Program zaměřený na skautské principy a jejich zprostředkování dětem pomocí tří pohádkových příběhů.
Vytištěné příběhy (každý 2x - jednu kopii nastříhat, druhou si nechat vcelku)
Plánek okolí s umístěním útržků
Papíry, tužky pro každé dítě
1) Sbírání útržků příběhů - hra po tábořišti (15 min)
Každý příběh (viz příloha) rozstřiháme na 7 částí, jednotlivé útržky shodně označíme (číslem, symbolem) a rozmístíme po tábořišti. Děti rozdělíme na tři skupiny, každá má za úkol sesbírat části přiděleného příběhu. Ke každému stanovišti se musí pohybovat zadaným způsobem:
Skupina vždy přenáší pouze jeden lísteček, sesbírané lístečky shromažďuje na jednom místě.
2) Čtení příběhu a příprava scének (30 min)
Každá skupinka dostane za úkol příběh poskládat a společně si ho přečíst. Poté musí secvičit scénku, jsou dvě možná zadání (vybere vedoucí, případně dá na výběr skupině):
3) Čtení, diskuze a přehrávání scének (40 min)
Všechny skupiny se sejdou, vždy jedna z nich přečte svůj příběh, přehraje scénku a následuje krátká diskuze. Lze se ptát: Co bylo v příběhu špatně? Co by se mělo odehrát jinak? Komu Lenka nejvíc ubližovala (sobě, druhým, přírodě)? U prvního principu (povinnost k Bohu) je možné taky diskutovat, proč nějaké chování považujeme za špatné, i když třeba nikomu přímo neubližuje. Je dobré nechávat co nejvíc prostoru dětem a jejich interpretaci.
4) Aktivity v našich životech (20 min)
Poslední částí programu je společné sepisování aktivit a činností v našem životě, které naplňují daný princip. Každé dítě si na papír do tří sloupečků sepisuje každodenní činnosti, které se k danému principu vztahují. Zvlášť u mladších dětí se hodí pracovat v menších skupinách, obcházet děti a se zadáním jim individuálně pomáhat.
Příklady aktivit:
Podle aktuální situace lze využít buď krátkou formu - shrnutí aktivity jedním slovem, nebo zařadit diskuzi v menších skupinách (Co jsem si z programu odnesl/a? Co jsem se naučil/a nového?).
Jméno hlavní postavy v příběhu je vhodné nahradit tak, aby se neshodovalo se jménem žádného z účastníků.
Při práci s prvním principem je důležité znát účastnickou skupinu a volit vhodný způsob vyjadřování s ohledem na vztah účastníků k víře.
V průběhu programu je nutné zařazovat menší pauzy (na svačinu, na záchod, případně dát nějakou kratší pohybovou hru na proložení).
Tereza Vitoušová & Barbora Limo Dohnalová