Balíček aktivit od WAGGS vytvořený za účelem vymezení se vůči násilí na ženách a dívkách. Aktivitiy vedou k rozpoznání mýtů a přesvědčení používaných při omlouvání násilí a k porozumnění dopadu na oběť, dovádí také k nalézání cest, kde hledat pomoc.

Výchovný cíl:  >> Účastníci rozeznají mýty a přesvědčení, které se používají k omlouvání násilí na (nejen) dívkách a ženách. >> Účastníci ví, co je obviňování oběti. >> Účastnícit porozumí dopadu obviňování oběti na život (nejen) dívek a žen. >> Účastníci ví, kde hledat pomoc.
Doba trvání
Doba trvání 60-120 minut
Doba na přípravu
Doba na přípravu 0-15 minut
Místo konání
Místnost Místnost
Velikost skupiny
Velikost skupiny Družina/oddíl/třída (4-50)
Psychická náročnost
Psychická náročnost 2
Fyzická náročnost
Fyzická náročnost 1
Věk skupiny
Věk Mladší skauti a skautky Věk Starší skauti a skautky Věk Mladší roveři a rangers Věk Starší roveři a rangers

Pomůcky a materiál

V 1. ČÁSTI:

  • Karty s mýty a realitou (nezapomeňte, který mýtus patří ke které realitě).
  • Online článek

V 2. ČÁSTI:

  • papír a něco na psaní pro každého

VE 3. ČÁSTI:

  • papír, psací potřeby, výtvarné potřeby dle možností/libosti

Obsah programu

Kompletní program včetně příloh a metodické poznámky najdeš v dokumentu ke stažení.

1. ČÁST: VZDĚLÁVEJ (SE)

Čas: 30 min.

Mýtus je obecně rozšířené, ale nepravdivé přesvědčení nebo myšlenka. Jako mýtus označujeme i tradiční příběh, zejména takový, který se týká rané historie lidí nebo takový, který vysvětluje přírodní či společenský jev a často obsahuje nadpřirozené bytosti nebo události.

  1. Vyzvi všechny, aby ve dvojicích probrali (nebo samostatně promysleli) to, o čem si myslí, že je mýtus naší komunity/společnosti. Objevil se nějaký příběh smyšlené či historické postavy, který znají všichni? Dej holkám a klukům chvíli času sdílet příběhy a přemýšlet o nich.
  2. Zeptej se skupiny, proč podle nich někteří lidé ublíží jiným, i když říkají, že je mají rádi? Vyzvi je, aby zkusili vymyslet nějaké důvody a výmluvy, které mohou lidé používat. Zaznamenávej je a přidávej na seznam na pro všechny dobře viditelném místě. Nakonec je projděte a zdůrazněte, že žádné násilí není ospravedlnitelné.

Vysvětli skupině, že postoje a přesvědčení, které škodí (nejen) dívkám a ženám mohou způsobovat násilí a používají se k jeho omlouvání. Z těchto přesvědčení se staly rozšířené mýty o tom, jaké mají být dívky a kluci, ženy a muži a předávají se v rodinách a ve společnosti.

  1. Zahrajte si hru na mýty a realitu. Rozděl všechny do menších skupin a rozdej každé skupině promíchanou sadu mýtů a realit. Skupinky mají za úkol zjistit, který mýtus patří ke které realitě, vyhrává ta, která nejdříve poskládá všechny dvojice správně.

Vysvětli, že lidé mají sklon omlouvat násilí, zlehčovat jeho dopad zejména na dívky a ženy, obviňovat oběť a také normalizovat a zakrývat důsledky násilí. Vysvětli, že žádná dívka ani žena (nebo chlapec a muž) není nikdy zodpovědná za násilí, které zažil/a. Dívky a ženy (i chlapci a muži) mají právo žít život bez násilí. #NeníToJejiVina

  1. Zeptej se všech, jak rozumí slovnímu spojení „obviňování oběti“? Zapisuj klíčová slova z jejich odpovědí, která jim pak pomohou utvořit vlastní definici tohoto slovního spojení. Např. „Obviňování objeti se stane, když někdo zažije násilí a ostatní myslí, že si za to může sama/sám.“
  2. Zeptej se skupiny, kde můžeme pozorovat obviňování oběti a kdo oběti obviňuje? Odpovědi mohou být např. média, komunita, kamarádi, rodina, zákony nebo škola. Obviňování oběti se může projevit na různých místech a v různých formách. Je důležité, abychom si to uvědomili a řekli jasné ne násilí a jeho důsledkům (nejen) pro dívky a ženy. Nikdy to není jejich vina!

 

2. ČÁST: PODPOŘ 

Aktivity v této sekci mají za cíl pomoci skupině porozumět dopad obviňování oběti na život (nejen) dívek a žen. Dále vám pomůže rozeznat způsoby hledání pomoci.

Čas: 30 min.

  1. Vysvětli, že přečteš sérii vět, které mohou (nejen) dívky a ženy slýchat a popros, aby si všichni zavřeli oči.
  • „Neměla být venku po zákazu vycházení.“
  • „Proč byla tak pozdě venku sama?“
  • „Když se tak oblékáš, co jiného můžeš čekat?“
  • „Neměla pít.“
  • „Když to bylo tak hrozné, proč s ním nepřestala chodit?“
  • „Jestli se to opravdu stalo, proč o tom nepromluvila dřív?“
  • „Nevypadá zraněná, nevidím žádné rány a modřiny.“
  • „Měla se bránit.“
  • „Neměla co dělat venku bez svého bratra/otce/manžela.“
  • „Tohle není práce pro ženu, riskuje ohrožení.“
  • „Neměla se domů vracet sama.“
  • „Není to jeho vina. Ona vypadá na svůj věk o dost starší.“
  • „Musela ho pokoušet.“
  1. Vyzvi všechny, aby nechali oči zavřené a uvědomili si, jak se cítí. Pak je vyzvi, aby svůj pocit ztvárnili tělem a udělali ze sebe sochu. Až budou všichni připraveni, mohou otevřít oči a podívat se na sochy ostatních.

Holky a kluci se nejspíš budou cítit smutní, ohrožení, ublížení a demotivovaní. Jsou to tytéž pocity, které zažívají (nejen) dívky a ženy, když je někdo viní za násilí, které se jim stalo.

  1. Vyzvi skupinu, aby vytvořila v místnosti síť. Mohou se např. chytit za ruce nebo za rameno, ve stoje či vleže. Pokud pořádáte schůzku online, promyslete, jak se mohou propojit.

Vysvětli, že kolem nás máme sítě lidí, kterým na nás záleží a nikdo není úplně sám.

  1. Vyzvi všechny, aby si obkreslili ruku a potom do každého prstu napsali jméno a kontakt na 5 osob, na které se mohou obrátit, když potřebují pomoc.

Vysvětli jim, že těch 5 osob je jejich podpůrná síť, lidé, kteří jim mohou pomoci.

  1. Vyzvi skupinu, aby vyhledali nějaké lokální nebo celorepublikové organizace, které pracují proti násilí (nejen) na dívkách a ženách nebo pomáhají lidem postiženým násilím. Vyzvi pak skupinu, aby z obsahu vytvořila plakát, online post nebo brožurku s informacemi o těchto organizacích pro místní nebo online komunitu.

  

3. ČÁST: VYBER SI ZÁVAZEK

Aktivita v této sekci umožní holkám a klukům vybrat si a přijmout závazek, díky kterému si uvědomí, že mohou snadno říct ne obviňování obětí a násilí (nejen) na dívkách a ženách.

Čas: 30 min.

Rozmísti jednotlivé závazky tak, aby na ně všichni ve skupině dobře viděli. Vyzvi všechny, aby si vybrali závazek, který je jim nejbližší. Každý si pak svůj závazek napíše se svým jménem na čtvrtku papíru, kterou může dotvořit s použitím libovolných výtvarných potřeb. Až budou všichni hotovi, ukažte si závazky navzájem a vyfoťte se s nimi. Pokud souhlasíte, pošlete fotku pro inspiraci ostatním na program@skaut.cz a  international@skaut.cz.

Metodické poznámky

Vysvětli na začátku schůzky skupině, že každý rok běží od 25. 11. do 10. 12. dny vymezování se proti násilí na dívkách a ženách, a že letos pro holky i kluky v oddílech Světová asociace skautek (WAGGGS) vytvořila zajímavé aktivity na tohle téma, díky kterým se budete moci připojit ke skautkám a skautům z celého světa, kteří říkají násilí Ne! Aktivity byly letos vytvořeny proto, aby rozšířily povědomí o zvýšeném násilí na dívkách a ženách kvůli covidové pandemii. Oběťmi tohoto druhu násilí se staly i skautky po celém světě.

 

Co je obviňování oběti?

Obviňování oběti nastává, když úplně nebo částečně viníme oběť zločinu nebo špatného jednání za to, co se jí/jemu stalo. Nejčastěji se s obviňováním setkávají dívky a ženy jako oběti sexuálního násilí a podobných forem, např. domácího násilí. V důsledku obviňování se oběť stává vinnou za to, co se stalo. Oběti sexuálního násilí kvůli tomu čelí dotazům typu, co měly na sobě, proč byly v ten čas venku, jestli byly samotné, pily nebo i jestli se bránily atd.

Takové zahanbování a obviňování obětí vede k tomu, že o zažívání či prožití násilí nepromluví. Zároveň posiluje pozici pachatelů a napomáhá jim pokračovat ve škodlivém či trestním jednání, bez toho, aniž by se museli zodpovídat. Pachatelé jsou během takové rozmluvy o činu zneviditelňováni a klade se důraz na to, co (ne)udělaly zejména dívky a ženy jako oběti. Spolu s přijímáním stereotypů o holkách a klucích, ženách a mužích a přijímáním mýtů o znásilnění taková situace vede k tomu, že (nejen) dívky a ženy žijí s pocitem viny za to, co se jim stalo.

 

Ochrana dětí:

Schůzka na toto téma může být pro holky a kluky nekomfortní. Někoho mohou aktivity rozrušit. Je nutné, abyste se na tuto schůzku předem připravili. Pokud jsi z organizace, která pracuje s dětmi a mládeží, seznam se s vašimi zásadami ochrany a bezpečí dětí a s procesy, kterými se je třeba řídit, pokud se některé dítě během schůzky rozhodne promluvit o případu zneužití.

V ČR je relevantním dokumentem: Kodex jednání dospělých. Také je možné obrátit na tým Ochrany a bezpečí dětí: bezpeci@skaut.cz či na poradnu Skautingu pro všechny: poradna@skaut.cz

Na začátku schůzky holkám a klukům připomeň, že mohou kdykoliv odmítnout cokoliv, co je rozrušuje. Připomeň jim také, že vše, o čem se budete bavit, je důvěrná informace. Zároveň vysvětli, že pokud se objeví něco, co vyžaduje další jednání, aby byl kdokoliv ochráněn, můžeš takovou informaci sdílet s těmi, kteří mohou k ochraně pomoci.

Vytvoření atmosféry, ve které mohou holky i kluci otevřeně říct své názory:

Je velmi důležité vytvořit na této schůzce takovou atmosféru, ve které mohou holky i kluci otevřeně mluvit o jejich zkušenostech, právech, otázce rovnosti holek a kluků, mužů a žen a násilí (nejen) na dívkách a ženách. Je důležité, abyste se shodli, že se během schůzky budete všichni chovat citlivě a s respektem k rozdílům. Holkám a klukům to pomůže cítit se bezpečně, ale i sdílet svoje názory a zkušenosti.

Návod, jak vytvořit a udržet bezpečnou a otevřenou atmosféru:

  • Řiď se zásadami ochrany a bezpečí dětí (zdroj od WAGGS v eng)
  • Netoleruj používání jakýchkoliv urážlivých výrazů, mluv srozumitelně, používej takové výrazy, které nejdou proti rovnosti holek a kluků, a přizpůsob jazyk věku holek a kluků. Ptej se skupiny, jestli potřebují cokoliv vysvětlit a vyhýbej se posilování stereotypů.
  • Nezapomeň zahrnovat různé podoby identity a sexuality holek a kluků, žen a mužů.
  • Respektuj kulturní a náboženské zvyklosti, ale vymez se proti škodlivým zvyklostem, které podporují násilí (nejen) na dívkách a ženách a nerovnost. Pamatuj, že zvyklosti se mění pozvolně, je třeba k nim přistupovat citlivě a společně s lidmi v dané komunitě/společnosti.
  • Vyčleň v prostoru schůzky bezpečné místo, kam se mohou holky a kluci přesunout, pokud se budou cítit rozrušení nebo toho na ně bude moc. Sleduj, kdo tento prostor využije a ptej se ho/jí, jak se cítí a zda potřebuje nějakou další pomoc.

 

Práce s kluky během schůzky:

Promysli, jak během schůzky pracovat s kluky. Jejich zapojení je klíčové pro podporu rovnosti mezi holkami  a kluky, ženami a muži a potírání násilí (nejen) na dívkách a ženách. Ve většině případů takového násilí jsou muži pachatelé. Někteří kluci se mohou během hovorů na tohle téma začít bránit, mohou se cítit, jako že je někdo obviňuje z toho, že jsou násilní. Je důležité, aby rozuměli, že mohou udělat hodně pro to, aby se násilí (nejen) na ženách a dívkách zastavilo.

Kluci si nemusí uvědomovat nebo chápat násilí na dívkách a ženách a mohou se cítit tématem zastrašení. Mohou se cítit nekomfortně během aktivit, které jsou zaměřeny na naslouchání, sdílení a vyjadřování emocí. Většina kluků se zároveň chce dozvědět, jak mohou zabraňovat násilí (nejen) na dívkách a ženách.

Tipy pro práci s kluky během schůzky:

  • Před schůzkou se poraď také s kluky, co z tématu je zajímá a pracuj podle toho s programem.
  • Ujisti se, že jsou i kluci součástí vytváření pravidel vaši schůzky a zdůrazni, že pravidla platí pro všechny.
  • Udržuj časovou nenáročnost aktivit a soustřeďte se zejména na část, kdy mají holky a kluci nějaký úkol. Až se budou cítit v tématu sebejistěji, zařaď povídání o vztazích a sdílení emocí.
  • Ujisti se, že holky kluky nepopichují a nezesměšňují (a naopak).
  • Řekni jasné ne jakémukoliv sexismu během schůzky.
  • Ujisti se, že ke klukům během programu přistupuješ jako ke spojencům v zabraňování násilí na (nejen) dívkách a ženách.
  • Vyvaruj se osobním příkladům a používej 3. osobu. Např. „Co může holka nebo kluk dělat, když…“
  • Ujisti se, že materiály, které využíváš, přináší široký pohled na to, co znamená být klukem (mužem a dívkou, ženou).

Je důležité, aby si všichni uvědomili, že stereotypy o klucích a holkách, mužích a ženách škodí i klukům a mužům. Kluci a muži mohou být také obětí stereotypů o tom, jak se má chovat a vypadat správný kluk/muž podle toho s jakými muži v rodině a mezi kamarády vyrůstají. Může to být pozitivní nebo negativní zkušenost se zobrazením mužskosti. Negativní zobrazení nabízí pouze velmi úzký pohled na to, co je mužství/ženství. Může se objevovat například i v médiích. Ve skutečnosti existuje mnoho cest, jak být mužem/ženou. Podpoř kluky a holky, aby si uvědomili, co pro ně znamená být sám/sama sebou. Ujisti se, že nápady a názory během schůzky pochází od kluků a holek, a že jim nepodbízíš, jak se mají cítit a co dělat.

Zdroje

Activity pack: 16 Days of Activism against Gender-based Violence 2020 (WAGGS, 2020)