Program zaměřený na skautské principy a jejich zprostředkování dětem pomocí tří pohádkových příběhů.

Výchovný cíl:  Účastníci na konci programu dokáží vyjmenovat tři skautské principy a uvést příklady aktivit ze svého života, které se k daných principům vztahují.
Doba trvání
Doba trvání 60-120 minut
Doba na přípravu
Doba na přípravu 15-30 minut
Místo konání
Místnost Místnost Louka Louka Les Les
Velikost skupiny
Velikost skupiny Oddíl (10-50)
Věk skupiny
Věk Vlčata a světlušky Věk Mladší skauti a skautky

Pomůcky a materiál

Vytištěné příběhy (každý 2x - jednu kopii nastříhat, druhou si nechat vcelku)

Plánek okolí s umístěním útržků

Papíry, tužky pro každé dítě

Obsah programu

1) Sbírání útržků příběhů - hra po tábořišti (15 min)

Každý příběh (viz příloha) rozstřiháme na 7 částí, jednotlivé útržky shodně označíme (číslem, symbolem) a rozmístíme po tábořišti. Děti rozdělíme na tři skupiny, každá má za úkol sesbírat části přiděleného příběhu. Ke každému stanovišti se musí pohybovat zadaným způsobem:

  • pozadu, s držením se za ruce, po jedné noze, 5 kroků vpřed a jeden vzad, za zpěvu písničky, s máváním rukama, jeden člen skupiny se nesmí dotknout země

Skupina vždy přenáší pouze jeden lísteček, sesbírané lístečky shromažďuje na jednom místě.

 

2) Čtení příběhu a příprava scének (30 min)

Každá skupinka dostane za úkol příběh poskládat a společně si ho přečíst. Poté musí secvičit scénku, jsou dvě možná zadání (vybere vedoucí, případně dá na výběr skupině):

  • jak bude příběh pokračovat (co se bude dít dál, jak by se Lenka měla chovat, aby napravila své chyby)
  • jak by se měl příběh správně odehrát (oprava původního příběhu)

 

3) Čtení, diskuze a přehrávání scének (40 min)

Všechny skupiny se sejdou, vždy jedna z nich přečte svůj příběh, přehraje scénku a následuje krátká diskuze. Lze se ptát: Co bylo v příběhu špatně? Co by se mělo odehrát jinak? Komu Lenka nejvíc ubližovala (sobě, druhým, přírodě)? U prvního principu (povinnost k Bohu) je možné taky diskutovat, proč nějaké chování považujeme za špatné, i když třeba nikomu přímo neubližuje. Je dobré nechávat co nejvíc prostoru dětem a jejich interpretaci.

 

4) Aktivity v našich životech (20 min)

Poslední částí programu je společné sepisování aktivit a činností v našem životě, které naplňují daný princip. Každé dítě si na papír do tří sloupečků sepisuje každodenní činnosti, které se k danému principu vztahují. Zvlášť u mladších dětí se hodí pracovat v menších skupinách, obcházet děti a se zadáním jim individuálně pomáhat.

Příklady aktivit:

  • povinnost k Bohu - snažím se nelhat, nepodvádět, modlím se,...
  • povinnost vůči ostatním - starám se o sourozence, pomáhám doma, třídím odpad,...
  • povinnost vůči sobě - chodím brzo spát, snažím se jíst zdravě, zkouším nové věci,...

Reflexe

Podle aktuální situace lze využít buď krátkou formu - shrnutí aktivity jedním slovem, nebo zařadit diskuzi v menších skupinách (Co jsem si z programu odnesl/a? Co jsem se naučil/a nového?).

Metodické poznámky

Jméno hlavní postavy v příběhu je vhodné nahradit tak, aby se neshodovalo se jménem žádného z účastníků.

Při práci s prvním principem je důležité znát účastnickou skupinu a volit vhodný způsob vyjadřování s ohledem na vztah účastníků k víře.

V průběhu programu je nutné zařazovat menší pauzy (na svačinu, na záchod, případně dát nějakou kratší pohybovou hru na proložení).

Zdroje

Tereza Vitoušová & Barbora Limo Dohnalová