Program pro vlčata a světlušky k zamyšlení nad svými vlastnostmi, nad slibem a zákonem. Chceš, aby si tvoje vlčata a světlušky porovnaly své dobré vlastnosti s obsahem slibu a zákona? Vyzkoušej tuto aktivitu, při které si ke své fotce nebo podobizně tyto vlastnosti doplní.

Výchovný cíl:  Světlušky a vlčata propojí obsah zákonu a slibu s tím, jací jsou a co dělají.
Doba trvání
Doba trvání 0-30 minut
Doba na přípravu
Doba na přípravu 0-15 minut
Místo konání
Místnost Místnost Louka Louka Les Les
Velikost skupiny
Velikost skupiny Družina/oddíl/třída (4-50)
Psychická náročnost
Psychická náročnost 3
Fyzická náročnost
Fyzická náročnost 1
Věk skupiny
Věk Vlčata a světlušky

Napojení na stezku (stupeň, úkol)

Aktivita je obsažena ve třetím stupni stezky/cestičky/plavby.

Pomůcky a materiál

Fotka vlčat a světlušek (lze bez toho). Větší papír s rámečkem, pastelky, tužky.

Symbolický rámec (Motivace)

Jako symbolický rámec k aktivitě můžete použít příběhy světlušek a vlčat, které do oddílu dříve chodili. K podkresu je možná hudba. Pokud aktivitu používáte po nějakém časovém úseku, nebo více programech na skautský slib a zákon, využijte předchozí zážitky.

Obsah programu

K aktivitě můžete použít stezku 3. stupeň, nebo ji realizovat bez stezky.

Aktivita bez stezky

Připravte pro každého papír s rámečkem. Do rámečku si každý nalepí svoji fotku. Lze připravit fotky světlušek a vlčat předem, např. z tábora, při nějaké aktivitě, nebo si světlušky a vlčata nakreslí svůj obrázek. Vyvěste pro světlušky a vlčata zákon a slib na viditelné místo, kde si ho budou moci číst. Úkolem každého je k fotce/obrázku připsat, nakreslit, co všechno z něj dělá vlče / z ní dělá světlušku. Ke kreslení můžete hrát na kytaru, vyprávět si příběhy, co jste v oddíle zažili atp.

Aktivita se stezkou

Na str. 47 je zadání: "Do rámečku si nalepím svoji fotku nebo se nakreslím. Napíšu, nebo nakreslím, co všechno ze mě dělá světlušku. Pomoci mi může zákon nebo slib světlušek." Tato aktivita ve stezce navazuje na aktivity v předešlých stupních a je vyvrcholením přemýšlení nad slibem a zákonem. 

Reflexe

Na konec si vzájemně mohou světlušky a vlčata vzájemně prohlédnout a popsat obrázky (pouze dobrovolně) nebo je mohou ukázat vedoucímu. Otázky, které můžete použít na začátek sdílení: "Bylo to pro tebe jednoduché/složité?" "Co tě napadlo první?" "Nad čím jsi přemýšlela, když jsi obrázek vyytvářela?"

Bezpečnost

Veškeré sdílení by mělo probíhat v bezpečné atmosféře. 

Zdroje

Autorem je tým revize stezek.