Reduce-reuse-recycle to je známý princip pro snižování tvorby odpadu a šetření přírodních zdrojů. Tato aktivita nás zavede do oblasti reuse (tedy znovupoužití). Účastníci a účastnice se budou snažit použít plastový odpad na tvorbu funkčních módních doplňků nebo uměleckého díla poukazující na problematiku tvorby odpadu.

Výchovný cíl: 

- Účastnici a účastnice vytvářejí designově zajímavé doplňky z použitého materiálu /  pojmenují problém spojený s plastovým odpadem a hledají způsoby jeho ztvárnění v díle vytvořeném z odpadů (podle zvolené varianty)

- Účastnici a účastnice  hledají souvislosti mezi problémy ve společnosti (nejen problematika plastového odpadu) a jejich ztvárnění v uměleckých dílech

- Účastnici a účastnice  zhodnotí celý projekt

Doba trvání
Doba trvání 60-120 minut
Doba na přípravu
Doba na přípravu 0-15 minut
Místo konání
Místnost Místnost
Velikost skupiny
Velikost skupiny Oddíl (10-50)
Věk skupiny
Věk Mladší skauti a skautky

Napojení na stezku (stupeň, úkol)

  • 1. stupeň. Tvořivost a zručnost: Tvoření
  • 2. stupeň. Tvořivost a zručnost: Vlastní umělecké dílo, Netradiční řešení
  • 2. stupeň. Šetrné chování: Jiné využití

Pomůcky a materiál

 - účastnici a účastnicemohou přinést z domu použité igelitové tašky a mikrotenové sáčky, čisté PET láhve, víčka od PET láhví, prázdné a čisté tetrapaky

- lepidla n

- nůžky

- provázky

- sešívačky

- děrovačky

- fixy

- žehlička

- deka na žehlení

- pečicí papír

- lepicí pistole

- volitelně: digitální fotoaparát

- velký papír pro myšlenkovou mapu 

Obsah programu

Doba trvání aktivity: 60 minut

Tip: Podívej se také na další výtvarné aktivity pracující s druhotným použitím plastů (V hledáčku objektivu, Netradiční cestování a Po hedvábné stezce). Všechny tyto programy se vzájemně doplňují.

ÚVOD

Na začátku programu představte účastníkům a účastnicím dvě varianty (viz níže), kterými budou moci tento program pojmout. Podle toho je potom rozdělte do skupinek. Mohou pracovat na stejném úkolu každý sám, nebo jako skupinka. Představte jim materiály, které mohou použít, a navrhněte některé možnosti, jak lze s materiály pracovat. 

HLAVNÍ AKTIVITA – IgelitART

Představte dvě varianty pro tvorbu jejich díla:

Varianta A - Praktický doplněk

Účastníci a účastnice budou tvořit praktický doplněk, který bude současně splňovat jak praktická, tak estetická kritéria – např. taška, opasek, míč, boty, batoh, kabelka, šperk atd. Výrobky by měly být použitelné, např. taška by se neměla rozpadnout pod tíhou nákladu, v botách by se mělo dát chodit apod. Všechny předměty musí být vyrobeny z použitých materiálů (můžete např. využít i použité textilie). Tato varianta nabízí dynamickou práci, lze ji zvládnout i ve větším počtu účastníků a účastnic a v kratším čase.

Varianta B - Dílo upozorňující na problematiku odpadu

Účastníci a účastnice vytváří dílo, které výstižně upozorňuje na problematiku plastového odpadu, např. v podobném duchu jako fotografie Chuanga. Nejde „jen“ o estetické využití materiálu, ale o propojení s problematikou, kterou sám materiál přináší. Jde o časově náročnější úkol vhodnější pro starší účastníky a účastnice. Pokud se účastníci a účastnice rozhodnou vydat touto cestou, pomozte jim pojmenovat si téma, které budou rozvíjet. Dejte jim velký papír, nechte je zamyslet se nad tím, co je pro ně hlavní myšlenkou. Mohou to být např. odpadky, moře, nadbytek, spotřeba, plast, vztah člověka k přírodě apod. Účastníci a účastnice téma pojmenují, napíší jej doprostřed papíru a dál jej pak rozvíjejí podle toho, co vše je k němu napadne. Každý nápad zaznamenávají a rozvíjejí dál v rozvětvenou myšlenkovou mapu, aby společně téma co nejvíce zmapovali a zkonkretizovali.

Pomozte účastníkům a účastnicím následujícími otázkami: 

Na co chcete dílem upozornit?

Jaký materiál byste použili pro vzbuzení takového dojmu?

Koho jím chcete oslovit?

Pro variantu A i B

Jako materiál můžete použít igelit, mikroten, sežehlený igelit, PET láhve, tetrapak, víčka od PET lahví, použité látky, provázky a cokoliv, co by bylo běžně určeno k vyhození do odpadu. Materiály můžete spojovat lepením klasickým lepidlem, lepící pistolí, sešívačkou, děrovačkou, provázky, svazováním igelitových proužků apod.

Na stanovišti s žehličkou nejprve předveďte, jak se igelity sežehlují v tuhý pás. Položte na deku pečící papír, na něj položte několik vrstev vyrovnaného igelitu, zakryjte pečlivě pečicím papírem a přežehlete na střední teplotu. Nepoužívejte páru. Sežehlený igelit nechte chvilku vychladnout. (Pozor – PET lahve se těžko rozřezávají, hrany mohou být ostré.)

Nová a pevná taška ze staré děravé igelitky s utrhnutým uchem? Proč ne! Vyzkoušejte háčkování nebo pletení z igelitových proužků. Jak na to? Pro inspiraci, jak si uháčkovat pevnou igelitku vlastního neotřelého designu, otevřete následující odkaz s instruktážním videem: http://www.youtube.com/watch?v=xQRFxhIHd8Q nebo zde můžete najít popis a fotografie v českém jazyce: http://www.otiskyprstu.ic.cz/tvoreni.htm.

ZÁVĚR

Pro symbolické uzavření nechte každého obkreslit dlaň s prsty na svůj vlastní papír a poté vystřihnout. Do každého prstu si každý účastník či účastnice sám zapíše, s čím odchází – co mu utkvělo v hlavě z tohoto projektu. Dlaně si pak společně prohlédněte jako zamávání za vaší společnou cestou. Poděkujte všem za spolupráci a program uzavřete.

Tip na vedení aktivity

Pokud máte v závěru ještě čas, vyberte šikovné fotografy, aby vyfotili všechny hotové výrobky – nejlépe přímo i s jejich autory. V časové tísni je raději foťte sami. Fotky pak můžete pověsit na nástěnku nebo je účastníkům zaslat později jako vzpomínku na tento program.

 

Metodické poznámky

Kompetence globálního občanství: 3. Udržitelný život

Zdroje

Aktivitu vložila organizace NaZemi, partneři projektu Skauti na Zemi zkopírováno z: IgelitART – Metodická příručka nejen pro učitele výtvarné výchovy [online], 2011. Brno: Vydala organizace NaZemi [cit. 2017-08-23]. Dostupné z: http://www.nazemi.cz/cs/inovativni-prirucka-pro-ucitele-vytvarne-vychovy-igelitart-0. Projekt uMěním!.

Autor

Skauti NaZemi