Starý příběh o velkém slonovi, ze kterého každý z nás vidí jiný kousek, vede k zamyšlení nad tím, co nám při otevřené mysli může přinést setkání s ostatními pozorovateli.
Cíle
Účastnice a účastníci
- pochopí, že vidění reality závisí na pozorovateli
- odvodí, kdy lze vnímat konflikt jako přínosný a proč
Pomůcky
- ilustrace slona (Příloha č. 1) – jednou do dvojice či trojice
SLON
1. Předvídání ve dvojicích (5 minut)
Na úvod informujte účastnice a účastníky, že dnes budete pracovat s příběhem „O slonovi a 6 slepcích“. Všichni nejprve uvidí ilustraci k tomuto příběhu a úkolem bude ve dvojicích prodiskutovat, o čem příběh bude, a doplnit do obrázku:
Co dané osoby o slonovi říkají? Co jim připomíná?
Rozdělte skupinu do dvojic či trojic a do každé rozdejte jeden obrázek slona (Příloha č. 1). Dejte na přemýšlení a psaní několik minut a poté požádejte některé ze skupinek o sdílení vět, které vepsaly. Ptejte se jich, co je k tomu vedlo.
2. Příběh (5 minut)
Vyprávějte (či přečtěte nahlas) účastnicím a účastníkům příběh O slonovi a šesti slepcích (Příloha č. 2).
Příběh je rozdělen do dvou částí. Na konci první části se zeptejte, jak podle zúčastněných bude příběh pokračovat.
Poté pokračujte s druhou částí.
3. Společná diskuze (5 minut)
Začněte otázkami k příběhu:
Proč se slepí muži hádali? Jaký konflikt mezi nimi vznikl? A proč?
Co by se stalo, kdyby muži nic neřekli nahlas, byli potichu poté, co objevili slona?
(Lze doplnit: Jak by příběh pokračoval? Přišli by o něco?)
Co by se stalo, kdyby starý muž nepřišel?
Co přesně starý muž udělal? Co se díky němu stalo?
(Lze doplnit: Co pomohlo ukončit jejich hádku? Co jim zabránilo v tom, aby přerostla v agresi?)
Co pro vás znamená konflikt? Může být konflikt v něčem přínosný? Za jakých okolností?
* Cílem této diskuze je porozumět příběhu a zamyslet se nad vlastním postojem ke „konfliktu“ vzniklému z rozdílného vidění světa (konfliktem nemyslíme násilí či agresi). Konflikt může být za určitých okolností považován za užitečný, protože se z dané situace či od dané osoby můžeme naučit něco nového (ať už o nás samých či o světě okolo nás).
S lidmi, jejichž názory a perspektivy se liší od těch našich, se běžně setkáváme v každodenním životě a často se dostáváme do konfliktních situací. Taková setkání lze však vnímat i jako příležitost k učení se něčemu novému.
4. Jiné perspektivy (10 minut)
Přejděte následujícími otázkami k tomu, jak účastnice/ci vnímají hlavní sdělení příběhu:
Slyšeli jsme příběh, který se již stovky, možná i tisíce let vypráví v nejrůznějších místech světa.
Čím se podle vás stal tak oblíbený?
Slona z příběhu lze vnímat jako metaforu. Co může v dnešním světě symbolizovat?
Pokud budeme slona vnímat jako metaforu reality (světa kolem nás), proč myslíte, že každý vidí realitu jinak? Proč je náš pohled jen částečný a omezený a vidíme jen kousek slona?
Pokud přijmeme to, že každý z nás vidí jen část slona, část reality, co nám může pomoci se dozvědět o tom, co nevidíme? Co k tomu může přispět?
Jak se můžeme učit a dozvídat o nových věcech?
Od koho? Společně s kým?
* Poslední otázka vychází z přesvědčení, že učení v širším slova smyslu (znalostí, dovedností, prozkoumávání sebe, svých rolí, našich vztahů, života atd.) se obvykle děje v situacích, kdy potkáváme lidi, hovoříme s nimi a jsme otevření jim naslouchat. Schopnost navazovat a rozvíjet vztahy s lidmi, přistupovat otevřeně k odlišnostem může účastnicím a účastníkům pomoci na jejich cestě životem.
Kompetence globálního občanství:
4. Zacházení s různorodostí, respekt k odlišnosti
5. Nakládání s konflikty
6. Kritické myšlení a otevřená mysl
Aktivitu vložila organizace NaZemi, partneři projektu Skauti na Zemi. Zkopírováno z: HOLKOVÁ, Martina. La Ngonpo: místo setkávání : metodika multikulturního a globálního rozvojového vzdělávání pro partnerství škol. Praha: Multikulturní centrum Praha ve spolupráci s NaZemi - společností pro fair trade, 2012. ISBN isbn978-80-87615-00-3. La ngonpo – místo setkávání | NaZemi. [online]. Dostupné z: https://www.nazemi.cz/cs/la-ngonpo-misto-setkavani