Program k zamyšlení nad situací "kdo dnes vyndá nádobí z myčky?". Jak by se světlušky a vlčata zachovaly, kdyby se v ní sami ocitly?

Výchovný cíl:  Účastníci se zamyslí nad tím, jak by se zachovali v popsané situaci a jaké dopady jejich chování může mít.
Doba trvání
Doba trvání 30-60 minut
Doba na přípravu
Doba na přípravu 0-15 minut
Místo konání
Místnost Místnost Louka Louka
Velikost skupiny
Velikost skupiny Družina/oddíl/třída (4-50)
Psychická náročnost
Psychická náročnost 1
Fyzická náročnost
Fyzická náročnost 1
Věk skupiny
Věk Vlčata a světlušky

Napojení na stezku (stupeň, úkol)

Aktivita je obsažena ve druhém stupni stezky/cestičky/plavby.

Pomůcky a materiál

Volitelně papír, tužky, pastelky.

Obsah programu

Aktivita bez stezky

Přečtěte světluškám a vlčatům příběh. 

Rozdělte světlušky a vlčata do skupin cca po 4-5. Ve skupině si rozdělí role: maminka, Julinna, Sam, kolíček, myčka (některá role může být neobsazená). Skupina má za úkol dohrát, dovyprávět příběh tak, aby dopadl podle zákona. Je dobré, aby po celou dobu byl zákon viditelný (není cílem si ho vybavovat zpaměti, ale zapojit ho do běžného života).

Po předvedení konce příběhu ostatní hádají, jaké body zákona v příběhu viděli. Skupina přikyvuje, pokud se ostatní trefí.

Aktivita se stezkou

Na str. 48 je zadání: Přečtu si následující příběh, zkusím se zamyslet nad jeho pokračováním a nad tím, jak bych se v dané situaci zachoval/a. Pokračování příběhu můžu napsat nebo i namalovat.

Povídejte si o tom, jak by se vlčata a světlušky zachovaly, kdyby se v dané situaci sami ocitly. Na základě povídání společně vymyslete pokračování příběhu. To je možné napsat, namalovat, nebo můžete z celého příběhu vytvořit komiks, který pak třeba vystavíte v klubovně. Pokud je vás hodně, můžete se rozdělit na skupinky a každá tvořit vlastní konec příběhu, který si pak vzájemně přednesete. V takovém případě je dobré, aby byl u každé skupinky přítomný někdo starší a pomohl jim s nasměrováním.

Metodické poznámky

Na co se můžeme světlušek a vlčat ptát:

  • Jaké chování se jim v příběhu líbí a jaké nelíbí a proč?
  • Setkaly se někdy s podobnou situací - samy, nebo ve svém okolí?
  • Jak by se zachovaly na místě hrdinů příběhu?

 

Zdroje

Autorem je tým revize stezek.