřeně k odlišnostem může účastnicím a účastníkům pomoci na jejich cestě životem.

Metodické poznámky

Kompetence globálního občanství:

4. Zacházení s různorodostí, respekt k odlišnosti
5. Nakládání s konflikty
6. Kritické myšlení a otevřená mysl

Zdroje

Aktivitu vložila organizace NaZemi, partneři projektu Skauti na Zemi. Zkopírováno z: HOLKOVÁ, Martina. La Ngonpo: místo setkávání : metodika multikulturního a globálního rozvojového vzdělávání pro partnerství škol. Praha: Multikulturní centrum Praha ve spolupráci s NaZemi - společností pro fair trade, 2012. ISBN isbn978-80-87615-00-3. La ngonpo – místo setkávání | NaZemi. [online]. Dostupné z: https://www.nazemi.cz/cs/la-ngonpo-misto-setkavani

Autor

Skauti NaZemi