Jak přemýšlíme nad dárky? Co je v obdarovávání pro nás skutečně to důležité a kdy má dárek hodnotu? Nad takovými otázkami je vhodné se zamyslet nejen před Vánoci. Program se skládá ze série zamýšlecích i kreativních aktivit na podporu uvědomění si podstaty daru a zabývá se také darem jako prostředkem pro rozvojovou pomoc. Mohou se vinout celým prosincovým programem oddílu.

Výchovný cíl:  - Účastníci si uvědomí různorodost v přáních, která lidé mají (mezi sebou v oddíle i na druhém konci světa). - Účastníci znají možnosti rozvojové spolupráce a jejich dopady. - Účastníci vědí, jak vytvořit (informovanou) akci pro veřejnost.
Doba trvání
Doba trvání 60-120 minut
Doba na přípravu
Doba na přípravu 15-30 minut
Místo konání
Místnost Místnost
Velikost skupiny
Velikost skupiny Družina/oddíl/třída (4-50)
Psychická náročnost
Psychická náročnost 2
Fyzická náročnost
Fyzická náročnost 1
Věk skupiny
Věk Mladší skauti a skautky Věk Starší skauti a skautky Věk Mladší roveři a rangers Věk Starší roveři a rangers

Obsah programu

1) EVOKAČNÍ AKTIVITY (30 min)

Navoďte na schůzce vánoční atmosféru (pusťte Vánoční píseň/zapalte Františka/přineste použitý vánoční balicí papír, který použijete z druhé strany jako flipový pro následující diskuzi).

Moje Vánoce (15 min)

Nechte děti popřemýšlet nad následujícími dvěma otázkami a pak podněty společně sdílejte a zapisujte na papír. Diskutujte o nich.

  • Jaký je podle vás smysl Vánoc?
  • Jaký je podle vás smysl dárků/obdarování se? (Tip na rozvíjení diskuse: dárky/obdarovávání pro vás, děti, dospělé, obchodní řetězce, křesťanství, tady v Česku, jinde ve světě - aby se k tomu přidala ta víceúrovňová struktura, o kterou nám zde jde.)

Následně je nechte, ať si samostatně zapíší odpovědi na otázky:

  • Jaký byl váš nejlepší dárek?
  • Čím konkrétně byl pro vás nejlepší?
  • Pojmenujte si, jaký jste z něj měli užitek? Jak dlouho tento užitek trval/trvá?

Jaká jsou přání ostatních? (15 minut)

Rozdělte skupinu do dvojic a zadejte jim, ať si nejdříve zkusí tipnout, jaký byl nejoblíbenější dárek toho druhého a nehte jim čas na to, ať si případně sdělí proč.

Následně před ně předložte sérii obrázků s více či méně známými lidmi, kde budou zastoupeny nejrůznější osoby. Myslete na to, ať jsou zastoupená obě pohlaví, různé země původu, různá míra strádání fyzického či psychického. Zařaďte mezi fotografie i ty s osobami ze zemí globálního jihu , např. ze subsaharské Afriky a globálního severu, např. USA, kde je znatelná chudoba a naopak i ty, kde je zřejmý blahobyt u obou variant. Můžete se inspirovat přílohou. 

Zadejte jim, ať dvojice společně přicházejí na to, jaký by byl pro dané osoby asi ten nejlepší dárek a proč si to myslí.

Poté skupinky spojte a nechte diskutovat celou skupinu společně a doptávejte se, proč si názor na situaci daných lidí a návrh dárků vykládají právě tak.

Zeptejte se jich na to, komu by rádi splnili jeho přání a obdarovali ho, za předpokladu, že by jim to bylo umožněno. Když nezmíní osoby z rozvojových zemí, zmiňte, že právě u nich máte tip, jak je obdarovat.

 

2) SEZNÁMENÍ SE S ROZVOJOVOU POMOCÍ (65 min)

Zahajte aktivitu brainstormingem nad otázkou „Co je to rozvojová pomoc“ a sepište.Následně společně popřemýšlejte nad tím, zda vnímají nějaká rizika rozvojové pomoci. Poté s nimi pracujte s jedním ze dvou materiálů, dle vašeho uvážení zvolte věkovou kategorii.

Rizika rozvojové pomoci (35 min)

a) Skauti (35 min)

Předložte jim k přečtení, nebo čtěte společně, následující text:https://www.varianty.cz/download/docs/333_u-ryvek-z-kni-z-ky-da-vne-budoucnosti.pdf Ke čtení jim evokujte (napište na společný papír) následující otázky a pak se snažte spolu odpovídat (můžete pro porovnání udělat dva sloupce vedle sebe a zapisovat v bodech nebo nakreslit obrázek):

  • Jak vypadal Ladak před vstupem „rozvoje“?
  • Jak vypadá Ladak po vstupu „rozvoje“ a dle návodu „západu“?

Následně vytvořte malý T-graf k otázce, jaká jsou pozitiva a negativa nynější podoby Ladaku.

Na závěr se dětí zeptejte, jaké sdělení příběh nese.

b) Roveři (35 min)

Evokujte téma projektů, jejímž cílem je snížení chudoby následujícími otázkami:

  • Jaké znáte organizace, či projekty na pomoc v rozvojových zemích?
  • Zapojili jste se někde (finančně či jinak) do nějakého z projektů? (pokud někdo ano, sdílejte vzájemně zážitky a dojmy)

Následně pusťte video od Andrewa Mwenda na TEDtalks (dole se dají spustit české titulky): https://www.ted.com/talks/andrew_mwenda_takes_a_new_look_at_africa Po zhlédnutí videa si společně odpovězte na otázky:

  • Jaké je hlavní sdělení mluvčího?
  • Zkuste pojmenovat “přešlapy” zahraniční pomoci, o kterých mluvčí mluvil (proč dochází k selhání projektů zahraniční pomoci/spolupráce)

Můžete také použít metodu T-grafu (viz výše)

Co je opravdový dárek? (30 min)

Zmiňte, že existuje řada snah jak pomáhat s rozvojem v chudých oblastech a minimalizovat případné škody. Můžete se s nimi seznámit např. zde: http://www.centrumnarovinu.cz/video nebo zde: http://www.rozvojovka.cz/videa-s-rozvojovou-tematikou případně, máte-li více času, shlédněte videa společně s dětmi. Uveďte, že je dobré podporovat ty projekty, která možná rizika reflektují a přizpůsobují jim své aktivity. Například se snaží svou pomocí utvářet podmínky pro dlouhodobý rozvoj bez závislosti na externí pomoci. 

Představte jim nějaký z takových projektů (např. Skutečný dárek od neziskové organizace Člověk v tísni (http://www.skutecnydarek.cz/ a vysvětlete jeho princip. Podívejte se např. videa, která dokládají, jak a kde byli dárky využity a co z nich skutečně obdarovaná rodina získá (http://www.skutecnydarek.cz/stranky/darek_souhrn/). Zeptejte se jich, zda by se jim zamlouvalo, že byste se společně pokusili na takový dárek/dárky peníze skutečně získat a zda je napadají možnosti jak? Společně brainstormujte nápady a ty nejlepší z nápadů dětí zkuste opravdu zrealizovat.

Nebo se rozhodněte pro obdobný opravdový dárek = pomoc i ve vašem okolí: např. uvaření jídla pro bezdomovce nebo sběr/nákup hygienických potřeby pro dětský domov atp.

Na dalších řádcích předkládáme návrh, jak by takové získávání prostředků na opravdový dárek mohlo probíhat ve spojení s rozdáváním Betlémského světla, pokud se váš oddíl této předvánoční akce účastní.

 

3) PŘÍPRAVNÉ AKTIVITY (následující předvánoční schůzky)

Udělejte si s oddílem před Vánoci čas (během schůzek či třeba jedné větší akce o víkendu) na vyrábění drobných dárků, které nesou symboliku světla, či poslouží k praktickému využití při odebrání Betlémského světla (např. výroba domácích svíček, lucerniček s plechovek či z pečícího papíru, polepení čajových svíček nebo krabiček od sirek motivem, který k Betlémskému světlu/letošním Vánocům vytvoříte, atp.).

Věnujte také čas výrobě informačního materiálu, ať už menšího (v podobě letáčku), nebo většího např. banneru/nástěnky, čemu se projekt, na který vybíráte, věnuje.

Při plánování akce je také vhodné domluvit se předem s místním zpravodajským deníkem/nebo administrátorem aktualit na obecním webu, aby napsali zmínku o tom, kde budou skauti betlémské světlo rozdávat a že je zde i možnost zakoupit výrobky, které jim případně poslouží k odnesení světla a mohou tak přispět na opravdový dárek pro rozvoj.

 

4) REALIZACE (roznášení světla a darů)

V rámci roznášení betlémského světla v obci pak mějte poblíž také tento stánek s vašimi výrobky a informační tabulí, že je zde možnost koupí vašich výrobků právě přispět do společné kasičky, jejichž výtěžek půjde na zakoupení certifikátu/ů či jiné (dle vámi vybraného projektu).

Na akci můžete mít také připravený flipový papír s otázkami (Co pro vás znamenají vánoce? Co pro vás znamená někoho obdarovat? aj., které k tématu nebo ke zpětné vazbě na vaši akci uznáte za vhodné), kam mohou příchozí vepisovat své odpovědi.

 

5) JAKÝ JE VÝSLEDEK (finalizace a reflexe)

Po té, co akci zrealizujete a máte vybrány peníze, které můžete použít na vámi zvolenou pomoc:

  1. Napište o tom zprávu do obecního zpravodaje a na web, ať občané vědí, jak jste z jejich penězi naložili a jaké konkrétní dárky nyní dělají radost. Pokud máte v obci skautskou nástěnku, zmiňte se o akci, doplňte o pořízené fotografie.
  2. Udělejte si po Vánocích schůzku, kde se pobavíte nad tím, co komu akce přinesla, co jste vy jako realizační tým udělali dobře, a co můžete příště udělat lépe.
  3. Podívejte se zpět na flip, který jste tvořili před Vánoci v rámci evokační schůzky i na ten, který vysel na akci a odpovídali na něj účastníci akce. Porovnejte, pobavte se nad stejnými otázkami znovu a bavte se nad případnými změnami.

Zdroje

Aktivita byla převzata z projektu Skauti na Zemi, v rámci měsíčních inspirací na programy do oddílů.