Někdo igelitový sáček považuje po jednom použití za odpad. Jiní jej chápou jako umělecký předmět. A přesně do této role zavede účastníky a účastnice tato aktivita. Fotografování plastových obalů ve vlastním aranžmá poslouží ke sblížení s tímto materiálem a navodí atmosféru pro hledání odpovědi na otázku, jak množství vyprodukovaných sáčků snížit či jak je druhotně použít.

Výchovný cíl:  Účastníci a účastnice uvažují nad motivací umělců, kteří se svými díly vyjadřují k dění ve společnosti Účastníci a účastnice definují vlastní postoje k problematice plastového odpadu Účastníci a účastnice se seznámí s fotografiemi Chuang Sü Účastníci a účastnice si vyzkoušejí fotografování plastových materiálů
Doba trvání
Doba trvání 30-60 minut
Doba na přípravu
Doba na přípravu 0-15 minut
Místo konání
Místnost Místnost
Velikost skupiny
Velikost skupiny Oddíl (10-50)
Věk skupiny
Věk Mladší skauti a skautky

Napojení na stezku (stupeň, úkol)

Cesta vzduchu a ohně - Svět okolo nás - 50 Šetrné chování

Pomůcky a materiál

  • vytisknuté fotografie děl různých umělců (cca 6) – dvě do každé skupinky
  • digitální fotoaparáty (jeden fotoaparát do skupinky např. 6 studentů)
  • materiál k fotografování: igelitové tašky, PET láhve, mikrotenové sáčky
  • počítač s dataprojektorem či interaktivní tabule (k promítnutí nafocených děl žáků)
  • fotografie autora Chuang Sü – k promítnutí na dataprojektoru (str. 7 - 8, nebo přístupné na www.octobergallery.co.uk/participate/xu.html) volitelně lampa
  • příloha č. 6 – pro variantu B ze závěrečné aktivity – „Diamant“ – kartičky k vystřižení (jedna sada pro skupinku 3–5 žáků)
  • pro variantu A ze závěrečné aktivity – 9 lepicích štítků pro přepsání řešení – „živá škála“ (jedno řešení na jeden štítek)

Obsah programu

Doba trvání aktivity: 60 min

Tip: Podívej se také na další výtvarné aktivity pracující s druhotným použitím plastů (IgelitART, Netradiční cestování a Po hedvábné stezce). Všechny tyto programy se vzájemně doplňují.

 

ÚVOD

Před hodinou si pomocí internetového vyhledávače obrázků najděte a vytiskněte fotografie uměleckých děl, které upozorňují na nějaký společenský problém (rasismus, válečné konflikty apod.) a snaží se vyvolat reakci diváků. Mohou to být např. díla skupin Ztohoven, památník na Národní třídě od Romana Týce, Guma Guar, Rafani, Kamera Skura, Pode Bal. Ze zahraničních umělců to může být např. Peter Gibson upozorňující na problematiku automobilismu (http://inhabitat.com/2008/09/23/peter-gibson-street-art/attachment/14626/).

Rozdělte účastníky a účastnice do skupinek po třech až pěti a rozdejte do každé z nich dvě fotografie uměleckých děl. Dejte účastníkům a účastnicím, chvilku na prohlédnutí a řekněte jim, ať si zvolí jednu fotografii a zkusí si představit, že byli autory daného díla: Jak byste dílo ve dvou minutách představili svým spoluúčastníkům? Napište na tabuli tři otázky, které musejí při představování zodpovědět. Skupinky mohou odpovídat společně, nebo si zvolí jednoho mluvčího.

  • Co je na vaší fotografii?
  • Jaký je název díla?
  • Co vás vedlo k vytvoření tohoto díla?
  • Kam byste jej umístili?
  • Komu byste ho chtěli ukázat?

Dejte účastníkům a účastnicím 3 minuty na přípravu a poté je vybídněte k prezentaci. Odpovědi můžete zapisovat na velký papír. Můžete zmínit, že se k fotografiím ještě během hodiny vrátíte. Nyní si účastníci a účastnice budou moci vyzkoušet fotografovat doopravdy. 

 

HLAVNÍ AKTIVITA – Igelit v hledáčku

Rozdělte účastníky a účastnice do skupinek podle toho, kolik máte k dispozici digitálních fotoaparátů. Můžete využít skupinky z úvodní aktivity. Připravte si pro každou skupinku igelitovou tašku naplněnou PET lahvemi, mikrotenovými sáčky a dalšími igelitovými taškami. Doporučujeme průsvitné materiály.

Poté představte úkol: Představte si, že jste profesionální fotografové. Nafoťte materiál, který máte v tašce, aby vypadal co nejlépe. Nebojte se experimentovat se světlem, tvary a stíny. Každý z vás by měl udělat alespoň jednu fotografii.

Nechte skupinky pracovat cca 15 minut. Účastníci a účastnice se střídají v roli fotografů, aranžérů a ve vymýšlení kompozice. Hlídejte, aby měl ve skupince každý účastník a účastnice možnost udělat si alespoň jednu fotografii. Po 15 minutách aktivitu ukončete a nahrajte fotografie do počítače, aby se daly okamžitě promítnout. Vyzvěte účastníky a účastnice ke sdílení momentálních dojmů z fotografií, které vidí. 

Ptejte se také

  • Jak se vám pracovalo?
  • Vypadal sáček v hledáčku jinak než v reálu? Čím to bylo?

 

CHUANG SÜ

Řekněte účastníkům a účastnicím, že se teď podívají na podobné fotografie. Jméno ani původ umělce zatím neprozrazujte. Opět nechte účastníky a účastnice  spontánně komentovat to, co vidí, a ptejte se:

  • Co vám tyto fotky připomínají?
  • Jaké pocity ve vás vyvolávají?
  • Co to je za materiál?
  • Kdo udělal tyto fotografie a jak?
  • Jaká myslíte, že by byla velikost těchto fotografií, kdyby byly vystaveny v galerii?
  • Co mají fotografie společné s těmi vašimi?
  • Proč si myslíte, že autor fotografuje igelity?

Prozraďte účastníkům a účastnicím, že jde o fotografie současného čínského fotografa Chuang Sü (používáme český přepis umělcova jména, „ü“ se vyslovuje jako v němčině). Účastníkům a účastnicím můžete prozradit i další informace z jeho života. Doporučujeme nečíst text z úvodu, ale jen si vybrat zajímavé informace podle věku a zájmu vašich účastníků a účastnic.

Tipy na vedení aktivity

  • Pokud by se objevily zajímavé otázky (např. týkající se současného čínského umění či dalších prací Chuang Sü), zapište je na parkoviště otázek. Dejte v závěru možnost účastníkům a účastnicím zapojit se do vyhledávání odpovědí.

 

ZÁVĚR – Postojovka

Řekněte žákům: Teď budeme mít možnost popovídat si o tom, co lze s problémem odpadu dělat. Jako příklad si vezmeme igelitovou tašku, která se odpadem může stát velmi rychle. Dostanete ode mě různé nápady na řešení tohoto problému. Vaším úkolem bude zamyslet se a prodiskutovat jednotlivá řešení a seřadit je podle toho, jak vám osobně přijdou dobrá a účinná.

Vyberte si ze dvou variant, jak budou vaši žáci pokračovat:

* Varianta A - „Živá škála“ – interaktivní varianta: Před hodinou přepište na lepící papírky možná řešení dle přílohy č. 6 (každé řešení na jeden štítek). Rozdělte pak účastníky a účastnice tak, aby vám vyšlo devět dvojic či podobně velkých skupinek. Máte-li účastníků a účastnic méně než 18, někteří budou po jednom. Do každé dvojice či skupinky rozdejte vždy jedno z řešení a požádejte je, aby si jeden ze skupinky řešení nalepil na sebe, na nějaké viditelné místo (např. na hruď). Zdůrazněte jim, že nereprezentují dané řešení (tedy že ho neobhajují), ale hledají pro něj místo na společné škále – od nejúčinnějšího (nejlepšího) po nejméně účinné (nejméně dobré). Ukažte jim na podlaze fiktivní čáru – na jednom konci bude „nejúčinnější řešení“, na druhém „nejméně účinné“. Jakmile jsou účastníci a účastnice hotovi, můžete výsledky vyfotografovat. Vyptávejte se, proč se rozhodli pro dané řazení. Debatujte s nimi o důležitosti snížení spotřeby, opakovaném používání a odmítnutí igelitových tašek.  

* Varianta B - „Diamant“: Před hodinou okopírujte a vystřihněte kartičky s možnými řešeními z přílohy č. 6 a vytvořte z nich sadu pro každou skupinu (3–5). (Kartičky doporučujeme nakopírovat na barevné papíry.) Do každé skupinky rozdejte lepidlo a bílý papír. Úkolem každé skupinky je prodiskutovat pořadí řešení dle účinnosti a poté je vizuálně seřadit a nalepit do tvaru diamantu. Vysvětlete účastníkům a účastnicím metodu „diamant“.

  • Diamant má pět řádků a řešení jsou v něm seřazeny podle účinnosti – nahoře nejúčinnější a dole nejméně účinný:
  • 1 nejúčinnější / nejlepší řešení
  • 2 o něco méně účinnější řešení než to v 1. řádku
  • 3 o něco méně účinnější řešení než ta v 2. řádku
  • 2 o něco méně účinnější řešení než ta v 3. řádku
  • 1 nejméně účinné řešení ze všech

Jakmile jsou účastníci a účastnice hotovi, můžete výsledky vyfotografovat. Vyptávejte se, proč se rozhodli pro dané řazení. Debatujte s nimi o důležitosti snížení spotřeby, opakované používání a odmítnutí igelitových tašek.

 

Zakončení (platí pro obě varianty)

Hodinu uzavřete diskuzí nad jedním z řešení, a sice „Použít na něco jiného“. Zeptejte se: Na co by se tedy dal sáček použít? (Po inspiraci fotografiemi Chuang Sü se pravděpodobně téma umění objeví, pokud ne, doptejte se na něj.)

  • Jak by se dalo skloubit praktické využití a zajímavý design?
  • Napadá vás, co by se dalo vyrobit z vyhozené igelitové tašky?

Nechte účastníky a účastnice brainstormovat a jejich nápady zapisujte. V závěru je zkuste pro realizaci některých nápadů motivovat.

 

Metodické poznámky

Kompetence globálního občanství: 3. Udržitelný život

Zdroje

Aktivitu vložila organizace NaZemi, partneři projektu Skauti na Zemi zkopírováno z: IgelitART – Metodická příručka nejen pro učitele výtvarné výchovy [online], 2011. Brno: Vydala organizace NaZemi [cit. 2017-08-23]. Dostupné z: http://www.nazemi.cz/cs/inovativni-prirucka-pro-ucitele-vytvarne-vychovy-igelitart-0. Projekt uMěním!.

Autor

Skauti NaZemi