Aktivita pro vlčata a světlušky k zamyšlení nad hodnotami obsaženými ve slibu a zákonu.

Výchovný cíl:  Účastníci se zamyslí nad slovními spojeními a hodnotami obsaženými ve znění slibu a zákona vlčat, světlušek a žabiček.
Doba trvání
Doba trvání 30-60 minut
Doba na přípravu
Doba na přípravu 15-30 minut
Místo konání
Místnost Místnost Louka Louka Les Les
Velikost skupiny
Velikost skupiny Družina/oddíl/třída (4-50)
Psychická náročnost
Psychická náročnost 1
Fyzická náročnost
Fyzická náročnost 1
Věk skupiny
Věk Vlčata a světlušky

Pomůcky a materiál

Pro tuto aktivitu jsou určené sady karet, které jsou k dispozici v pdf formátu:

Velké karty (10) obsahují slovní spojení ze slibu, zákona a příkazu. Např. Nejvyssí Pravda a Láska, Buď lepší dnes než včera, Mluví pravdu atp.

Malé karty (přes 70) obsahují činnosti a aktivity, které by světlušky a vlčata ne/měly dělat, aby se přiblížily naplnění idee Např. Dobře se najím, mám se ráda, naučím se něco dového, dám do toho všechno.

Velké a malé karty mají na sobě symboly (turbánek, kotva, šátek) díky kterým přiřadíte malou a velkou kartu k sobě.

Před programem je dobré si karty vytisknout, pokud nemám možnost tisknout, tak to podle přílohy přepsat na papíry.

Obsah programu

Jak postupovat:

Rozdělte holky a kluky do malých skupinek (2 - 4 děti v jedné skupině).

Skupinka dostane velkou kartu (např. pečovat o sebě, symbol turbánku) a k nim náležející karty s činnostmi a aktivitami (menší karty se stejným symbolem).

Úkolem holek a kluků je vybrat ty činnosti a aktivity, které podle nich nejlépe vystihují slovní spojení na velké kartě. Zároveň do prázdných karet dopíší další vhodné činnosti a aktivity, které by měli dělat, aby se přiblížili k plnění dané části zákona, slibu, příkazu.

Nechte holkám a klukům prostor na přemýšlení a vybírání.

Poté si společně povídejte:

  • Proč vybrali zrovna tyto kartičky?
  • Která kartička jim přijde naopak nejméně vhodná? Proč?
  • Jaké další činnosti a aktivity se jim vybavily?

 Varianty:

1) Karty jsou na různých stanovištích rozmístěných v prostoru. Skupiny chodí postupně na všechna stanoviště.

2) Každá skupina má stejnou kartu, všichni to samé. V takovém případě je potřeba mít jednu kartu i s příslušejícími malými vytisknutou vícekrát. Následně probíhá reflexe, jak to která skupina přiřadila a proč. Na další schůzce můžete vzít další velkou kartu.

3) Všechny malé karty jsou smíchané na jedné hromadě (schované po prostoru). Světlušky a vlčata hledají karty a přiřazují je k těm velkým. Při této variantě si musíte karty připravit sami, aby nebyly vidět symboly.

4) Všechny malé karty jsou rozmístěné po prostoru. Vlčata a světlušky je napřed hledají, a pak podle symbolů přiřazují k velkým kartám. Následně z nich vybírají ty, které k velké kartě patří.

 

Metodické poznámky

Karet je velké množství, doporučujeme zvolit nižší počet karet. Např. jen karty k zákonu. Karty ke slibu můžete využít na další schůzce. Světlušky a vlčata už budou vědět, co od aktivity očekávat a půjde jim to snáz.

První velkou kartu lze udělat všichni dohromady s vedoucím - ukázat si společně princip propojování a přikládání. Teprve poté rozdělit světlušky a vlčata do skupin a nechat je to dělat samotné.

Zdroje

Autorem je tým nové idey vlčat a světlušek.