Jak přemýšlíme nad dárky? Co je v obdarovávání pro nás skutečně to důležité a kdy má dárek hodnotu? Nad takovými otázkami je vhodné se zamyslet nejen před Vánoci. Program se skládá ze série zamýšlecích i kreativních aktivit na podporu uvědomění si podstaty daru a zabývá se také darem jako prostředkem pro rozvojovou pomoc. Mohou se vinout celým prosincovým programem oddílu.
1) EVOKAČNÍ AKTIVITY (30 min)
Navoďte na schůzce vánoční atmosféru (pusťte Vánoční píseň/zapalte Františka/přineste použitý vánoční balicí papír, který použijete z druhé strany jako flipový pro následující diskuzi).
Moje Vánoce (15 min)
Nechte děti popřemýšlet nad následujícími dvěma otázkami a pak podněty společně sdílejte a zapisujte na papír. Diskutujte o nich.
Následně je nechte, ať si samostatně zapíší odpovědi na otázky:
Jaká jsou přání ostatních? (15 minut)
Rozdělte skupinu do dvojic a zadejte jim, ať si nejdříve zkusí tipnout, jaký byl nejoblíbenější dárek toho druhého a nehte jim čas na to, ať si případně sdělí proč.
Následně před ně předložte sérii obrázků s více či méně známými lidmi, kde budou zastoupeny nejrůznější osoby. Myslete na to, ať jsou zastoupená obě pohlaví, různé země původu, různá míra strádání fyzického či psychického. Zařaďte mezi fotografie i ty s osobami ze zemí globálního jihu , např. ze subsaharské Afriky a globálního severu, např. USA, kde je znatelná chudoba a naopak i ty, kde je zřejmý blahobyt u obou variant. Můžete se inspirovat přílohou.
Zadejte jim, ať dvojice společně přicházejí na to, jaký by byl pro dané osoby asi ten nejlepší dárek a proč si to myslí.
Poté skupinky spojte a nechte diskutovat celou skupinu společně a doptávejte se, proč si názor na situaci daných lidí a návrh dárků vykládají právě tak.
Zeptejte se jich na to, komu by rádi splnili jeho přání a obdarovali ho, za předpokladu, že by jim to bylo umožněno. Když nezmíní osoby z rozvojových zemí, zmiňte, že právě u nich máte tip, jak je obdarovat.
2) SEZNÁMENÍ SE S ROZVOJOVOU POMOCÍ (65 min)
Zahajte aktivitu brainstormingem nad otázkou „Co je to rozvojová pomoc“ a sepište.Následně společně popřemýšlejte nad tím, zda vnímají nějaká rizika rozvojové pomoci. Poté s nimi pracujte s jedním ze dvou materiálů, dle vašeho uvážení zvolte věkovou kategorii.
Rizika rozvojové pomoci (35 min)
a) Skauti (35 min)
Předložte jim k přečtení, nebo čtěte společně, následující text:https://www.varianty.cz/download/docs/333_u-ryvek-z-kni-z-ky-da-vne-budoucnosti.pdf Ke čtení jim evokujte (napište na společný papír) následující otázky a pak se snažte spolu odpovídat (můžete pro porovnání udělat dva sloupce vedle sebe a zapisovat v bodech nebo nakreslit obrázek):
Následně vytvořte malý T-graf k otázce, jaká jsou pozitiva a negativa nynější podoby Ladaku.
Na závěr se dětí zeptejte, jaké sdělení příběh nese.
b) Roveři (35 min)
Evokujte téma projektů, jejímž cílem je snížení chudoby následujícími otázkami:
Následně pusťte video od Andrewa Mwenda na TEDtalks (dole se dají spustit české titulky): https://www.ted.com/talks/andrew_mwenda_takes_a_new_look_at_africa Po zhlédnutí videa si společně odpovězte na otázky:
Můžete také použít metodu T-grafu (viz výše)
Co je opravdový dárek? (30 min)
Zmiňte, že existuje řada snah jak pomáhat s rozvojem v chudých oblastech a minimalizovat případné škody. Můžete se s nimi seznámit např. zde: http://www.centrumnarovinu.cz/video nebo zde: http://www.rozvojovka.cz/videa-s-rozvojovou-tematikou případně, máte-li více času, shlédněte videa společně s dětmi. Uveďte, že je dobré podporovat ty projekty, která možná rizika reflektují a přizpůsobují jim své aktivity. Například se snaží svou pomocí utvářet podmínky pro dlouhodobý rozvoj bez závislosti na externí pomoci.
Představte jim nějaký z takových projektů (např. Skutečný dárek od neziskové organizace Člověk v tísni (http://www.skutecnydarek.cz/ a vysvětlete jeho princip. Podívejte se např. videa, která dokládají, jak a kde byli dárky využity a co z nich skutečně obdarovaná rodina získá (http://www.skutecnydarek.cz/stranky/darek_souhrn/). Zeptejte se jich, zda by se jim zamlouvalo, že byste se společně pokusili na takový dárek/dárky peníze skutečně získat a zda je napadají možnosti jak? Společně brainstormujte nápady a ty nejlepší z nápadů dětí zkuste opravdu zrealizovat.
Nebo se rozhodněte pro obdobný opravdový dárek = pomoc i ve vašem okolí: např. uvaření jídla pro bezdomovce nebo sběr/nákup hygienických potřeby pro dětský domov atp.
Na dalších řádcích předkládáme návrh, jak by takové získávání prostředků na opravdový dárek mohlo probíhat ve spojení s rozdáváním Betlémského světla, pokud se váš oddíl této předvánoční akce účastní.
3) PŘÍPRAVNÉ AKTIVITY (následující předvánoční schůzky)
Udělejte si s oddílem před Vánoci čas (během schůzek či třeba jedné větší akce o víkendu) na vyrábění drobných dárků, které nesou symboliku světla, či poslouží k praktickému využití při odebrání Betlémského světla (např. výroba domácích svíček, lucerniček s plechovek či z pečícího papíru, polepení čajových svíček nebo krabiček od sirek motivem, který k Betlémskému světlu/letošním Vánocům vytvoříte, atp.).
Věnujte také čas výrobě informačního materiálu, ať už menšího (v podobě letáčku), nebo většího např. banneru/nástěnky, čemu se projekt, na který vybíráte, věnuje.
Při plánování akce je také vhodné domluvit se předem s místním zpravodajským deníkem/nebo administrátorem aktualit na obecním webu, aby napsali zmínku o tom, kde budou skauti betlémské světlo rozdávat a že je zde i možnost zakoupit výrobky, které jim případně poslouží k odnesení světla a mohou tak přispět na opravdový dárek pro rozvoj.
4) REALIZACE (roznášení světla a darů)
V rámci roznášení betlémského světla v obci pak mějte poblíž také tento stánek s vašimi výrobky a informační tabulí, že je zde možnost koupí vašich výrobků právě přispět do společné kasičky, jejichž výtěžek půjde na zakoupení certifikátu/ů či jiné (dle vámi vybraného projektu).
Na akci můžete mít také připravený flipový papír s otázkami (Co pro vás znamenají vánoce? Co pro vás znamená někoho obdarovat? aj., které k tématu nebo ke zpětné vazbě na vaši akci uznáte za vhodné), kam mohou příchozí vepisovat své odpovědi.
5) JAKÝ JE VÝSLEDEK (finalizace a reflexe)
Po té, co akci zrealizujete a máte vybrány peníze, které můžete použít na vámi zvolenou pomoc:
Aktivita byla převzata z projektu Skauti na Zemi, v rámci měsíčních inspirací na programy do oddílů.