V rámci programu si účastníci vyberou své hrdiny/své hrdinky, které představí ostatním. Poté hledají sami u sebe v čem vynikají a v čem jsou dobří. Zároveň pomáhají ukázat dobré vlastnosti a schopnosti ostatních v družině. Na závěr využijí zjištěné informace k výběru vlastní odborky.
Skautská stezka
1. stupeň Země a vody
2. stupeň Vzduchu a ohně
Skautské kompetence
Naslouchá svému svědomí, které je formováno na základě skautského slibu a zákona.
Cíleně se rozvíjí v různých schopnostech (eozumových, emočních apod.).
Umí být platým členem / platnou členkou týmu.
Vytištěné odborky.
Každý si potají vymyslí 3 hrdiny, hrdinky / kladné postavy z filmů, knih, seriálů, historie... Poté všichni postupně popíší jednoho svého hrdinu, aby ho ostatní uhodli. Můžou ho ale popsat pouze jedním slovem. Ostatní vždy mají chvíli na rozmyšlenou a pak mohou hádat (např. řeknou všichni najednou, co si myslí, že to bylo). Všichni se prostřídají. Ve druhém kole každý popisuje dalšího svého hrdinu, ale tentokrát pantomimou.
Závěr: Existuje spousta hrdinů, z nichž každý má nějakou zvláštní schopnost/talent, kterou nějakým způsobem užívá ke konání dobra.
Kdybych byl hrdina, jak bych se jmenoval, jaké bych měl zvláštní schopnosti a jaké dobro bych s nimi konal? / Kdybych byla hrdinka, jak bych se jmenovala, jaké bych měla zvláštní schopnosti a jaké dobro bych konala? Papír tužkou rozdělte na čtyři části a vepište odpovědi na tři tyto tři otázky. Kdo chce, může si svého hrdinu/hrdinku nakreslit. Zbývající čtvrtou část papíru zatím nechte prázdnou.
Závěr: Všichni mají představu, jakými hrdiny by chtěli být a jak by se svými zvláštními schopnostmi naložili. Někteří budou vymýšlet “hlouposti”. U těch smysluplnějších a vážněji laděných nápadů je vhodné vyvolat krátkou diskuzi o schopnostech a cílech jejich hrdinů (např. “Jak by tvůj hrdina řešil světový hladomor?”)
Co ale reálný svět? Mají zde lidé zvláštní schopnosti? V čem spočívá ta moje? Zkuste vymyslet jednu nebo víc věcí, ve které vynikáte/jste pyšní, že ji zvládáte/která vás baví/ve které se chcete rozvíjet a napište to do čtvrtého chlívečku. Poté si prohlédněte, co napsali ostatní. Pokud si myslíte, že nějakou svou schopnost vynechali, napište jim jí.
Závěr: Každý člověk má nějaké nadání, i když si to třeba sám neuvědomuje. Povinnostmi každého skauta je sebezlepšování a pomoc druhým skrze své schopnosti (stejně jako v případě hrdinů).
Na stůl se rozloží listy odborek (pokud máte, tak s mimi propojený seznam oddílových/družinových funkcí - např. oddílový/družinový zdravotník, oddílový/družinový fotograf, oddílový/družinový navigátor atp.). Každý si zkusí vybrat jednu, která odpovídá schopnostem, které si předtím napsal, nebo se mu prostě líbí. Všichni si udělají skupinové dílčí předsevzetí (např. první úkol odborky splníme do…), které se zaznamená třeba do kroniky, na nástěnku či oddílový web.
Popsaná u jednotlivých částí programu.
Oddíl Vorvaňů, Nymburk